Na het veiligstellen van zijn vierde opeenvolgende wereldkampioenschap in de Formule 1 deed Max Verstappen een opvallende uitspraak.
Tijdens een persmoment na zijn vijfde plaats in de race in Las Vegas beweerde hij dat hij het kampioenschap nog eerder had kunnen winnen als hij had gereden in een McLaren MCL38 of een Ferrari SF-24. Verstappen zei hierover:
“Ja, zelfs eerder… Dus verder vooruit. Met Ferrari, ongeveer hetzelfde, denk ik. De Mercedes, nee. Dat zou lastiger zijn geweest.” — Max Verstappen
Deze opmerking leidde tot opgetrokken wenkbrauwen, vooral bij McLaren-coureur Lando Norris, die inmiddels een concurrent is geworden door de verbeterde prestaties van zijn team. Norris reageerde op speelse wijze, wat de onderlinge dynamiek tussen de twee coureurs benadrukte.
Tijdens een persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Qatar werd Norris geconfronteerd met de uitspraken van Verstappen. In zijn reactie liet hij geen ruimte voor twijfel over wat hij van deze bewering vond.
“Hij zou komiek moeten worden of zoiets. Hij kan zeggen wat hij wil. Natuurlijk ben ik het er volledig mee oneens, zoals ik zou moeten. Hij is goed, maar ja, het is niet waar.” — Lando Norris
Volgens Norris is het idee dat Verstappen in de McLaren hetzelfde succes zou hebben behaald, compleet onrealistisch. Hoewel Verstappen onmiskenbaar een uitstekende coureur is, suggereerde Norris dat de kracht van Red Bull’s RB20-auto een doorslaggevende factor is geweest.
Hij gaf aan dat het verschil in prestaties tussen Red Bull en McLaren aanzienlijk is, ondanks de verbeteringen die McLaren dit seizoen heeft laten zien.
Een dominante auto en een teamgenoot zonder dreiging
Verstappen’s dominantie dit seizoen is mede te danken aan het gebrek aan interne competitie binnen Red Bull. Sergio Perez, Verstappen’s teamgenoot, heeft moeite gehad om het tempo bij te houden en heeft daardoor nauwelijks druk uitgeoefend op de drievoudig wereldkampioen.
Norris gaf hier ook zijn kijk op, waarbij hij zowel de voordelen als de nadelen van een niet-competitieve teamgenoot belichtte.
“Er zijn voor- en nadelen. Hij moet al het werk alleen doen, wat indrukwekkend is. Hij heeft niemand die hem pusht of nieuwe dingen uitprobeert met de auto. Dat maakt het lastiger om data te vergelijken. Maar tegelijkertijd heeft hij ook geen druk binnen het team, wat hem meer comfort geeft.” — Lando Norris
Norris stelde dat een sterke teamgenoot een coureur kan helpen zichzelf te verbeteren, doordat er meer interne competitie ontstaat. Hij voegde eraan toe dat hij in zijn eigen situatie, met Oscar Piastri als teamgenoot, juist extra motivatie vindt om beter te presteren.
Ondanks de groeiende rivaliteit tussen Norris en Verstappen lijkt hun vriendschap buiten het circuit onaangetast te zijn. Norris benadrukte dat de competitieve momenten dit seizoen, zoals hun botsing in Oostenrijk en Verstappen’s tijdstraf in Mexico, geen blijvende impact hebben gehad op hun persoonlijke band.
“Er waren wat lastigere momenten, maar we zijn nog steeds goede vrienden. We hebben na de race vorige week even met elkaar gesproken. Ik heb nog steeds veel respect voor hem en wat hij heeft bereikt. Van mijn kant is alles goed.” — Lando Norris
Deze uitspraken tonen aan dat, ondanks de intense strijd op de baan, er wederzijds respect blijft bestaan tussen de twee coureurs. Dit maakt hun dynamiek des te interessanter, omdat ze elkaar zowel uitdagen als waarderen.
Prestaties van McLaren en Red Bull in cijfers
De verbeteringen van McLaren dit seizoen hebben ervoor gezorgd dat Norris vaker voorin mee kan strijden. In vergelijking met het begin van het seizoen heeft het team grote stappen gezet in zowel de kwalificaties als races. Tegelijkertijd blijft Red Bull ongenaakbaar met hun RB20, die consistent superieure prestaties levert.
Dit verschil is ook zichtbaar in de resultaten:
Team | Kampioenschapspunten (2024) | Overwinningen (2024) |
---|---|---|
Red Bull Racing | 730 | 20 |
McLaren | 350 | 2 |
Deze cijfers benadrukken hoe groot het verschil blijft, ondanks de vooruitgang van McLaren. Norris’s grap over Verstappen’s uitspraak kan dus ook worden gezien als een subtiele verwijzing naar de nog steeds dominante positie van Red Bull.