Red Bull leidt dit Formule 1-seizoen, hoewel de ontwikkelingen aan de RB19 doorgaan, in tegenstelling tot mediaberichten.
Dit weekend tijdens de Formule 1 Grand Prix van Singapore zal Red Bull naar verwachting een geüpdatete versie van de RB19 van Verstappen en Perez onthullen. En dit is niet de laatste update. Veel van deze updates zullen niet direct zichtbaar zijn. Bronnen suggereren dat de focus vooral ligt op de Venturi-kanalen en de hoge downforce-achtervleugels.
Het doel is kennelijk om enkele innovaties voor 2024 te testen, vooral gericht op de efficiëntie van DRS in hoge downforce-scenario’s. DRS is namelijk effectiever wanneer de achtervleugel meer verticaal is gepositioneerd.
Op circuits die hoge downforce vereisen, heeft het DRS-systeem van de RB19 al indrukwekkende resultaten laten zien. Adrian Newey en zijn team proberen te begrijpen wanneer rivalen het potentieel van Red Bull’s DRS kunnen evenaren en proberen steeds een stap voor te blijven.
Voor Red Bull lijkt de combinatie van een specifieke vloerconfiguratie en de beam wing de DRS-efficiëntie te verhogen. Maar als rivalen dichterbij komen, is het idee dat een nieuwe vloer de diffuser helpt om meer lucht te verplaatsen, wat leidt tot betere aerodynamica zonder duidelijke veranderingen aan bijvoorbeeld de vleugel.
Dit is een subtiele wijziging die de rivalen in het duister laat. Ze zullen moeten proberen deze “nieuwe geheimen” te ontrafelen, vooral rond de complexe Venturi-kanalen.