De onverwachte uitkomst van de tweede vrije training
Tijdens de tweede vrije training (FP2) op donderdag, gehouden onder vergelijkbare nachtelijke omstandigheden als de kwalificatie en de race, eindigde Max Verstappen op een verrassende zesde plaats, een halve seconde achterstand op de leider, met teamgenoot Sergio Perez nog drie tienden verder terug op de tiende plaats. Mercedes domineerde de headlines met een 1-2 voor Lewis Hamilton en George Russell. Ondanks dat Red Bull toegeeft dat hun kwalificatiesnelheid niet zo sterk lijkt als gehoopt, gelooft Verstappen dat lagere motormodi verantwoordelijk zijn voor het gat naar Hamilton.
De invloed van motormodi en de vooruitzichten voor de kwalificatie
Verstappen merkte op dat het niet al te slecht was en dat het erg dichtbij was. Hij suggereerde dat sommige concurrenten hun motoren al iets hadden opgevoerd qua topsnelheid. Hoewel hij niet beweerde dat iedereen dit deed, waren er wel een paar die dat deden, waardoor hij zich geen zorgen maakte over de afstand tot de eerste plaats. De kwalificatie belooft volgens hem erg spannend te worden. Toen teamadviseur Marko werd gevraagd of Red Bull aan het lagere eind van de motormapping zat in vergelijking met zijn rivalen, bevestigde hij dit, maar maakte duidelijk dat niet iedereen dezelfde motormapping gebruikte, waardoor er geen reden tot zorg was.
Balans zoeken en de focus op de race
Verstappen en zijn team hadden nog niet de ideale afstelling voor de RB20 gevonden, vooral met betrekking tot de balans van de auto. Ondanks enkele kleine balansproblemen tussen de voor- en achterkant van de auto, was het doel om die ‘sweet spot’ te vinden. Dit is cruciaal, vooral op een circuit met ruw asfalt zoals in Bahrein, waar het vinden van de juiste afstelling aanzienlijk kan bijdragen aan de rondetijden. Verstappen benadrukte ook het belang van de lange runs, aangezien de auto vooral tijdens de race goed moet presteren, hoewel de kwalificatie ook belangrijk blijft.
De dominantie van Red Bull in racesimulaties
Ondanks de opwinding over een dichter bij elkaar liggend veld tijdens de kwalificatie, bleek Red Bull nog steeds opvallend dominant in de racesimulaties, wat al lange tijd hun focus is tijdens Grand Prix-weekenden. Het vinden van de juiste balans en het optimaliseren van de auto voor de race blijft een prioriteit, met als doel om zowel in de kwalificatie als in de race competitief te zijn.