Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein
F1 nieuws

Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein

232
red bull
Foto: The Race

De onverwachte uitkomst van de tweede vrije training

Tijdens de tweede vrije training (FP2) op donderdag, gehouden onder vergelijkbare nachtelijke omstandigheden als de kwalificatie en de race, eindigde Max Verstappen op een verrassende zesde plaats, een halve seconde achterstand op de leider, met teamgenoot Sergio Perez nog drie tienden verder terug op de tiende plaats. Mercedes domineerde de headlines met een 1-2 voor Lewis Hamilton en George Russell. Ondanks dat Red Bull toegeeft dat hun kwalificatiesnelheid niet zo sterk lijkt als gehoopt, gelooft Verstappen dat lagere motormodi verantwoordelijk zijn voor het gat naar Hamilton.

De invloed van motormodi en de vooruitzichten voor de kwalificatie

Verstappen merkte op dat het niet al te slecht was en dat het erg dichtbij was. Hij suggereerde dat sommige concurrenten hun motoren al iets hadden opgevoerd qua topsnelheid. Hoewel hij niet beweerde dat iedereen dit deed, waren er wel een paar die dat deden, waardoor hij zich geen zorgen maakte over de afstand tot de eerste plaats. De kwalificatie belooft volgens hem erg spannend te worden. Toen teamadviseur Marko werd gevraagd of Red Bull aan het lagere eind van de motormapping zat in vergelijking met zijn rivalen, bevestigde hij dit, maar maakte duidelijk dat niet iedereen dezelfde motormapping gebruikte, waardoor er geen reden tot zorg was.

Balans zoeken en de focus op de race

Verstappen en zijn team hadden nog niet de ideale afstelling voor de RB20 gevonden, vooral met betrekking tot de balans van de auto. Ondanks enkele kleine balansproblemen tussen de voor- en achterkant van de auto, was het doel om die ‘sweet spot’ te vinden. Dit is cruciaal, vooral op een circuit met ruw asfalt zoals in Bahrein, waar het vinden van de juiste afstelling aanzienlijk kan bijdragen aan de rondetijden. Verstappen benadrukte ook het belang van de lange runs, aangezien de auto vooral tijdens de race goed moet presteren, hoewel de kwalificatie ook belangrijk blijft.

Lees ook:  Welke uitdaging wachten er voor Red Bull bij GP Silverstone?

De dominantie van Red Bull in racesimulaties

Ondanks de opwinding over een dichter bij elkaar liggend veld tijdens de kwalificatie, bleek Red Bull nog steeds opvallend dominant in de racesimulaties, wat al lange tijd hun focus is tijdens Grand Prix-weekenden. Het vinden van de juiste balans en het optimaliseren van de auto voor de race blijft een prioriteit, met als doel om zowel in de kwalificatie als in de race competitief te zijn.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...