Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein

Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein

383
Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein
Foto: The Race

De onverwachte uitkomst van de tweede vrije training

Tijdens de tweede vrije training (FP2) op donderdag, gehouden onder vergelijkbare nachtelijke omstandigheden als de kwalificatie en de race, eindigde Max Verstappen op een verrassende zesde plaats, een halve seconde achterstand op de leider, met teamgenoot Sergio Perez nog drie tienden verder terug op de tiende plaats. Mercedes domineerde de headlines met een 1-2 voor Lewis Hamilton en George Russell. Ondanks dat Red Bull toegeeft dat hun kwalificatiesnelheid niet zo sterk lijkt als gehoopt, gelooft Verstappen dat lagere motormodi verantwoordelijk zijn voor het gat naar Hamilton.

De invloed van motormodi en de vooruitzichten voor de kwalificatie

Verstappen merkte op dat het niet al te slecht was en dat het erg dichtbij was. Hij suggereerde dat sommige concurrenten hun motoren al iets hadden opgevoerd qua topsnelheid. Hoewel hij niet beweerde dat iedereen dit deed, waren er wel een paar die dat deden, waardoor hij zich geen zorgen maakte over de afstand tot de eerste plaats. De kwalificatie belooft volgens hem erg spannend te worden. Toen teamadviseur Marko werd gevraagd of Red Bull aan het lagere eind van de motormapping zat in vergelijking met zijn rivalen, bevestigde hij dit, maar maakte duidelijk dat niet iedereen dezelfde motormapping gebruikte, waardoor er geen reden tot zorg was.

Balans zoeken en de focus op de race

Verstappen en zijn team hadden nog niet de ideale afstelling voor de RB20 gevonden, vooral met betrekking tot de balans van de auto. Ondanks enkele kleine balansproblemen tussen de voor- en achterkant van de auto, was het doel om die ‘sweet spot’ te vinden. Dit is cruciaal, vooral op een circuit met ruw asfalt zoals in Bahrein, waar het vinden van de juiste afstelling aanzienlijk kan bijdragen aan de rondetijden. Verstappen benadrukte ook het belang van de lange runs, aangezien de auto vooral tijdens de race goed moet presteren, hoewel de kwalificatie ook belangrijk blijft.

Lees ook:  Max Verstappen verrast met hoopvolle analyse na P9: 'het echte probleem ligt elders'

De dominantie van Red Bull in racesimulaties

Ondanks de opwinding over een dichter bij elkaar liggend veld tijdens de kwalificatie, bleek Red Bull nog steeds opvallend dominant in de racesimulaties, wat al lange tijd hun focus is tijdens Grand Prix-weekenden. Het vinden van de juiste balans en het optimaliseren van de auto voor de race blijft een prioriteit, met als doel om zowel in de kwalificatie als in de race competitief te zijn.

Gerelateerd nieuws

Kimi Raikkonen Lotus

FIA-president hint op V8-terugkeer in de Formule 1: ‘dat is de juiste weg vooruit’

De geluiden worden steeds serieuzer: een comeback van de V8-motor in de...

Lando Norris Mclaren

Lando Norris waarschuwt na winst op Silverstone: ‘Momentum? Dat kan morgen weer weg zijn’

De sfeer op Silverstone was uitzinnig, de oranje rook steeg op en...

Mohammed Ben Sulayem FIA

Nieuwe FIA-uitdager noemt Ben Sulayem ‘gevaarlijk voor de sport’, reactie laat niets aan duidelijkheid over

De strijd om het voorzitterschap van de FIA is begonnen met een...

Mercedes George Russell

Toto Wolff: ‘niet gedurfd, gewoon fout op fout’ na strategische ramp tijdens GP Groot-Brittannië

Een verkeerde keuze aan het begin van de race zette de toon...