De vroege uitdagingen van Mercedes in F1
Mercedes, nu bekend als een van de meest efficiënte teams in de Formule 1, kende in de beginjaren een minder soepele operatie. Rob Thomas, de Chief Operating Officer van Mercedes, onthulde dat in de eerste jaren van het team, toen ze net hun tweede periode in de F1 waren begonnen, de organisatie verre van vlekkeloos verliep. Ondanks het overnemen van een kampioenschapswinnend team, waren deadlines destijds vaak ‘optioneel’, wat leidde tot verlies van prestaties en betrouwbaarheid.
De chaos en transformatie binnen het team
Thomas, die in 2010 bij het team kwam, beschrijft deze periode als chaotisch. Hoewel er gedetailleerde plannen waren, werden deze niet altijd gerespecteerd. Dit resulteerde in een werkwijze waarbij men constant bezig was met het blussen van brandjes, in een poging om onderdelen op tijd samen te krijgen. Dit had niet alleen invloed op de prestaties en betrouwbaarheid, maar leidde ook tot een suboptimale start van de races en uitputting van het team.
Optimalisatie van de winterperiode
Inmiddels is de winterperiode voor Mercedes een van de meest effectieve en belangrijke fasen van het seizoen geworden. Thomas spreekt over ‘duizenden’ onderdelen die aankomen, geïnspecteerd worden en verschillende tests ondergaan. Deze onderdelen worden vervolgens gebouwd in verschillende subassemblages voor het Test- en Ontwikkelingsdepartement, waar ze getest worden op vermoeidheid, betrouwbaarheid en prestaties. Grote tests, zoals de voorste 12-assige en achterste 12-assige tests, zijn cruciaal om de structuur van de auto te testen en te leren over de duurzaamheid en effectiviteit van de onderdelen.
Lancering van de nieuwe W15-auto
Mercedes staat op het punt hun gloednieuwe W15-auto te lanceren op 14 februari, een spannend moment voor het team en fans. Deze lancering markeert een nieuwe fase in de evolutie van het team, waarbij de lessen uit het verleden zijn omgezet in een gestroomlijnde en efficiënte operatie, klaar om de uitdagingen van het nieuwe seizoen aan te gaan.