Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull
F1 teams

McLaren: Stintlengtes in Qatar F1 brengen ons weer korter op met Red Bull

73
mclaren f1 team

McLaren gelooft dat de verplichte 18-ronde stints tijdens de Formule 1 Grand Prix van Qatar de prestaties van het team in een gunstiger daglicht hebben gesteld. Oscar Piastri en Lando Norris bleven dicht in de buurt van Red Bull’s winnaar Max Verstappen.

Piastri behaalde zijn tweede Grand Prix-podium in F1 door 4,5 seconden achter de Nederlander te finishen op Losail, terwijl Norris als derde over de streep kwam, slechts één seconde achter zijn teamgenoot.

Vanwege zorgen over mogelijke bandenpech werden stintlengtes teruggebracht tot maximaal 18 ronden op één set banden, wat effectief drie pitstops vereiste in de 57-ronden race.

McLaren’s verwachtingen en prestaties

McLaren werd getipt om uit te blinken op het circuit met veel downforce, en hun een-rondesnelheid leek inderdaad echt, zoals blijkt uit Piastri’s winst in de 19-ronden sprint vanaf pole op zaterdag.

Volgens teambaas Andrea Stella konden de McLarens echter dichter bij Verstappen blijven over de volledige Grand Prix-afstand omdat Red Bull zijn potentieel niet volledig kon benutten.

“De strategie van de leider is enigszins suboptimaal vanuit een race-tijdperspectief, omdat het de veiligste strategie is wanneer je een marge toevoegt,” zei Stella.

“Ik ben ook niet zeker hoe hard ze hebben geduwd. Ik had zeker het gevoel dat Max misschien niet zoveel reserve had als op andere momenten.”

Stella voelde dat McLaren ook profiteerde van verbeterde bandenslijtage, hoewel de onderliggende redenen nog niet volledig duidelijk zijn.

“We zullen in de komende races zien of dit komt doordat we de auto hebben verbeterd of dat het simpelweg de omstandigheden waren van dit evenement.”

Lees ook:  McLaren bespreekt Piastri's inhaalactie op Norris: 'agresieve zet'

Concurrentie met Mercedes

Stella waarschuwde dat de vorm van McLaren zelf ook een uitschieter kan zijn geweest, terwijl hij opmerkte dat Mercedes op gelijke voet leek te staan.

George Russell eindigde als vierde ondanks een botsing met teamgenoot Lewis Hamilton aan het begin, wat hem naar de achterkant van het veld bracht. Russell voelde dat hij “op tempo was, zo niet sneller, dan McLaren”.

“Mercedes was zeker niet ver weg,” erkende Stella. “Dit circuit is zeer geschikt voor onze auto, dus ik zou niet verwachten dat dit noodzakelijkerwijs de pikorde is voor de komende races.”

Gerelateerd nieuws

McLaren uitdaging met huidige situatie: ‘Geen enkele coureur wilt teamorders’

McLaren heeft een probleem met het managen van hun coureurs. Hoewel ze...

McLaren blokkeert Norris’ overstap naar Red Bull: Helmut Marko onthult cruciale dealbreuk

Red Bull had in 2019 een contract klaarliggen voor Lando Norris, dat...

Coulthard en Webber verklaren oorzaak van crash Kimi Antonelli in Monza

Andrea Kimi Antonelli’s crash op het iconische circuit van Monza tijdens zijn...

Nieuwe updates kunnen Red Bull serieus in de problemen brengen

Recent gelekte informatie suggereert dat aanzienlijke upgrades van verschillende Formule 1-teams mogelijk...

Ferrari’s overwinning in Monza te danken aan strategie, niet aan een fout van McLaren

Ferrari’s overwinning in Monza was het resultaat van een strategisch meesterwerk, niet...

Mercedes flexibele voorvleugel verboden vanaf 2025? Dit is wat we nu weten

De vraag of de flexibele voorvleugels van Mercedes en McLaren verboden zullen...

McLaren overweegt cruciale teamstrategie: Norris prioriteit na Monza-debacle?

McLaren heeft na het raceweekend in Monza belangrijke interne veranderingen aangekondigd, die...

Aston Martin kondigt baanbrekende samenwerking aan met Honda, Aramco en Valvoline

Aston Martin heeft een belangrijke stap gezet in de aanloop naar de...