Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce
F1 nieuws

McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce

78
Formule 1 Mclaren
Foto: Lukas Raich

McLaren richt zich op het fenomeen van lage downforce

McLaren heeft aangekondigd dat het aanpakken van het fenomeen waarbij de aerodynamica van hun Formule 1-auto uitvalt bij lage downforceniveaus, nu een prioriteit is voor 2024. Dit komt na een reeks uitdagingen, waaronder de recente Grand Prix in Las Vegas, waar het team minder presteerde dan verwacht.

Consistente uitdager, maar met uitdagingen

Het team uit Woking heeft dit seizoen aanzienlijke vooruitgang geboekt met hun MCL60, waardoor ze een van de meest consistente uitdagers van Red Bull werden. Echter, de problemen bij de Grand Prix van Las Vegas benadrukten dat hun rivalen beter voorbereid leken in configuraties met lage downforce.

Belang van lage downforce prestaties

Andrea Stella, de teambaas van McLaren, erkende dat hun data aantoonden dat het team aanzienlijk meer verloor in lage downforce-configuraties dan hun tegenstanders. Met de opkomst van snelle stratencircuits zoals Baku en Vegas, is het negeren van lage downforce-prestaties geen optie meer voor teams.

De gevoeligheid van aerodynamica bij lage downforce

Stella legde uit dat de aerodynamica van auto’s bijzonder gevoelig wordt bij lage downforceniveaus. Dit komt door de impact die lagere niveaus van de voorvleugel hebben op de luchtstroom rond de voorwielen, wat cruciaal is voor de prestaties van de auto. Het doel is om het verlies van downforce meer lineair te maken in plaats van exponentieel.

Ontwikkeling van een ultra-lage downforce specificatie

Voor de Grand Prix van Las Vegas ontwikkelde McLaren een ultra-lage downforce specificatie, die uiteindelijk niet werd gebruikt vanwege de lage grip van het circuit. Stella benadrukte dat deze upgrade de persoonlijkheid van de auto in termen van reactie op het niveau van de achtervleugel niet verandert, maar erkende dat het team voor uitdagingen stond.

Lees ook:  Waarom Mclaren telkens zijn overwinningen blijft weggooien

De focus van McLaren ligt nu op het optimaliseren van hun auto voor circuits die een lage downforce vereisen. Met de toevoeging van meer races zoals Baku, Vegas, Monza en Spa aan de kalender, wordt het een prioriteit voor het team om hun auto aan te passen aan deze nieuwe eisen. Het streven naar een betere balans en controle over de aerodynamica bij lagere downforceniveaus zal cruciaal zijn voor hun succes in de komende seizoenen.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...