Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce
F1 nieuws

McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce

136
McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce
Foto: Lukas Raich

McLaren richt zich op het fenomeen van lage downforce

McLaren heeft aangekondigd dat het aanpakken van het fenomeen waarbij de aerodynamica van hun Formule 1-auto uitvalt bij lage downforceniveaus, nu een prioriteit is voor 2024. Dit komt na een reeks uitdagingen, waaronder de recente Grand Prix in Las Vegas, waar het team minder presteerde dan verwacht.

Consistente uitdager, maar met uitdagingen

Het team uit Woking heeft dit seizoen aanzienlijke vooruitgang geboekt met hun MCL60, waardoor ze een van de meest consistente uitdagers van Red Bull werden. Echter, de problemen bij de Grand Prix van Las Vegas benadrukten dat hun rivalen beter voorbereid leken in configuraties met lage downforce.

Belang van lage downforce prestaties

Andrea Stella, de teambaas van McLaren, erkende dat hun data aantoonden dat het team aanzienlijk meer verloor in lage downforce-configuraties dan hun tegenstanders. Met de opkomst van snelle stratencircuits zoals Baku en Vegas, is het negeren van lage downforce-prestaties geen optie meer voor teams.

De gevoeligheid van aerodynamica bij lage downforce

Stella legde uit dat de aerodynamica van auto’s bijzonder gevoelig wordt bij lage downforceniveaus. Dit komt door de impact die lagere niveaus van de voorvleugel hebben op de luchtstroom rond de voorwielen, wat cruciaal is voor de prestaties van de auto. Het doel is om het verlies van downforce meer lineair te maken in plaats van exponentieel.

Ontwikkeling van een ultra-lage downforce specificatie

Voor de Grand Prix van Las Vegas ontwikkelde McLaren een ultra-lage downforce specificatie, die uiteindelijk niet werd gebruikt vanwege de lage grip van het circuit. Stella benadrukte dat deze upgrade de persoonlijkheid van de auto in termen van reactie op het niveau van de achtervleugel niet verandert, maar erkende dat het team voor uitdagingen stond.

Lees ook:  Zo kunnen McLaren en Ferrari de constructeurstitel winnen

De focus van McLaren ligt nu op het optimaliseren van hun auto voor circuits die een lage downforce vereisen. Met de toevoeging van meer races zoals Baku, Vegas, Monza en Spa aan de kalender, wordt het een prioriteit voor het team om hun auto aan te passen aan deze nieuwe eisen. Het streven naar een betere balans en controle over de aerodynamica bij lagere downforceniveaus zal cruciaal zijn voor hun succes in de komende seizoenen.

Gerelateerd nieuws

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...

George Russell’s duidelijke boodschap aan Toto Wolff over Verstappen

George Russell en Max Verstappen hebben ooit de mogelijkheid besproken om samen...

Weersvoorspelling Abu Dhabi GP 2024: hitte en zandstormen verwacht

De weersverwachting voor de Grand Prix van Abu Dhabi 2024 voorspelt extreme...

Verstappen ontkracht beschuldiging van opzettelijke crash met Russell

Max Verstappen heeft stellig ontkend dat hij George Russell heeft bedreigd met...