McLaren richt zich op het fenomeen van lage downforce
McLaren heeft aangekondigd dat het aanpakken van het fenomeen waarbij de aerodynamica van hun Formule 1-auto uitvalt bij lage downforceniveaus, nu een prioriteit is voor 2024. Dit komt na een reeks uitdagingen, waaronder de recente Grand Prix in Las Vegas, waar het team minder presteerde dan verwacht.
Consistente uitdager, maar met uitdagingen
Het team uit Woking heeft dit seizoen aanzienlijke vooruitgang geboekt met hun MCL60, waardoor ze een van de meest consistente uitdagers van Red Bull werden. Echter, de problemen bij de Grand Prix van Las Vegas benadrukten dat hun rivalen beter voorbereid leken in configuraties met lage downforce.
Belang van lage downforce prestaties
Andrea Stella, de teambaas van McLaren, erkende dat hun data aantoonden dat het team aanzienlijk meer verloor in lage downforce-configuraties dan hun tegenstanders. Met de opkomst van snelle stratencircuits zoals Baku en Vegas, is het negeren van lage downforce-prestaties geen optie meer voor teams.
De gevoeligheid van aerodynamica bij lage downforce
Stella legde uit dat de aerodynamica van auto’s bijzonder gevoelig wordt bij lage downforceniveaus. Dit komt door de impact die lagere niveaus van de voorvleugel hebben op de luchtstroom rond de voorwielen, wat cruciaal is voor de prestaties van de auto. Het doel is om het verlies van downforce meer lineair te maken in plaats van exponentieel.
Ontwikkeling van een ultra-lage downforce specificatie
Voor de Grand Prix van Las Vegas ontwikkelde McLaren een ultra-lage downforce specificatie, die uiteindelijk niet werd gebruikt vanwege de lage grip van het circuit. Stella benadrukte dat deze upgrade de persoonlijkheid van de auto in termen van reactie op het niveau van de achtervleugel niet verandert, maar erkende dat het team voor uitdagingen stond.
De focus van McLaren ligt nu op het optimaliseren van hun auto voor circuits die een lage downforce vereisen. Met de toevoeging van meer races zoals Baku, Vegas, Monza en Spa aan de kalender, wordt het een prioriteit voor het team om hun auto aan te passen aan deze nieuwe eisen. Het streven naar een betere balans en controle over de aerodynamica bij lagere downforceniveaus zal cruciaal zijn voor hun succes in de komende seizoenen.