Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce

McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce

190
McLaren: Grootste uitdaging ligt nu bij lage downforce
Foto: Lukas Raich

McLaren richt zich op het fenomeen van lage downforce

McLaren heeft aangekondigd dat het aanpakken van het fenomeen waarbij de aerodynamica van hun Formule 1-auto uitvalt bij lage downforceniveaus, nu een prioriteit is voor 2024. Dit komt na een reeks uitdagingen, waaronder de recente Grand Prix in Las Vegas, waar het team minder presteerde dan verwacht.

Consistente uitdager, maar met uitdagingen

Het team uit Woking heeft dit seizoen aanzienlijke vooruitgang geboekt met hun MCL60, waardoor ze een van de meest consistente uitdagers van Red Bull werden. Echter, de problemen bij de Grand Prix van Las Vegas benadrukten dat hun rivalen beter voorbereid leken in configuraties met lage downforce.

Belang van lage downforce prestaties

Andrea Stella, de teambaas van McLaren, erkende dat hun data aantoonden dat het team aanzienlijk meer verloor in lage downforce-configuraties dan hun tegenstanders. Met de opkomst van snelle stratencircuits zoals Baku en Vegas, is het negeren van lage downforce-prestaties geen optie meer voor teams.

De gevoeligheid van aerodynamica bij lage downforce

Stella legde uit dat de aerodynamica van auto’s bijzonder gevoelig wordt bij lage downforceniveaus. Dit komt door de impact die lagere niveaus van de voorvleugel hebben op de luchtstroom rond de voorwielen, wat cruciaal is voor de prestaties van de auto. Het doel is om het verlies van downforce meer lineair te maken in plaats van exponentieel.

Ontwikkeling van een ultra-lage downforce specificatie

Voor de Grand Prix van Las Vegas ontwikkelde McLaren een ultra-lage downforce specificatie, die uiteindelijk niet werd gebruikt vanwege de lage grip van het circuit. Stella benadrukte dat deze upgrade de persoonlijkheid van de auto in termen van reactie op het niveau van de achtervleugel niet verandert, maar erkende dat het team voor uitdagingen stond.

Lees ook:  Wolff verdedigt McLaren na geruchten: 'niet elke voorsprong is valsspelen'

De focus van McLaren ligt nu op het optimaliseren van hun auto voor circuits die een lage downforce vereisen. Met de toevoeging van meer races zoals Baku, Vegas, Monza en Spa aan de kalender, wordt het een prioriteit voor het team om hun auto aan te passen aan deze nieuwe eisen. Het streven naar een betere balans en controle over de aerodynamica bij lagere downforceniveaus zal cruciaal zijn voor hun succes in de komende seizoenen.

Gerelateerd nieuws

Aston Martin Adrian Newey

Newey geeft AMR25 stiekem vorm: ‘alleen tijdens de lunchpauze hebben we contact’

De legendarische ontwerper Adrian Newey mag dan officieel bezig zijn met de...

Red Bull Monaco

Verstappen erkent fout in set-up: ‘daardoor kon ik de bochten niet meer aanvallen’

Na een hoopvolle eerste training waarin Verstappen tweede werd achter Charles Leclerc,...

Damon Hill

Hill eist FIA-ingrijpen na Verstappen-uitbarsting: ‘té gevaarlijk voor kwalificatie’

Tijdens de vrije training in Monaco liep de spanning hoog op –...

Monaco Grand Prix

Monaco levert drama voor Bearman op: FIA deelt zeldzame 10-plaats penalty uit

De 20-jarige Oliver Bearman kreeg een mokerslag van de FIA op vrijdag...