McLaren heeft zijn plannen onthuld voor de eerste grote upgrade van de MCL38 voor het Formule 1-seizoen van 2024. Het team richt zich op het aanpakken van een hardnekkige zwakte in lange, langzame bochten die mogelijk pas in 2025 volledig opgelost zal zijn.
Teambaas Andrea Stella gaf aan dat het upgradepakket waarschijnlijk rond de zesde of zevende race zal verschijnen, wat neerkomt op de Grand Prix van Miami begin mei of Imola later die maand.
Een nieuwe voorvleugel zal een belangrijk onderdeel zijn van deze upgrade, aangezien het huidige ontwerp niet wezenlijk verschilt van dat van 2023.
“Het zal de zwakke punten enigszins verbeteren, maar er is meer werk nodig,” aldus Stella. “We hebben nog een paar jaar met deze reglementen en het zal naar verwachting nog minstens een jaar duren om deze oefening van het oplossen van deze balans-problemen te voltooien.”
De focus ligt op het verbeteren van de prestaties in langzamere bochten, maar Stella erkent dat het minstens nog een jaar zal duren om het probleem volledig op te lossen en een echte allrounder te produceren.
Het team benadrukt het belang van deze ontwikkeling, vooral met het oog op 2026, wanneer McLaren een bedreiging wil vormen voor het wereldkampioenschap.
McLaren’s upgradestrategie
McLaren staat voor een dilemma bij het introduceren van vloer-upgrades voor zijn dominante MCL38 Formule 1-auto. Het team uit Woking was oppermachtig tijdens de Grand Prix van Singapore, waar Lando Norris onbedreigd naar de overwinning reed voor Max Verstappen.
Deze prestatie is het resultaat van een voorzichtige benadering van upgrades, waarbij McLaren vasthoudt aan een vloerontwerp dat voor het eerst werd geïntroduceerd in Miami.
Deze aanpak staat in contrast met veel van zijn rivalen, waaronder Red Bull, Ferrari, Mercedes en Aston Martin, die geëxperimenteerd hebben met geüpgradede vloerontwerpen maar te maken kregen met balansproblemen die hen terughielden.
Hoewel het huidige pakket van McLaren goed lijkt te werken, vooral op circuits met veel downforce zoals Singapore, is het team niet zeker of het bij deze configuratie kan blijven. Met veel van zijn naaste concurrenten die klaarstaan om hun volgende updates te onthullen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, erkent McLaren dat er een risico bestaat dat het team achterop raakt als het vasthoudt aan het huidige pakket.
“We hebben wel wat dingen in de pijplijn, en natuurlijk, als je dit soort prestaties op de baan hebt, benader je de ontwikkeling altijd voorzichtig,” zei teambaas Andrea Stella. “Maar tegelijkertijd moeten we het proces vertrouwen. We moeten vertrouwen op de manier waarop we tot nu toe hebben gewerkt.”
McLaren werkt in de fabriek aan een ontwikkelingsstap voor zijn auto, maar wil er zeker van zijn dat deze werkt voordat het zich committeert aan het racen ermee. Het team beseft dat het in de Formule 1 niet te veel kan terugschroeven, omdat dat betekent dat anderen hen kunnen inhalen.
De technische details van McLaren’s upgradepakket
Het upgradepakket dat McLaren voor ogen heeft, omvat verschillende technische verbeteringen die gericht zijn op het verbeteren van de prestaties van de MCL38 in verschillende raceomstandigheden. Een van de belangrijkste componenten van deze upgrade is een nieuwe voorvleugel, die cruciaal is voor het verbeteren van de aerodynamische prestaties van de auto.
De veranderingen aan de voorvleugel en aanverwante gebieden aan de voorkant van de auto zijn van vitaal belang voor het realiseren van een verbetering. Dit komt door de noodzaak dat de voorkant van de auto moet functioneren over een breed scala aan gierhoeken.
Momenteel produceert de auto goede downforce bij lagere hoeken in snelle bochten, maar worstelt hij wanneer de auto de luchtstroom onder een grotere hoek raakt. Stella karakteriseert het als de behoefte aan een auto die aerodynamisch robuuster is over een breder bereik.
Dit is vooral belangrijk voor de prestaties in langzamere bochten, waar de MCL38 momenteel tekortschiet. Naast de voorvleugel omvat het upgradepakket ook:
- Nieuwe geometrie voor de voorwielophanging
- Bijgewerkte achterwielophanging
- Herziene voor- en achter-remkanalen en winglets
- Nieuwe vloer
- Herziene sidepod-inlaat
- Nieuwe motorkap en carrosserie, inclusief een nieuwe louver-opstelling
Deze upgrades zijn gericht op het verbeteren van drie hoofddoelen die McLaren heeft gesteld voor de MCL38:
- Verbetering van de aerodynamische efficiëntie
- Verhoging van de mechanische grip
- Optimalisatie van de bandenprestaties
McLaren verwacht dat deze upgrades de prestaties van de auto in alle omstandigheden zullen verbeteren. CEO Zak Brown noemde de geüpgradede MCL38 zelfs “bijna een B-spec auto”, wat de omvang van de veranderingen onderstreept.
McLaren’s ontwikkelingsstrategie
De ontwikkelingsstrategie van McLaren heeft al aanzienlijke vruchten afgeworpen, met name na de introductie van het upgradepakket in Miami. De prestaties in langzame bochten verbeterden zodanig dat het team moest onderzoeken waarom het pakket zoveel succesvoller was dan verwacht.
Aspect | Voor upgrade | Na upgrade |
---|---|---|
Prestaties in langzame bochten | Zwak punt | Aanzienlijk verbeterd |
Downforce | Basis niveau | Verhoogd over alle condities |
Vertrouwen van coureurs | Gemiddeld | Sterk toegenomen |
McLaren had weliswaar een toename van downforce over alle condities beoogd en het upgradepakket bereikte inderdaad de toename die in de fabriek was gemodelleerd, maar het team had niet verwacht dat dit zou leiden tot zo’n merkbare winst in een gebied dat een zwakte was geweest voor recente McLaren-auto’s.
Teambaas Andrea Stella schrijft de verbetering toe aan technische veranderingen, maar speculeert dat ten minste een deel kan worden toegeschreven aan het grotere vertrouwen dat de coureurs in de auto hebben. Hij noemt de verbetering in handling een “ontastbaar voordeel” dat niet in fabriekssimulaties kon worden gemodelleerd.
“Het is ongelooflijk. We hebben al onze concurrentie met mijlen overtroffen qua ontwikkeling,” zei Lando Norris over de ontwikkelingssnelheid van het team.
Oscar Piastri voegde daaraan toe: “De MCL38 is veel veelzijdiger. We kunnen de auto overal op de baan zetten en er vertrouwen in hebben dat we misschien niet de snelste, maar wel een van de snelsten zullen zijn.
Deze vooruitgang heeft ertoe geleid dat de MCL38 zich tegen de Britse Grand Prix had gevestigd als de alround best presterende auto. Dit succes onderstreept de effectiviteit van McLaren’s ontwikkelingsstrategie, die zich richt op gerichte verbeteringen en het behouden van een stabiele basis in plaats van radicale veranderingen.