Uitdagingen voor McLaren in Shanghai
McLaren heeft een sterke start gemaakt in 2024, waarbij ze na vier races op de derde plaats staan in het kampioenschap, net voor Mercedes. Ondanks hun goede prestaties op circuits die veel neerwaartse kracht vereisen, erkent het team dat hun aanhoudende zwakte in bochten met lage snelheid nog niet is verholpen. Dit probleem zou hen vooral parten kunnen spelen bij de Grand Prix van China, die terugkeert naar het Shanghai International Circuit. Dit circuit staat bekend om zijn vele haarspeldbochten en de unieke combinatie van langzaam draaiende bochten, zoals bij het complex van bocht 1 tot 4. Teamhoofd Andrea Stella geeft toe dat van alle races in het eerste deel van het seizoen, China hem het meest zorgen baart qua competitiviteit.
Specifieke zorgen en kansen
Stella licht toe dat er in Shanghai veel langzame bochten en haarspelden zijn waarbij ze aanzienlijk minder grip hebben dan hun concurrenten. Dit maakt de race in China potentieel moeilijker dan de eerdere races in Suzuka en Australië. Hij verwacht dat de race in China voornamelijk in het teken zal staan van schadebeperking, maar er liggen ook kansen. China introduceert het eerste sprintformat van het seizoen, waarbij teams slechts één vrije trainingssessie hebben om zich aan te passen aan het circuit en de nieuwe asfaltlaag voor de sprintkwalificatie. Dit kan een uitdaging vormen, maar biedt ook kansen als McLaren zich sneller aanpast dan de andere teams.
Technische en tactische overwegingen
Het Shanghai International Circuit vormt een technische uitdaging met een mix van zeer hoge snelheidsbochten en vele langzamere secties. Stella benadrukt hoe belangrijk de afstemming en het bandenmanagement zullen zijn, vooral gezien de eerdere problemen met bandenslijtage op dit circuit. De strategische aanpak en de aanpassingen aan de auto zullen cruciaal zijn om de negatieve impact van hun zwakke punten te minimaliseren en misschien zelfs enkele voordelen te behalen uit de unieke uitdagingen van de Chinese Grand Prix.