Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Martin Brundle geeft zijn visie op de afwijzing van Andretti door F1
F1 nieuws

Martin Brundle geeft zijn visie op de afwijzing van Andretti door F1

33
Martin Brundle
Foto: Jen Ross

De afwijzing van Andretti

Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en huidig analist, gelooft dat de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en Formula One Management (FOM) nu “lijnrecht tegenover elkaar staan” na de afwijzing van Andretti om toe te treden tot de Formule 1-grid. Ondanks dat de sportautoriteit de bieding van Andretti goedkeurde na hun Expressions of Interest-proces in 2023, heeft een verklaring van FOM het voorgestelde nieuwe team verhinderd om binnen de komende twee jaar twee extra auto’s aan de grid toe te voegen. Hoewel er ruimte was gelaten voor een mogelijke aankomst op de grid in 2028, door een mogelijke werkmotorovereenkomst met General Motors, liet de toon van de verklaring van F1 er geen twijfel over bestaan dat een extra team nog niet welkom is op de grid.

De reactie van Brundle op groot F1-nieuws

Brundle reageerde op het grote nieuws dat de bieding van Andretti werd afgewezen door te stellen dat dit de sportautoriteit en de commerciële rechtenhouders tegenover elkaar zet, met twee tegenovergestelde beslissingen over het Andretti-team. Hij voegde eraan toe dat er “veel redenatie” achter sommige van wat Formule 1 zei zat, met betrekking tot de logistieke belasting die het zou leggen op de sport om een extra team toe te voegen, maar hij zou persoonlijk nog steeds graag zien dat de grid op een of andere manier uitbreidt.

De complexiteit van een nieuw team

Brundle legde uit dat het voor Andretti als een nieuw team, door F1 omschreven als ‘novice’, een enorme opgave zou zijn om een gloednieuwe auto voor 2025 te bouwen en dan, wanneer de regelgeving fundamenteel verandert voor 2026, helemaal opnieuw te beginnen. Dit zou volgens F1 betekenen dat ze niet competitief zouden zijn. Andretti zou ongetwijfeld zeggen: “Geef ons een kans. We zijn een machtige organisatie met veel financiering, we zullen je laten zien wat we kunnen doen en kijk naar sommige van de andere teams op de grid” – dus dit gaat nog wel even door.

De logistieke uitdagingen

Er zijn ook logistieke uitdagingen verbonden aan het krijgen van een extra team in de pitlane en rond de wereld voor wat nu een 24-racekalender is dit jaar. Het is niet zo eenvoudig als zeggen: “Laten we gewoon twee meer auto’s op de grid zetten.” We moeten ze op de grid krijgen, een garage hebben, een pitlane die groot genoeg is, enzovoort. Brundle benadrukt dat er veel redenatie achter deze beslissing zit, wat aangeeft dat de huidige teams, die miljarden hebben geïnvesteerd om Formule 1 te krijgen waar het nu is, waarschijnlijk zullen zeggen: “Wacht even. Velen van ons hebben miljarden uitgegeven om onze teams en de sport te ontwikkelen, en er is wereldwijd vraag naar races. Fans, tickets, tribunes zijn uitverkocht, je kunt nu niet zomaar onze club komen binnenwandelen nu alles zo goed gaat. Je zult ons moeten laten zien wat je kunt toevoegen.”

Gerelateerd nieuws

Las Vegas GP draagt bij aan de winst van F1 in 2023 tot $392 miljoen

De impact van de Las Vegas Grand Prix De Formule 1-seizoenen van...

Vijf sleutelfactoren die Aston Martin een te duchten kracht kunnen maken

Aston Martin heeft de afgelopen seizoenen meerdere uitstekende beslissingen genomen, van fabriek...

Wat staat Red Bull F1 te wachten na de vrijspraak van Horner?

De uitdagingen voor Christian Horner en Red Bull F1 De afgelopen weken...

George Russell uit zorgen over ‘stuiteren’ bij de Mercedes W15

Een nieuwe start met de W15 Aan de vooravond van het nieuwe...

Alpine sluit F1-test voor Mick Schumacher uit

Mick Schumacher heeft zich aangesloten bij Alpine om dit jaar in hun...

Mercedes onthult drie ‘eerste conclusies’ na eerste W15-ronden in Bahrein

Een nieuwe start met de W15 Terwijl Mercedes afwacht hoe ze zich...

Leven na Guenther Steiner: Ayao Komatsu en zijn plannen voor een revolutie bij Haas

Een nieuw hoofdstuk voor Haas Het jaar 2024 markeert het begin van...

Sauber: Audi’s F1 2026 plannen niet in gevaar ondanks managementwisselingen

De toekomst van Sauber en Audi in de Formule 1 In augustus...