De afwijzing van Andretti
Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en huidig analist, gelooft dat de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en Formula One Management (FOM) nu “lijnrecht tegenover elkaar staan” na de afwijzing van Andretti om toe te treden tot de Formule 1-grid. Ondanks dat de sportautoriteit de bieding van Andretti goedkeurde na hun Expressions of Interest-proces in 2023, heeft een verklaring van FOM het voorgestelde nieuwe team verhinderd om binnen de komende twee jaar twee extra auto’s aan de grid toe te voegen. Hoewel er ruimte was gelaten voor een mogelijke aankomst op de grid in 2028, door een mogelijke werkmotorovereenkomst met General Motors, liet de toon van de verklaring van F1 er geen twijfel over bestaan dat een extra team nog niet welkom is op de grid.
De reactie van Brundle op groot F1-nieuws
Brundle reageerde op het grote nieuws dat de bieding van Andretti werd afgewezen door te stellen dat dit de sportautoriteit en de commerciële rechtenhouders tegenover elkaar zet, met twee tegenovergestelde beslissingen over het Andretti-team. Hij voegde eraan toe dat er “veel redenatie” achter sommige van wat Formule 1 zei zat, met betrekking tot de logistieke belasting die het zou leggen op de sport om een extra team toe te voegen, maar hij zou persoonlijk nog steeds graag zien dat de grid op een of andere manier uitbreidt.
De complexiteit van een nieuw team
Brundle legde uit dat het voor Andretti als een nieuw team, door F1 omschreven als ‘novice’, een enorme opgave zou zijn om een gloednieuwe auto voor 2025 te bouwen en dan, wanneer de regelgeving fundamenteel verandert voor 2026, helemaal opnieuw te beginnen. Dit zou volgens F1 betekenen dat ze niet competitief zouden zijn. Andretti zou ongetwijfeld zeggen: “Geef ons een kans. We zijn een machtige organisatie met veel financiering, we zullen je laten zien wat we kunnen doen en kijk naar sommige van de andere teams op de grid” – dus dit gaat nog wel even door.
De logistieke uitdagingen
Er zijn ook logistieke uitdagingen verbonden aan het krijgen van een extra team in de pitlane en rond de wereld voor wat nu een 24-racekalender is dit jaar. Het is niet zo eenvoudig als zeggen: “Laten we gewoon twee meer auto’s op de grid zetten.” We moeten ze op de grid krijgen, een garage hebben, een pitlane die groot genoeg is, enzovoort. Brundle benadrukt dat er veel redenatie achter deze beslissing zit, wat aangeeft dat de huidige teams, die miljarden hebben geïnvesteerd om Formule 1 te krijgen waar het nu is, waarschijnlijk zullen zeggen: “Wacht even. Velen van ons hebben miljarden uitgegeven om onze teams en de sport te ontwikkelen, en er is wereldwijd vraag naar races. Fans, tickets, tribunes zijn uitverkocht, je kunt nu niet zomaar onze club komen binnenwandelen nu alles zo goed gaat. Je zult ons moeten laten zien wat je kunt toevoegen.”