Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Marko ziet duidelijke Red Bull-link in heropleving McLaren: ‘zijn hand is zichtbaar’

Marko ziet duidelijke Red Bull-link in heropleving McLaren: ‘zijn hand is zichtbaar’

689
Marko ziet duidelijke Red Bull-link in heropleving McLaren: ‘zijn hand is zichtbaar’
Foto: F1 Fanatics

Helmut Marko twijfelt niet aan de invloed van Rob Marshall op McLarens opmars. Hij noemt de overeenkomst tussen het huidige rijgedrag van de McLaren en eerdere Red Bull-auto’s opvallend, en ziet de hand van Marshall in de technische koers die het team uit Woking sinds 2023 vaart.

De overstap van Rob Marshall naar McLaren in januari 2024 valt niet toevallig samen met de gestage opmars van het team. Al in mei 2023 werd zijn vertrek bij Red Bull aangekondigd, na zeventien jaar trouwe dienst in Milton Keynes.

De timing is volgens Marko veelzeggend, aangezien McLarens vormcurve vanaf de Grand Prix van Oostenrijk 2023 merkbaar begon te stijgen.

“McLarens opwaartse lijn begon direct na die overstap — dat was de Oostenrijkse Grand Prix in 2023. Het is duidelijk dat er technische kennis is overgedragen.”

Het team beleefde in 2024 een historisch seizoen met de eerste constructeurstitel sinds 1998 en begon 2025 met twee dominante overwinningen.

Lando Norris pakte de zege in Australië vanaf poleposition. Oscar Piastri maakte het een week later af met een één-twee in China. Ondanks het succes gaven beide coureurs aan dat de MCL39 niet eenvoudig te besturen is.

Dat doet denken aan de RB19 en RB20, die ondanks hun snelheid ook lastig te temmen waren. Verstappen klaagde in 2023 en 2024 herhaaldelijk over het gedrag van zijn auto in specifieke omstandigheden.

McLaren neemt Red Bull-DNA over in ontwerp en gedrag

Volgens Marko is het geen toeval dat McLaren nu met vergelijkbare eigenschappen worstelt als Red Bull eerder. De snelle, maar onvoorspelbare balans van de MCL39 is volgens hem het gevolg van ontwerpinvloeden die direct terug te voeren zijn naar Marshall.

Zijn technische signatuur lijkt zichtbaar in de karakteristieken van de huidige McLaren. Marshall is niet de enige Red Bull-figuur die zijn kennis heeft meegenomen.

Ook Will Courtenay, jarenlang hoofd strategie bij Red Bull, zal zich volgend jaar bij McLaren voegen als sportief directeur. En terwijl McLaren mensen aantrekt, raakt Red Bull sleutelpersonen kwijt.

Lees ook:  McLaren en nieuwe FIA-regel: 'we zijn misschien té goed met banden'

Adrian Newey werkt sinds kort bij Aston Martin. Jonathan Wheatley is overgestapt naar Audi, waar hij teamprincipal is geworden.

“Rob Marshall is een zeer ervaren, capabele ontwerper en zijn invloed is duidelijk zichtbaar bij McLaren.”

Het vertrek van deze figuren lijkt voor Red Bull aanleiding geweest te zijn voor een intern overleg. Vorige week kwam Verstappen samen met de hoofdingenieurs op het hoofdkantoor om zijn kritiek te delen.

Daarbij lag de nadruk op de rij-eigenschappen van de RB21, die op verschillende circuits tekortkomt. Marko benadrukte dat Red Bull verder kijkt dan tijdelijke updates.

De focus ligt op een breder inzetbare auto. Het team wil een stabiel platform dat beter presteert bij verschillende temperaturen, op uiteenlopende banen en met diverse bandencompounds. In zijn woorden:

“We zijn op zoek naar een auto die werkt op alle circuits, bij alle temperaturen en met alle banden. Dat is het pad dat we volgen.”

Red Bull erkent dat updates kunnen helpen, maar ziet dat als slechts één van de elementen. De bredere ontwerpfilosofie moet veranderen.

En hoewel er nog geen grote update gepland is vóór Imola, ligt de technische focus dus niet op snelle oplossingen, maar op fundamentele verbeteringen.

Daarmee erkent het team ook dat de RB21, net als zijn voorgangers, te gevoelig is voor kleine veranderingen in omstandigheden. Precies dat probleem, aldus Marko, lijkt McLaren nu ook te ervaren.

Rob Marshall over zijn overstap

In een eerder interview lichtte Marshall toe waarom hij in 2023 besloot Red Bull te verlaten. Hij beschreef hoe hij het werk op een gegeven moment als te comfortabel en voorspelbaar begon te ervaren.

De overstap naar McLaren kwam volgens hem op het juiste moment.

“Ik dacht: als ik nu niet ga, blijf ik hier voor altijd,” zei Marshall. “Ik genoot van mijn tijd bij Red Bull, maar je voelt op een bepaald moment dat je jezelf voor de gek houdt.”

Marshall benadrukte dat hij Red Bull op een correcte manier heeft verlaten. Hij wilde het team niet in de steek laten en kijkt met tevredenheid terug op zijn jaren daar.

Lees ook:  Tsunoda staat klaar voor Red Bull-stoel: 'Lawson worstelt, en tijd is er niet'

Tegelijk voelt hij zich bij McLaren weer uitgedaagd, zoals in zijn eerste jaren bij Red Bull. Dat gevoel van hernieuwde energie lijkt nu door te klinken in McLarens prestaties.

Hij gaf toe dat het vertrek moeilijk was, maar uiteindelijk onvermijdelijk. De overstap bood hem de kans opnieuw te bouwen aan iets.

En hoewel hij zichzelf niet onmisbaar vindt, blijkt uit de resultaten van McLaren dat zijn aanwezigheid wel degelijk impact heeft. Dat zij in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap voorliggen, legt Marko de nadruk niet op de punten, maar op de onderliggende patronen.

De overeenkomst in karakter tussen de Red Bulls van de afgelopen seizoenen en de huidige McLaren is voor hem te opvallend om te negeren.

McLaren leidt met 21 punten verschil bij de coureurs, terwijl Red Bull 42 punten achterstand heeft bij de teams. Toch is het vooral het rijgedrag van de auto dat voor Marko de link bevestigt.

Hij ziet in de moeilijk te besturen, maar snelle MCL39 een duidelijk signaal van overgedragen kennis.

“Het is geen toeval. Je ziet het, je voelt het. Marshall heeft zijn stempel gedrukt.”

Het feit dat Red Bull nu zelf worstelt met stabiliteit, terwijl hun vroegere technici hun inzichten elders toepassen, maakt de situatie extra prikkelend.

De technische brain drain die Red Bull de laatste maanden treft, lijkt zijn sporen te trekken — niet alleen intern, maar ook in de prestaties van concurrenten.

Gerelateerd nieuws

2026 concept auto

F1 overweegt drastische koerswijziging: ‘V10-motoren terug na zorgen over 2026-regels’

Formule 1 staat op een kantelpunt. De introductie van de nieuwe turbo-hybride...

max verstappen

Verstappen houdt Red Bull bij elkaar: ‘elke dag voelt het logischer dat hij vertrekt’

De kans dat Max Verstappen zijn contract tot 2028 uitdient bij Red...

Max Verstappen Red Bull Racing

Red Bull belooft nieuwe upgrade richting Japan: ‘Verstappen gelooft in ommekeer’

Red Bull hoopt met een gerichte upgrade bij de Grand Prix van...

Max Verstappen

Relatie tussen Verstappen en Marko onder druk: ’emotionele keuzes, weinig richting’

De onderlinge band tussen Verstappen en Marko lijkt af te koelen in...