Mick Schumacher heeft misschien nog één kans om terug te keren in de Formule 1 voor het seizoen 2025. Na zijn vertrek bij Haas eind 2022 is de 25-jarige Duitser momenteel reservecoureur bij Mercedes en rijdt hij in het World Endurance Championship voor Alpine.
Met nog maar één zitje beschikbaar voor 2025 bij het opkomende Audi-team, lijken de kansen van Schumacher op een comeback in de F1 steeds kleiner te worden.
Ondanks zijn teleurstellende prestaties bij Haas, waar hij in 43 races slechts 12 punten scoorde, zijn er nog steeds stemmen die pleiten voor een nieuwe kans voor deze jonge coureur.
Helmut Marko, hoofd van het Red Bull-talentenprogramma, zei: “Ik zou blij voor hem zijn als Audi hem serieus zou overwegen voor 2025, want hij verdient het.”
Een carrière met hoogte- en dieptepunten
Mick Schumacher’s F1-carrière tot nu toe heeft zijn ups en downs gekend. Zijn debuutseizoen in 2021 was moeizaam, terwijl hij in een onderontwikkelde Haas-auto reed. In 2022 verbeterde hij zijn prestaties, met als hoogtepunt een zesde plaats in de Oostenrijkse Grand Prix.
Toch werd hij aan het einde van dat seizoen vervangen door de meer ervaren Nico Hülkenberg. Marko voegde toe:
“Zijn naam kan een handicap zijn, maar hij won de titel in F3 en daarna in F2, wat hem aantrekkelijk maakte. De teams waarmee hij heeft gewerkt, prijzen hem.”
Ondanks de kritiek op zijn prestaties bij Haas blijven experts zoals de voormalige Zwitserse F1-coureur Marc Surer geloven in Schumacher’s potentieel. Zij wijzen op zijn successen in de juniorklassen en zijn snelheid, die volgens hen in de Formule 1 nog niet volledig tot uiting is gekomen.
Schumacher’s prestaties
Mick Schumacher’s weg naar de Formule 1 begon met succes in de lagere raceklassen. In 2018 won hij het Europees Formule 3-kampioenschap en in 2020 werd hij kampioen in de Formule 2. Deze prestaties creëerden hoge verwachtingen voor zijn debuut in de F1.
Zijn eerste seizoen in 2021 was echter uitdagend. Rijdend voor het Haas F1 Team, dat dat jaar met een sterk verouderde auto racete, kon Schumacher geen punten scoren.
Zijn beste resultaat was een 12e plaats in de Hongaarse Grand Prix. In 2022 verbeterde hij zijn resultaten, met zijn eerste puntenfinish in de Britse Grand Prix en een indrukwekkende zesde plaats in Oostenrijk. Ondanks deze vooruitgang had hij ook enkele dure crashes.
In totaal scoorde Schumacher 12 punten in zijn 43 starts voor Haas. Ter vergelijking, zijn teamgenoot Kevin Magnussen behaalde 25 punten in hetzelfde seizoen. Deze statistieken hielpen ongetwijfeld bij de beslissing van Haas om Schumacher niet te behouden voor 2023.
Zijn zoektocht naar een nieuw F1-zitje
Na zijn vertrek bij Haas heeft Mick Schumacher zich gefocust op zijn rol als reservecoureur bij Mercedes. Deze positie houdt hem dichtbij de Formule 1 en biedt waardevolle ervaring met een topteam.
Daarnaast rijdt hij in het FIA World Endurance Championship voor Alpine. Deze ervaring in een andere topklasse van de autosport kan zijn veelzijdigheid als coureur vergroten en hem aantrekkelijker maken voor F1-teams.
Voor het seizoen 2025 lijkt er nog maar één zitje beschikbaar te zijn, bij het toekomstige Audi-team. Dit team, dat momenteel nog als Sauber opereert, zou een ideale kans voor Schumacher kunnen zijn om zijn F1-carrière nieuw leven in te blazen.
Maar de concurrentie is groot. Namen zoals Carlos Sainz, Alex Palou en zelfs Sebastian Vettel worden genoemd als mogelijke kandidaten. Schumacher moet dus opboksen tegen gevestigde namen en opkomende talenten.
Experts over over Schumacher’s potentieel
Ondanks de gemengde resultaten in zijn F1-carrière geloven veel experts in Mick Schumacher’s potentieel. Zij wijzen op zijn successen in de lagere klassen en suggereren dat hij in de juiste omgeving beter zou kunnen presteren.
Marc Surer, een voormalig Zwitsers F1-coureur en nu analist, zegt:
“Ik was vrij hard in mijn oordeel over Mick als Formule 1-coureur. Maar ik denk dat hij niet al zijn talent heeft gebruikt. Want ik geloof in zijn talent! De jongen is snel, dat bewees hij in de Formule 2. Hij was ook uitstekend in het inhalen. Dus hij heeft iets, maar kon dat om de een of andere reden niet laten zien in de Formule 1.”
Helmut Marko deelt deze mening en benadrukt Schumacher’s prestaties in de juniorencategorieën: “Hij won de titel in F3 en daarna in F2, wat hem aantrekkelijk maakte. Ik zou blij voor hem zijn als Audi hem serieus zou overwegen voor 2025, want hij verdient het.”
Deze positieve beoordelingen suggereren dat er nog steeds geloof is in Schumacher’s capaciteiten binnen de F1 en dat zijn prestaties bij Haas mogelijk niet volledig representatief waren voor zijn ware potentieel.
Om Mick Schumacher’s prestaties in perspectief te plaatsen. Hier is een overzicht van de puntenscores van enkele relevante coureurs:
Coureur | Team | Seizoen | Punten |
---|---|---|---|
Mick Schumacher | Haas | 2021 | 0 |
Mick Schumacher | Haas | 2022 | 12 |
Kevin Magnussen | Haas | 2022 | 25 |
Nico Hülkenberg | Haas | 2023 | 9 |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 2021 | 32 |
Lando Norris | McLaren | 2019 | 49 |
Deze vergelijking laat zien dat Schumacher’s prestaties bij Haas aan de lage kant waren, maar het team als geheel worstelde ook om punten te scoren. Het illustreert hoe moeilijk het voor jonge coureurs kan zijn om zich te bewijzen in hun eerste F1-seizoenen, zelfs voor degenen die nu als gevestigde namen worden beschouwd.
- Succesvolle prestaties in de juniorklassen (F3 en F2-kampioenschappen)
- Moeilijke omstandigheden bij Haas in 2021
- Verbetering in prestaties in 2022
- Ervaring als reservecoureur bij Mercedes
- Actieve deelname aan andere raceklassen (zoals WEC)
Deze factoren suggereren dat Schumacher’s potentieel mogelijk nog niet volledig is benut in de Formule 1. Met de juiste kans en ondersteuning zou hij wel eens betere resultaten kunnen behalen.