Haas’ nieuwe aanpak in de Formule 1: de VF-23 Revamp
De introductie van het downwash sidepod concept
Haas heeft onlangs een grote verandering doorgevoerd in hun VF-23 auto tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarmee ze het laatste F1-team werden dat het downwash sidepod concept overnam. Dit concept, dat met succes is toegepast door Red Bull in de afgelopen twee jaar, is gericht op het verhogen van de downforce voor coureurs Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg. Deze verandering komt voort uit de behoefte om zowel de downforce te vergroten als de bandenslijtage, waar beide coureurs dit jaar last van hadden, te verbeteren.
Vroege tekenen van verbetering
Ondanks de onzekerheid over de volledige impact van de veranderingen door de reeks sprintweekends en de unieke baan van Mexico, ziet Magnussen toch enkele positieve vroege tekenen. Hij is benieuwd naar de invloed van deze aerodynamische stijl op de bandenproblemen van het team. Hoewel de upgrade niet direct heeft geleid tot een dramatische vooruitgang in tempo, vindt Magnussen het bemoedigend dat deze belangrijke conceptuele verandering het team niet verder achterop heeft gebracht.
Een nieuwe fase in het ontwerp
De update die Haas introduceerde bij de Grand Prix van de Verenigde Staten markeert een mijlpaal in het ontwerp van deze nieuwe generatie auto’s. Als laatste team op de grid stapten zij af van hun originele sidepod-ontwerp en kozen voor een variatie op de downwash ramp-stijl oplossing. De aanpassingen aan de sidepod, inclusief de verandering in de lengteligging tussen de boven- en onderlip van de inlaat, zijn bedoeld om een effectievere luchtstroom en een strakkere ‘shrink-wrap’ van de carrosserie te creëren.
Verbeterde aero-balans en veelzijdigheid
Haas blijft de prestatiekenmerken van hun upgrade onderzoeken en bracht een herzien bovenste flap van de voorvleugel naar Brazilië om de aerodynamische balans te helpen. Deze veranderingen betekenen dat het team bij elke Grand Prix zijn afstellingsopties opnieuw moet overwegen, inclusief de aerodynamische balans. De upgrade biedt meer veelzijdigheid in termen van het afstellen van de balans tussen voor- en achterkant voor de resterende races van het seizoen.
Focus op koeling en gedetailleerde ontwerpkeuzes
Naast aerodynamische verbeteringen heeft Haas ook de koeling herzien, met een grotere nadruk op het schoudergedeelte van de motorkap, waar de koelgaten zijn verplaatst. Deze veranderingen duiden op een grondige heroverweging van het ontwerp, waarbij Haas zich richt op zowel de prestatieverbeteringen als de betrouwbaarheid van de VF-23.
Met deze reeks aanpassingen en de voortdurende ontwikkeling ervan, lijkt Haas klaar om de uitdagingen van het huidige Formule 1-seizoen aan te gaan en een stevige basis te leggen voor de toekomst.