Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade
F1 nieuws

Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade

206
Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade
Foto: Lukas Raich

Haas’ nieuwe aanpak in de Formule 1: de VF-23 Revamp

De introductie van het downwash sidepod concept

Haas heeft onlangs een grote verandering doorgevoerd in hun VF-23 auto tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarmee ze het laatste F1-team werden dat het downwash sidepod concept overnam. Dit concept, dat met succes is toegepast door Red Bull in de afgelopen twee jaar, is gericht op het verhogen van de downforce voor coureurs Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg. Deze verandering komt voort uit de behoefte om zowel de downforce te vergroten als de bandenslijtage, waar beide coureurs dit jaar last van hadden, te verbeteren.

Vroege tekenen van verbetering

Ondanks de onzekerheid over de volledige impact van de veranderingen door de reeks sprintweekends en de unieke baan van Mexico, ziet Magnussen toch enkele positieve vroege tekenen. Hij is benieuwd naar de invloed van deze aerodynamische stijl op de bandenproblemen van het team. Hoewel de upgrade niet direct heeft geleid tot een dramatische vooruitgang in tempo, vindt Magnussen het bemoedigend dat deze belangrijke conceptuele verandering het team niet verder achterop heeft gebracht.

Een nieuwe fase in het ontwerp

De update die Haas introduceerde bij de Grand Prix van de Verenigde Staten markeert een mijlpaal in het ontwerp van deze nieuwe generatie auto’s. Als laatste team op de grid stapten zij af van hun originele sidepod-ontwerp en kozen voor een variatie op de downwash ramp-stijl oplossing. De aanpassingen aan de sidepod, inclusief de verandering in de lengteligging tussen de boven- en onderlip van de inlaat, zijn bedoeld om een effectievere luchtstroom en een strakkere ‘shrink-wrap’ van de carrosserie te creëren.

Lees ook:  Williams' volledige potentieel baart Haas zorgen: ‘Dan maken we geen kans’

Verbeterde aero-balans en veelzijdigheid

Haas blijft de prestatiekenmerken van hun upgrade onderzoeken en bracht een herzien bovenste flap van de voorvleugel naar Brazilië om de aerodynamische balans te helpen. Deze veranderingen betekenen dat het team bij elke Grand Prix zijn afstellingsopties opnieuw moet overwegen, inclusief de aerodynamische balans. De upgrade biedt meer veelzijdigheid in termen van het afstellen van de balans tussen voor- en achterkant voor de resterende races van het seizoen.

Focus op koeling en gedetailleerde ontwerpkeuzes

Naast aerodynamische verbeteringen heeft Haas ook de koeling herzien, met een grotere nadruk op het schoudergedeelte van de motorkap, waar de koelgaten zijn verplaatst. Deze veranderingen duiden op een grondige heroverweging van het ontwerp, waarbij Haas zich richt op zowel de prestatieverbeteringen als de betrouwbaarheid van de VF-23.

Met deze reeks aanpassingen en de voortdurende ontwikkeling ervan, lijkt Haas klaar om de uitdagingen van het huidige Formule 1-seizoen aan te gaan en een stevige basis te leggen voor de toekomst.

Gerelateerd nieuws

Vasseur wilde Zhou Guanyu laten racen in 2025, maar dit belangrijk probleem stond in de weg

Zhou Guanyu blijft in 2025 actief in de Formule 1 als reservecoureur...

Verstappen loopt groot risico op schorsing: nieuwe FIA-aanpak kan cruciaal worden

Max Verstappen heeft momenteel acht strafpunten op zijn licentie staan, evenveel als...

Red Bull weigert 2025-titel op te geven voor voorsprong in 2026

Red Bull heeft bevestigd dat het team geen concessies zal doen in...

Ferrari heeft een unieke oplossing gevonden om hun topsnelheid te verbeteren

Ferrari heeft ingrijpende veranderingen doorgevoerd in hun 2025-auto, de SF-25. Simulaties tonen...

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...