Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade

Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade

308
Magnussen nog steeds “nieuwsgierig” naar werkelijke bandenwinst van Haas F1-upgrade
Foto: Lukas Raich

Haas’ nieuwe aanpak in de Formule 1: de VF-23 Revamp

De introductie van het downwash sidepod concept

Haas heeft onlangs een grote verandering doorgevoerd in hun VF-23 auto tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarmee ze het laatste F1-team werden dat het downwash sidepod concept overnam. Dit concept, dat met succes is toegepast door Red Bull in de afgelopen twee jaar, is gericht op het verhogen van de downforce voor coureurs Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg. Deze verandering komt voort uit de behoefte om zowel de downforce te vergroten als de bandenslijtage, waar beide coureurs dit jaar last van hadden, te verbeteren.

Vroege tekenen van verbetering

Ondanks de onzekerheid over de volledige impact van de veranderingen door de reeks sprintweekends en de unieke baan van Mexico, ziet Magnussen toch enkele positieve vroege tekenen. Hij is benieuwd naar de invloed van deze aerodynamische stijl op de bandenproblemen van het team. Hoewel de upgrade niet direct heeft geleid tot een dramatische vooruitgang in tempo, vindt Magnussen het bemoedigend dat deze belangrijke conceptuele verandering het team niet verder achterop heeft gebracht.

Een nieuwe fase in het ontwerp

De update die Haas introduceerde bij de Grand Prix van de Verenigde Staten markeert een mijlpaal in het ontwerp van deze nieuwe generatie auto’s. Als laatste team op de grid stapten zij af van hun originele sidepod-ontwerp en kozen voor een variatie op de downwash ramp-stijl oplossing. De aanpassingen aan de sidepod, inclusief de verandering in de lengteligging tussen de boven- en onderlip van de inlaat, zijn bedoeld om een effectievere luchtstroom en een strakkere ‘shrink-wrap’ van de carrosserie te creëren.

Lees ook:  '30 miljoen op het spel' – vier F1-teams vechten om elk punt in een miljoenenstrijd

Verbeterde aero-balans en veelzijdigheid

Haas blijft de prestatiekenmerken van hun upgrade onderzoeken en bracht een herzien bovenste flap van de voorvleugel naar Brazilië om de aerodynamische balans te helpen. Deze veranderingen betekenen dat het team bij elke Grand Prix zijn afstellingsopties opnieuw moet overwegen, inclusief de aerodynamische balans. De upgrade biedt meer veelzijdigheid in termen van het afstellen van de balans tussen voor- en achterkant voor de resterende races van het seizoen.

Focus op koeling en gedetailleerde ontwerpkeuzes

Naast aerodynamische verbeteringen heeft Haas ook de koeling herzien, met een grotere nadruk op het schoudergedeelte van de motorkap, waar de koelgaten zijn verplaatst. Deze veranderingen duiden op een grondige heroverweging van het ontwerp, waarbij Haas zich richt op zowel de prestatieverbeteringen als de betrouwbaarheid van de VF-23.

Met deze reeks aanpassingen en de voortdurende ontwikkeling ervan, lijkt Haas klaar om de uitdagingen van het huidige Formule 1-seizoen aan te gaan en een stevige basis te leggen voor de toekomst.

Gerelateerd nieuws

F1 Grand Prix of Azerbaijan - Previews

Hoe een contractclausule van Verstappen een Red Bull-exit in 2027 kan afdwingen

Een weinig bekende clausule in het contract van Max Verstappen zou de...

Max Verstappen Red Bull Racing

Data laat zien waarom Verstappen’s Braziliaanse GP een van zijn meest briljante races ooit was

De Braziliaanse Grand Prix leverde opnieuw een demonstratie van pure klasse van...

FIA

Webber woest op FIA: ‘ze breken Oscar’s vertrouwen’ – Piastri verliest titelritme na bizarre straf

Oscar Piastri’s titeldroom kreeg in São Paulo een nieuwe klap. Een omstreden...

F1 Grand Prix of Italy

Zo ziet de WK-stand eruit na de GP van Brazilië: Norris loopt verder uit op Piastri

Lando Norris verstevigde zijn leidende positie in het wereldkampioenschap Formule 1 na...