Lewis Hamilton’s onzeker toekomst bij Mercedes
In februari bevestigde Lewis Hamilton dat dit seizoen zijn laatste zou zijn bij Mercedes, waarna hij naar Ferrari zou overstappen. Deze beslissing veroorzaakte een schokgolf in de Formule 1, aangezien de Brit slechts enkele maanden daarvoor een meerjarig contract had getekend. Hamilton, een zevenvoudig wereldkampioen, heeft een vruchtbare samenwerking met Mercedes gehad, waar hij de afgelopen elf seizoenen heeft geracet.
Mogelijke problemen in de komende maanden
Volgens Naomi Schiff, een voormalig F1-coureur en huidige Sky Sports-pundit, zullen zowel Hamilton als Mercedes in de komende maanden problemen ondervinden. Ze suggereerde in de Sky Sports F1-podcast dat de relatie tussen beide partijen zal veranderen, vooral nu Hamilton zijn vertrek heeft aangekondigd.
Schiff merkte op dat er in Monaco al sprake was van vreemde lichaamstaal en opmerkingen van Hamilton dat hij George Russell niet zou gaan overtreffen in de kwalificaties voor de rest van het seizoen. Ze vergelijkt de situatie met een scheiding en denkt dat dit door het seizoen heen voor spanningen zal zorgen.
Schiff voorspelt dat Hamilton geleidelijk buiten belangrijke vergaderingen gehouden zal worden en dat nieuwe onderdelen eerder aan George Russell toegewezen zullen worden, vooral omdat hij hoger staat in het kampioenschap. Dit zal volgens haar een laag van twijfel toevoegen, zowel in de hoofden van het team als dat van Hamilton zelf. Het team zal zich afvragen of Hamilton nog volledig toegewijd is, terwijl Hamilton zich zal afvragen welke spelletjes het team speelt.
Hamilton’s vastberadenheid om sterk af te sluiten
Ondanks de moeilijkheden benadrukte Hamilton in een interview met CBS vorige maand dat hij vastbesloten is om zijn carrière bij Mercedes op een hoogtepunt af te sluiten. Hij sprak over zijn emotionele reis met het team en benadrukte dat hij Mercedes niet verlaat omdat hij ongelukkig is of vanwege relatieproblemen. Hij benadrukte zijn liefde en waardering voor het team dat hem heeft gesteund sinds hij dertien was.
Een van de belangrijkste redenen voor Hamilton’s vertrek lijkt de onenigheid over de technische koers van Mercedes te zijn geweest. Het zogenaamde ‘zero sidepod’-concept, waar Mercedes de afgelopen jaren op heeft ingezet, bleek geen succes. Hamilton zou hier al langer kritisch over zijn geweest, net als voormalig Performance Director Loic Serra. Serra’s recente overstap naar Ferrari, waar hij Head of Vehicle Performance wordt, zou voor Hamilton een belangrijke reden zijn geweest om hetzelfde pad te bewandelen.
Naast de technische meningsverschillen speelt ook het vertrek van enkele sleutelfiguren bij Mercedes een rol. Zo vertrok Mike Elliott, de man achter het omstreden zero sidepod-concept, onlangs bij het team. James Allison heeft nu de technische leiding in handen, wat voor Hamilton een frisse start zou kunnen betekenen. Desondanks lijkt hij meer vertrouwen te hebben in de richting die Ferrari op gaat met Serra aan boord.