Formule 1-analist Peter Windsor was verbaasd over de aanvaring tussen Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en George Russell in de eerste bocht van de Grand Prix van Qatar.
Hamilton’s overtuiging en strategie
Windsor vond Hamilton’s actie te enthousiast en gaf aan dat dit mogelijk bij zijn vorige teamgenoot, Valtteri Bottas, wel had gekund. Hij merkte op dat Hamilton op zachte banden startte, terwijl Russell op mediums begon. Dit, volgens Windsor, gaf Hamilton een voordeel, maar ook de druk om optimaal te presteren in de eerste ronden. Windsor suggereert dat Mercedes wellicht de strategieën van hun coureurs wilde diversifiëren voor het geval er een safety car zou zijn.
Vergelijking met eerdere races
De analist trekt parallellen met het incident tussen Hamilton en Nico Rosberg in Barcelona 2016. Windsor maakt echter duidelijk dat hij de schuld bij Hamilton legt.
Keuze voor George Russell
De beslissing om George Russell in de Mercedes te zetten heeft, volgens Windsor, bijgedragen aan het incident. Hij benadrukt dat Russell niet het type coureur is dat zich gemakkelijk opzij laat zetten, vooral niet door een zevenvoudig wereldkampioen als Hamilton. Windsor voert aan dat als Hamilton in de ene auto zit, je iemand als Bottas of Sergio Perez in de andere zou moeten hebben, zeker wanneer ze naast elkaar op de grid starten.
Toekomstige uitdagingen voor Mercedes
Na het incident wist Russell toch een indrukwekkende inhaalrace te rijden en eindigde hij als vierde. Windsor speculeert over hoe het in de toekomst tussen Hamilton en Russell zal gaan, vooral als ze vechten voor het wereldkampioenschap. Hij waarschuwt dat teambaas Toto Wolff moeite zal hebben om de twee coureurs in toom te houden. Volgens Windsor had Mercedes waarschijnlijk niet verwacht dat ze zo’n uitdaging zouden hebben toen ze Russell aannamen en Bottas lieten gaan.