Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Jean Todt’s waarschuwing uit 2005 en de relevantie voor Max Verstappen en Red Bull
F1 nieuws

Jean Todt’s waarschuwing uit 2005 en de relevantie voor Max Verstappen en Red Bull

64
Jean Todt
Foto: Dj masch hr

Voormalig Ferrari-teambaas Jean Todt, sprekend uit ervaring, zei dat het geen garantie is dat Max Verstappen en Red Bull dominant blijven in F1 2024. Rivalen werden in het stof gelaten door Verstappen en Red Bull in F1 2023, waarbij het team 21 van de 22 grand prix-overwinningen claimde, terwijl Verstappen alleen al goed was voor 19 van die overwinningen. De achtervolgende groep kwam over het algemeen dichterbij naarmate F1 2023 vorderde, met Mercedes, Ferrari en McLaren die de druk opvoerden, maar met Red Bull die halverwege het seizoen stopte met het ontwikkelen van de RB19 om zich te concentreren op de RB20, blijft het de vraag hoeveel meer prestaties Red Bull mogelijk heeft ontgrendeld.

Jean Todt geeft waarschuwing aan Red Bull

De stabiele regelgeving tussen de seizoenen betekent dat Red Bull waarschijnlijk niet plotseling hun weg zal verliezen, hoewel voormalig Ferrari-principal Todt, die aan het roer stond voor hun reeks van zes Constructeurs-titels op rij en vijf coureurstitels van 1999-2004, weet hoe dominante reeksen plotseling kunnen eindigen. Na een dubbele titel in 2004, steeg Fernando Alonso en Renault naar prominente met back-to-back successen in de volgende seizoenen, waardoor Todt reden had om te waarschuwen dat Verstappen en Red Bull niet zeker zijn om F1 2024 te domineren.

De vergelijking tussen Schumacher/Ferrari en Verstappen/Red Bull tijdperken

Gevraagd naar de overeenkomsten tussen de Michael Schumacher/Ferrari en Verstappen/Red Bull tijdperken, vertelde Todt aan La Stampa: “Ja, er zijn affiniteiten. Red Bull heeft een winnend team gebouwd met een buitengewone coureur, zeer professioneel, intelligent in de race. Een fantastisch talent. Herinner je je 2005 niet? Zelfde team, dezelfde coureurs na een triomfantelijk seizoen. Daar is Schumacher, maar we zijn niet competitief. We werden weer snel in 2006, maar verloren vanwege betrouwbaarheidsproblemen. Michael kondigt zijn eerste afscheid van Formule 1 aan. Hij zal terugkeren met Mercedes in 2010. Ondertussen wonnen we in 2007 met [Kimi] Raikkonen en verloren in de laatste meters in 2008 met [Felipe] Massa.”

De toekomst van Ferrari en de steun voor Leclerc

Fast forward naar de huidige dag en het is Charles Leclerc en Carlos Sainz die Ferrari vertegenwoordigen in de hoop op een titelwaardige uitdager, Todt steunt Leclerc om Ferrari terug naar de top te brengen. “Ik steun Leclerc,” verklaarde Todt over welke Ferrari-coureur in Schumacher’s voetsporen kan treden. “Mijn zoon heeft [Nicolas] hem gevolgd sinds hij kartte. Hij is een geweldige coureur en verdient de kans om de titel te winnen.” Zowel Leclerc als Sainz worden verwacht Ferrari-contractverlengingen te ondertekenen, hun huidige deals lopen af ​​aan het einde van 2024.

Gerelateerd nieuws

De impact van Adrian Newey’s besluit op Red Bull

Adrian Newey’s vertrek bij Red Bull Racing zal de prestaties van het...

Mercedes heeft hun problemen opgelost en kan vechten in Barcelona

Positieve vooruitgang tijdens de Grand Prix van Canada De Grand Prix van...

Alpine overweegt Renault-motoren te verlaten en klantenteam te worden in 2026

De toekomst van Alpine in de formule 1 De toekomst van Alpine...

Williams wil terug naar de absolute top met Sainz: Mogelijk in 2026?

Een ambitieus plan voor Williams James Vowles, de teambaas van Williams, heeft...

Sergio Perez: Op zoek naar een beter weekend in GP van Barcelona

Na een reeks teleurstellende prestaties tijdens de afgelopen races in Imola en...

Uitdagingen waar Pirelli voor staat om aan 2026 regels te voldoen

Invoering van kleinere banden in 2026 In een poging om Formule 1-auto’s...

Leclerc weet waar Ferrari nog verbeteringen kan vinden

Ferrari’s prestaties in recente races Ferrari heeft een teleurstellend weekend achter de...

Norris bezorgd over de regelgeving van 2026: “Wil niet dat het die kant op gaat”

Reacties op de nieuwe regelgeving Zodra de FIA de plannen voor de...