Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hulkenberg: Kleinere F1-teams hebben “onorthodoxe” strategieën nodig om punten te scoren
F1 nieuws

Hulkenberg: Kleinere F1-teams hebben “onorthodoxe” strategieën nodig om punten te scoren

149
Hulkenberg: Kleinere F1-teams hebben “onorthodoxe” strategieën nodig om punten te scoren
Foto: LawVS

Hulkenbergs sterke start

Nico Hulkenberg, de coureur van Haas Formula 1, heeft zijn sterke kwalificatievorm van 2023 voortgezet in de seizoensopener in Bahrein, waar hij als tiende startte. Zijn race verliep echter minder voorspoedig; door een slechte start en schade aan zijn voorvleugel na een botsing met Lance Stroll van Aston Martin in bocht 1, viel hij terug naar de 16e plaats. In Saudi-Arabië wist de Duitser echter van de 15e plaats op te klimmen naar een 10e plaats en zo een punt te scoren door tijdens een safety car-periode, veroorzaakt door een crash van Stroll, niet naar binnen te gaan voor een pitstop. Teamgenoot Kevin Magnussen speelde een cruciale rol door de achtervolgende auto’s op te houden.

De noodzaak van divergente strategieën

Hulkenberg benadrukt dat voor teams in de onderste helft van het veld, een afwijkende strategie steeds vaker noodzakelijk is om in de Formule 1 punten te kunnen scoren, gezien de prestaties van de top-vijf teams. “In races zoals deze [in Saudi], wanneer de top vijf teams in de race blijven, zijn dat de top 10 posities,” legt hij uit. “Je moet dus iets onorthodox doen, iets dat niet logisch lijkt of wat als gezond verstand wordt beschouwd. Je moet je geluk een beetje op de proef stellen en iets anders doen, jezelf onderscheiden, en zoals in het verleden vaak is gebleken, loont dat vaak.”

De impact van regelwijzigingen

Ondanks de veranderingen in 2022 met de introductie van auto’s met grondeffect en de invoering van een budgetplafond, bedoeld om het veld dichter bij elkaar te brengen (1,355 seconden scheidden de top 19 auto’s in Q1 in Saudi), hebben Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren en Aston Martin zich opnieuw in de bovenste helft van het constructeurskampioenschap gevestigd. Magnussens race in Jeddah werd al vroeg bemoeilijkt door twee tijdstraffen van 10 seconden, maar desondanks slaagde het Haas-duo erin om een groep achtervolgers op te houden en zo te vechten voor dat ene punt.

Lees ook:  Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: 'geen plannen voor'

Teamwerk en perfectie

Ayao Komatsu, de teambaas, prees de inspanningen van het team: “Het was een geweldige teamprestatie en ik ben zo blij dat het kwam door fantastisch teamwork. We vochten voor P10 – één punt – maar tegen acht andere coureurs, dus alles moest perfect zijn om de kans te grijpen. Toen we eenmaal beseften dat Magnussen buiten de punten viel, namen we een geweldige beslissing en reed Kev fantastisch om die jongens achter zich te houden, terwijl hij een doelrondetijd neerzette, en Nico reed foutloos.”

Deze strategieën en teaminspanningen benadrukken de creativiteit en het doorzettingsvermogen die nodig zijn voor kleinere teams om zich staande te houden in de competitieve wereld van de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...

Red Bull bereidt zich voor op het ergste: interne onrust en technische onzekerheid

Red Bull heeft openlijk toegegeven dat er interne problemen en technische onzekerheden...

De meest belangrijke Formule 1-regelwijzigingen voor 2025

De Formule 1-seizoenen van 2024 en 2025 staan in het teken van...

Hamilton crash bij Ferrari veroorzaakt door onverwachte powerunit-reactie?

Lewis Hamilton ondervindt grote uitdagingen bij zijn overstap naar Ferrari in 2025,...

FIA dreigt teamradio’s te verbieden en zet Liberty Media onder druk

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een controversieel standpunt ingenomen over de...