Red Bull had voorheen het voordeel in de Formule 1, waardoor het team de luxe had om rustig de tijd te nemen met upgrades. Dit stelde hen in staat om minder frequent, maar wel grotere stappen te maken. Echter, nu McLaren steeds dichter bij het team uit Milton Keynes komt, staat Red Bull onder druk om ervoor te zorgen dat er geen enkele prestatie verloren gaat.
Met minder dan een tiende van een seconde verschil tussen pole position en het missen van de eerste startrij in Imola, weet Red Bull dat ze nu alles uit de kast moeten halen om niet achterop te raken. Daarom arriveerde het team in Imola met een handvol nieuwe onderdelen voor de RB20, die enkele zwakke punten van de auto moesten aanpakken.
Verbeteringen aan de voorkant
Aan de voorkant van de auto was er een nieuwe voorvleugel met een herzien flapontwerp, wat ook een wijziging aan de neus inhield. Om de gegenereerde downforce te vergroten, heeft het team de koorde van de flap in het beweegbare gedeelte van de bovenste twee flappen verlengd. De vormverandering van de bovenste flap is te zien aan de gestippelde witte lijn op de hoofdfoto, waarbij de nieuwe indeling onderaan de afbeelding te zien is. De koorde en de invalshoek verschillen tussen de twee specificaties, waarbij het sponsorloco prominenter aanwezig is in het nieuwe ontwerp.
Aanpassingen aan de vleugel en andere onderdelen
Om dit te faciliteren zijn ook de vaste delen naast de neus en de neus zelf aangepast, terwijl de stokken waar de camera’s op zitten achter deze onderdelen ook zijn gewijzigd om te werken in samenhang met het nieuwe stromingsregime (rode pijlen). De buitenste uiteinden van de vleugel zijn ook aangepast, waarbij de voorrand van de eindplaat is veranderd (groen gemarkeerd), wat invloed heeft op de rest van het oppervlak en de duikvliegtuigjes blootstelt aan een herzien stromingsregime.
Optimalisaties aan de vloer en achterzijde
Het team heeft ook de vloer en het randvleugelontwerp geoptimaliseerd, waarbij het verhoogde SIS-dekselgedeelte van de vloer opnieuw is geconfigureerd om de stroming zowel boven als onder het oppervlak te verbeteren. Door gebruik te maken van de herzien paden die hierdoor zijn gecreëerd, is ook de randvleugel subtiel gewijzigd, waarbij de afscheidingsoppervlakken onder het element zijn verplaatst.
Aan de achterkant van de auto waren er ook wijzigingen aan het achterste remkanaal, aangezien de uitlaat is aangepast om de doorvoer te verbeteren, wat ook heeft geleid tot herconfiguratie van de gestapelde vleugeltjes eromheen.