Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Zullen de nieuwe regels omtrent F1 2026 auto’s beter racen voorbrengen?
F1 nieuws

Zullen de nieuwe regels omtrent F1 2026 auto’s beter racen voorbrengen?

110
Zullen de nieuwe regels omtrent F1 2026 auto’s beter racen voorbrengen?

Eerste zorgen over de nieuwe regels

De Formule 1 heeft te maken gehad met verschillende angstverhalen over de nieuwe regels voor de auto’s van 2026. Van zorgen over ‘Frankenstein’-machines tot de noodzaak voor coureurs om in lagere versnellingen te schakelen op rechte stukken en alarmerende simulator tests waar auto’s spinden op rechte stukken. Het was een hobbelige weg om te komen waar we nu zijn.

Maar nu de nieuwe regels zijn aangekondigd, hoewel er waarschijnlijk nog enkele aanpassingen zullen volgen, is er een gevoel dat die vroege zorgen zijn aangepakt. In plaats van dat F1-fans bang moeten zijn dat wat er vanaf 2026 komt slecht zou kunnen zijn voor de show, is er eigenlijk enige optimisme dat de dingen zullen verbeteren.

Aanpassingen in het chassis en aerodynamica

De reset van de chasseregels heeft ook de mogelijkheid geopend om enkele fouten aan te pakken die zijn gemaakt met de huidige grondeffect-uitdagers. Naast het feit dat de auto’s van vandaag te zwaar zijn, zijn ze ook te afhankelijk van de rijhoogte en worden ze steeds gevoeliger voor de vuile lucht die de geheel nieuwe regels voor 2022 zouden moeten hebben geëlimineerd.

Alle drie factoren hebben bijgedragen aan het beperken van het vermogen van auto’s om dicht genoeg bij elkaar te volgen voor goed racen. En dit probleem stond centraal bij het ervoor zorgen dat de regels voor 2026 geschikt zijn om een spannendere F1 te leveren.

Het eindresultaat zijn auto’s die kleiner en lichter zullen zijn – ongeveer 30 kg minder dan nu – maar vooral met aerodynamica die veel minder vatbaar is voor manipulatie door teams om af te wijken van de oorspronkelijke bedoeling van beter racen. De FIA zegt dat ze diep hebben gegraven om te begrijpen wat teams in de afgelopen jaren hebben gedaan om de luchtstroom van hun auto’s te veranderen, wat heeft bijgedragen aan het huidige probleem met vuile lucht.

Het aanpakken van prestatieproblemen

Een gevolg van het feit dat de huidige generatie auto’s extreem gevoelig is voor rijhoogtes, is dat het voor teams moeilijk is geweest om volledig bovenop de zaken te komen, wat heeft geleid tot een kloof in het veld. Zelfs het eens zo dominante Mercedes-team worstelt nog steeds met wat nodig is om het beste uit de huidige regels te halen.

Voor 2026 zijn de veranderingen aan de onderkant van de auto gericht op het opzettelijk verbreden van het prestatieraamwerk van de auto’s, zodat ze niet langer in een zo klein operationeel raamwerk van achterste rijhoogte werken.

Frankenstein-auto’s en actieve aerodynamica

Het creëren van de auto’s van 2026 is niet zonder controverse geweest, aangezien teams hun bezorgdheid hebben geuit over de richting waarin het lijkt te gaan. Vorig jaar uitte Red Bull zijn bezorgdheid over het risico van ‘Frankenstein-auto’s’ die zo veel waren gecompromitteerd vanwege de energiegebruik kenmerken van de nieuwe hybride motoren die veel meer dan voorheen op batterijvermogen zullen vertrouwen. Meer recentelijk hebben enkele simulator tests van nieuwe actieve aerodynamica zorgwekkende resultaten opgeleverd nadat experimenten met alleen de achtervleugel onwerkbaar bleken.

De FIA zegt dat de uiteindelijke versie van de regels beide problemen heeft aangepakt. Ze hebben een enorme hoeveelheid werk verricht op het gebied van energiebeheer en veel van deze angstverhalen waren vrij prematuur. De auto’s zullen over het geheel genomen meer vermogen hebben, wat leidt tot snellere acceleratie uit de bochten en vergelijkbare of hogere topsnelheden over het geheel, zonder significante snelheidsvermindering op rechte stukken.

De belofte van betere races

Er is een sterk gevoel dat 2026 een kans biedt voor de F1 om goed te maken wat het heeft gemist met de huidige set regels. Hoewel de auto’s nog beter zijn dan in 2021, zijn ze zeker niet zo goed als aan het begin van 2022. De nieuwe regels en de basis specificaties hebben betere luchtstroomkenmerken dan het begin van 2022 en het vermogen om dichter bij elkaar te racen zal aanzienlijk beter zijn. Dit biedt hoop dat de races spannender en competitiever zullen zijn in de toekomst.

Motorreglementen

  • Duurzame brandstof: Vanaf 2026 zal de Formule 1 volledig gebruik maken van duurzame brandstof. Alle brandstofcomponenten moeten afkomstig zijn van duurzame bronnen zoals stedelijk afval of duurzame koolstofafvang, om te voorkomen dat nieuwe fossiele koolstof in de atmosfeer terechtkomt.
  • Verwijdering van de MGU-H: De MGU-H, een complex systeem dat hete gassen omzet in energie, zal verdwijnen. Dit moet de kosten verlagen en de motoren eenvoudiger maken.
  • Versterkt ERS-systeem: Het Energy Recovery System (ERS), dat energie onder het remmen opslaat, zal vanaf 2026 350 kW aan vermogen leveren, ter compensatie van het verlies van de MGU-H.
  • Beperking van motoronderdelen: Teams mogen in 2026 vier interne verbrandingsmotoren, turbochargers en uitlaten gebruiken. Vanaf 2027 wordt dit aantal teruggebracht naar drie. Voor energieopslag en de MGU-K mogen teams in 2026 drie exemplaren gebruiken, en vanaf 2027 nog maar twee.
  • Standaardisering en kostenreductie: Er worden meer standaardiseringsmaatregelen ingevoerd om de kosten te beperken. Dit omvat materiaalbeperkingen en het ontwerp van onderdelen zoals uitlaatsystemen en hulpstukken voor een volledige levensduur van de krachtbron.

    Aerodynamica en gewicht

    • Actieve aerodynamica: Er wordt een systeem van actieve aerodynamica geïntroduceerd, bekend als X-mode, dat een motorisch alternatief biedt voor het huidige DRS-systeem.
    • Gewichtsreductie: De auto’s zullen iets lichter worden, wat bijdraagt aan de efficiëntie en prestaties.

      Doelstellingen

      • Klimaatneutraliteit: Deze veranderingen zijn een stap richting de doelstelling van de Formule 1 om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te zijn.
      • Aantrekkelijkheid voor Fabrikanten: Door de kosten te verlagen en de technologie te standaardiseren, hoopt de Formule 1 nieuwe fabrikanten zoals Audi en Porsche aan te trekken.

        Gerelateerd nieuws

        Williams onthult de FW47: waarom deze auto een gamechanger is

        Williams heeft de FW47 gepresenteerd tijdens een shakedown, waarbij de auto in...

        Red Bull worstelt met nieuwe powerunit voor 2026: zorgen over prestaties en betrouwbaarheid

        Red Bull staat voor een enorme uitdaging met de ontwikkeling van hun...

        Williams verrast met gedurfde onthulling van 2025-auto: ‘we zetten serieuze stappen’

        Williams presenteerde zijn FW47 met een volledig uitgewerkte lancering op Silverstone, een...

        Zak Brown over strategische fouten en gemiste kansen: ‘hadden duidelijkere regels moeten hebben’

        McLaren-teamchef Zak Brown heeft openlijk toegegeven dat het team in 2024 cruciale...

        Ferrari moet één ding doen voor Hamilton zijn ‘grootsheid’ kan tonen tegen Leclerc

        Lewis Hamilton heeft zich de afgelopen periode volledig gericht op het wennen...

        McLaren’s MCL39: de opvallende wijzigingen in de voor- en achterwielophanging

        McLaren presenteerde de MCL39 voor het seizoen 2025 met een shakedown op...

        Horner ontkracht speculaties over Verstappens toekomst: ‘er was nooit een plan’

        Max Verstappen blijft het onderwerp van geruchten rond een mogelijk vertrek bij...

        Red Bull en Ford’s grootste uitdaging met de 2026 powerunit: ‘missen de ervaring’

        Red Bull Racing werkt samen met Ford aan een compleet nieuwe powerunit...