Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Het einde van Alpine F1? Dit is waarom het team ten dode is opgeschreven
F1 teams

Het einde van Alpine F1? Dit is waarom het team ten dode is opgeschreven

267
Alpine f1 team
Foto: Aldas

Alpine F1 Team verkeert in ernstige problemen en lijkt af te stevenen op een definitief vertrek uit de Formule 1. De recente aankondiging dat Renault zijn motorenafdeling sluit en onderdelen gaat kopen bij Mercedes, markeert het einde van Alpine’s ambities in de koningsklasse van de autosport.

Dit volgt op jaren van teleurstellende resultaten, mislukte plannen en een hoog personeelsverloop. De beslissing om een klantenteam te worden maakt het vrijwel onmogelijk om nog competitief te zijn in de Formule 1.

De turbulente geschiedenis van Renault

Renault’s betrokkenheid bij de Formule 1 kent een grillig verloop. Het Franse merk maakte zijn debuut in 1977 en bleef tot 1985 actief als fabrieksteam. In deze periode waren er enkele successen, maar ook veel technische problemen. Na een periode als motorleverancier keerde Renault in 2002 terug als volledig team. Dit leidde tot twee wereldtitels in 2005 en 2006 met Fernando Alonso.

Na het controversiële ‘Crashgate’-schandaal in 2008 trok Renault zich opnieuw terug, om in 2016 weer een comeback te maken. Deze terugkeer ging gepaard met ambitieuze plannen om binnen vijf jaar weer mee te doen om de titel. Deze doelstelling werd echter bij lange na niet gehaald.

In 2021 onderging het team een naamsverandering naar Alpine, als onderdeel van een nieuwe marketingstrategie. CEO Laurent Rossi presenteerde een ‘100-races plan’ om terug te keren aan de top. Dit plan omvatte investeringen in faciliteiten en personeel, maar leverde tot nu toe weinig concrete resultaten op.

Mislukte ambities en dalende prestaties

Het ‘100-races plan’ van Alpine is volledig mislukt. In plaats van te strijden om overwinningen, vecht het team nu om de laatste puntenplaatsen. De prestaties zijn dramatisch verslechterd ten opzichte van enkele jaren geleden. Het team heeft moeite om talent vast te houden, wat bleek uit het vertrek van Fernando Alonso en Oscar Piastri.

Lees ook:  Alpine ontkent geruchten over verkoop F1-team na opmerkingen Nico Rosberg

De recente beslissing om de eigen motorontwikkeling te staken en onderdelen bij Mercedes te kopen, is een duidelijk teken dat Renault het vertrouwen in het project heeft verloren. Dit maakt het vrijwel onmogelijk om in de toekomst nog competitief te zijn tegen de topteams.

Financiële overwegingen

Door over te stappen op klantenonderdelen kan Alpine aanzienlijk besparen op ontwikkelingskosten. Het Formule 1-project is een enorme kostenpost geweest voor Renault, zonder de gewenste resultaten op te leveren. De overstap naar Mercedes-onderdelen is waarschijnlijk een poging om de verliezen te beperken.

Deze beslissing maakt het team echter ook minder aantrekkelijk voor potentiële kopers. Het verlies van de eigen motorafdeling vermindert de waarde van het team aanzienlijk. Dit zou kunnen wijzen op een strategie om het team op termijn volledig te verkopen en uit de Formule 1 te stappen.

De rol van Flavio Briatore

De terugkeer van Flavio Briatore bij het team is opmerkelijk. Briatore, die eerder betrokken was bij het ‘Crashgate’-schandaal, wordt gezien als een controversiële figuur in de Formule 1. Zijn aanstelling lijkt meer gericht op het voorbereiden van een verkoop dan op het verbeteren van de sportieve prestaties.

Briatore’s expertise ligt vooral in het sluiten van deals en het netwerken binnen de Formule 1-wereld. Zijn aanwezigheid zou erop kunnen duiden dat Renault actief op zoek is naar kopers voor het Alpine F1-team.

De situatie bij Alpine zou interessant kunnen zijn voor het Andretti-Cadillac project, dat probeert toe te treden tot de Formule 1. Een overname van Alpine zou Andretti direct toegang geven tot een bestaand team, inclusief de waardevolle startplaats in de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly gediskwalificeerd na technische overtreding in Baku kwalificatie

Pierre Gasly heeft in Baku een flinke tegenslag te verwerken gekregen. Zijn...

Spanning bij McLaren na aankondiging van nieuwe regels: ‘2 winnaars, 1 titelkandidaat’

McLaren heeft onlangs besloten dat Lando Norris voorrang krijgt in de strijd...

Vasseur houdt de deur open voor Sainz: ‘veel respect voor hem’

Ferrari heeft eerder bevestigd dat Lewis Hamilton vanaf 2025 zal toetreden tot...

McLaren vermijdt nieuwe vloerontwikkelingen: ‘wachten op overtuigende cijfers’

McLaren heeft in 2024 een opmerkelijke strategie gevolgd door zich te onthouden...

Mercedes kijkt naar alternatieven voor Verstappen in 2026

Het lijkt erop dat Mercedes zijn focus verlegt voor 2026. Ze hebben...

Mercedes reageert op de geruchten rond de motoren voor 2026

Mercedes heeft gereageerd op de geruchten over hun positie in de aanloop...

Audi in 2025: De 5 beste opties naast Nico Hülkenberg

In het aanloop naar de F1 2025, waarbij Audi een groots entree...

Baku GP 2024: De F1-upgrades die we kunnen verwachten

Tijdens de Baku GP 2024 kunnen we upgrades verwachten van enkele grote...