Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hamilton is pas blij wanneer de tegenvallende Mercedes W14 F1-auto vervangen is
F1 nieuws

Hamilton is pas blij wanneer de tegenvallende Mercedes W14 F1-auto vervangen is

52
Lewis Hamilton Mercedes
Foto: Automotive Rhythms

Hamilton’s strijd met de balans tijdens de sprint

Op een circuit waar Hamilton altijd van heeft genoten, begon hij als vijfde aan de kwalificatieshootout, maar zakte in de sprint zelf terug naar een verre zevende plaats, waarbij hij voorbijgestreefd werd door Charles Leclerc en Yuki Tsunoda. In slechts 24 ronden viel hij 34,7 seconden achter op winnaar Max Verstappen. Dit was een teleurstellende prestatie, zeker gezien hij de Nederlander op de hielen zat in de Grand Prix van de VS voor zijn diskwalificatie, en hij ook een oplevende rit naar de tweede plaats in Mexico had neergezet.

Hamiltons worsteling met slijtage

“The last couple of races we’ve been excited that we’re progressing, and it’s been really positive to see,” zei Hamilton. “And you come to another track and then you have the worst deg that you’ve had for ages. So it’s like you just don’t know what to expect with this one.” De Mercedes-coureur uitte zijn ongeduld en verlangen om afscheid te nemen van de huidige auto: “But only a couple more races with this car and it’s gone, and I’ll be happy! This year, you’re just counting down the days, trying to enjoy every day as you can.”

De zoektocht naar de juiste afstelling

Hamilton merkte op dat hij vanaf de vroege stadia van de race worstelde met de balans van de auto. “It was a very tough race,” verklaarde hij. “I think we got a good start and then… balance. We tried to get the right balance with the wing, just a lot of understeer, snap oversteer, and the rear tyres just dropped off. And in the mid-sector, huge understeer.” Hij gaf toe dat de afstelling mogelijk niet juist was: “I don’t know whether we got the set-up wrong. We probably got the set-up wrong, but it is what it is.”

De strijd met luchtweerstand en de vooruitzichten voor de hoofdrace

Hamilton benadrukte ook de uitdagingen van het hebben van een auto met veel luchtweerstand: “I think we have one the draggiest cars. Our floor is not as strong as perhaps the Red Bull for example, so we have to have a really big wing, and then we’re just slow on the straight. We can’t use anything smaller.” Hij temperde de verwachtingen dat koelere omstandigheden het team tijdens de hoofdrace op zondag zouden kunnen helpen: “I don’t think that’s going to help,” zei hij. “It’s one of those circuits that’s challenging for tyres, but that’s the worst deg I think I’ve ever had here. I can’t remember the last time I had that bad a deg here.”

Gerelateerd nieuws

De impact van Adrian Newey’s besluit op Red Bull

Adrian Newey’s vertrek bij Red Bull Racing zal de prestaties van het...

Mercedes heeft hun problemen opgelost en kan vechten in Barcelona

Positieve vooruitgang tijdens de Grand Prix van Canada De Grand Prix van...

Alpine overweegt Renault-motoren te verlaten en klantenteam te worden in 2026

De toekomst van Alpine in de formule 1 De toekomst van Alpine...

Williams wil terug naar de absolute top met Sainz: Mogelijk in 2026?

Een ambitieus plan voor Williams James Vowles, de teambaas van Williams, heeft...

Sergio Perez: Op zoek naar een beter weekend in GP van Barcelona

Na een reeks teleurstellende prestaties tijdens de afgelopen races in Imola en...

Uitdagingen waar Pirelli voor staat om aan 2026 regels te voldoen

Invoering van kleinere banden in 2026 In een poging om Formule 1-auto’s...

Leclerc weet waar Ferrari nog verbeteringen kan vinden

Ferrari’s prestaties in recente races Ferrari heeft een teleurstellend weekend achter de...

Norris bezorgd over de regelgeving van 2026: “Wil niet dat het die kant op gaat”

Reacties op de nieuwe regelgeving Zodra de FIA de plannen voor de...