Na een intens raceweekend in Mexico, deelt Mercedes coureur George Russell zijn gedachten en ervaringen over de Grand Prix. Russell, die als zesde over de finishlijn kwam, uitte zijn twijfels of hij deze positie had kunnen behouden als de race nog een ronde langer had geduurd.
Onder druk in de laatste rondes
In de slotfase van de race kwam Russell onder grote druk te staan van Daniel Ricciardo. Met slechts een halve seconde voorsprong op de AlphaTauri-coureur, weerstond Russell een laatste aanval in bocht vier van de laatste ronde. “Als er nog een ronde was geweest, had hij het zeker gedaan,” gaf Russell toe. “Hij heeft een geweldig weekend gehad, ik ben echt blij om hem zo goed te zien presteren en hij verdient het.”
Bandenproblemen na het vechten voor positie
Russell gaf toe dat hij tegen het einde van de race problemen begon te krijgen met zijn banden. Dit kwam nadat hij moest inhouden om zijn remmen te beschermen terwijl hij vocht voor positie met Carlos Sainz Jnr. Dit stelde Lando Norris in staat om hem in te halen en gaf Ricciardo de kans om toe te slaan.
“Het verloop van de race heeft onze banden bepaald,” zei Russell. “De auto voelde echt sterk aan, net achter Carlos, maar ik kon de inhaalactie gewoon niet maken. We moesten echter inhouden omdat mijn remmen oververhit raakten, zoals bij veel coureurs het geval was. Zodra ik inhield, verloor ik volledig de temperatuur in mijn banden en kon ik die nooit meer terugkrijgen. Het was alsof ik de laatste 15 ronden op ijs reed, een behoorlijk ellendig gevoel en heel gelukkig om als zesde te finishen.”
De strijd van de verdedigende coureur
“Het is nooit leuk als je de verdedigende coureur bent en in het nadeel,” voegde Russell toe. “Ik had echt problemen met de banden gedurende de hele race. Het was duidelijk zodra ik inhield, verloor ik alle grip en kon ik die niet meer terugkrijgen. Ik ben niet echt bezorgd, omdat ik de reden ervoor ken. Maar het is nu twee raceweekenden op rij dat dit gebeurt, om twee verschillende redenen; vorige week was het de brandstof en verloor ik de banden omdat ik inhield om de brandstof te managen, dit weekend waren het de remmen en dat geeft in ieder geval wat duidelijkheid.”
Geen zorgen over Sainz’s verdedigende rijstijl
Ondanks zijn klachten over Sainz’s verdedigende rijstijl via de boordradio tijdens de race, zei Russell achteraf dat hij niet geloofde dat zijn rivaal te ver was gegaan. “De regels zijn vrij duidelijk,” zei Russell. “Het was niet agressief of een substantiële beweging, maar zodra hij remde, bewoog hij om mij soort van te dekken en als je vanaf zulke hoge snelheden remt, is het heel makkelijk om een wielblokkering te krijgen. Maar met dat ben ik niet bezorgd.”
Met deze gedachten sluit Russell het raceweekend in Mexico af, kijkend naar de volgende uitdagingen die op hem wachten in het Formule 1 seizoen.