Start van het achttiende raceweekend
De coureurs hebben de motoren gestart voor het achttiende raceweekend van het Formule 1-seizoen 2023. Na zeventien intensieve races is het een goed moment om de balans op te maken en de gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur te evalueren.
Aangepaste regels voor motoronderdelen
Dit seizoen zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd in de regels voor het gebruik van motoronderdelen. Elke coureur mag drie keer zonder gridstraf de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, en MGU-K vervangen. Dit betekent dat in totaal vier volledige power units zijn toegestaan, inclusief de initiële motor waarmee het seizoen is gestart. Het hergebruik van vervangen motoren is toegestaan, tenzij deze volledig onbruikbaar zijn geworden. Daarnaast is het gebruik van twee energy stores en twee control electronics beperkt, wat neerkomt op één vervanging.
Straf voor overtreden van motoronderdelenlimiet
Bij de vierde vervanging van een motoronderdeel wordt een straf van tien gridplaatsen opgelegd, en elke volgende vervanging leidt tot een penalty van vijf gridplaatsen. Dit betekent dat het gebruik van een vijfde MGU-K en MGU-H tijdens een raceweekend resulteert in een totale gridpenalty van 15 plaatsen.
Status van coureurs en onderdelen
Tot dusver hebben twee coureurs de limiet voor de ICE, Turbo Charger, MGU-H, en MGU-K overschreden. Een reeks van coureurs zitten op de limiet wat betreft de volledige motor, terwijl sommigen, zoals Lando Norris, specifieke onderdelen hebben die de limiet naderen. De meeste coureurs hebben nog een reserve motor voor de tweede helft van het seizoen.
Energy store en control electronics
Charles Leclerc, Sergio Pérez, en Daniel Ricciardo hebben de limiet overschreden voor zowel de energy store als de control electronics. De meeste andere coureurs hebben hun maximale aantal van twee gebruikte onderdelen bereikt en riskeren een gridstraf bij de volgende vervanging.
Exhaust system gebruik
Elke coureur mag het Exhaust System (EX) zeven keer vervangen zonder een straf te ontvangen. Tot nu toe hebben niemand dit aantal bereikt, maar enkele coureurs zitten dicht bij deze limiet.
Versnellingsbak regelgeving en gebruik
Voor versnellingsbakken gelden aparte regels. Een vijfde buitenonderdeel leidt tot een gridstraf van vijf plaatsen. Sommige coureurs, zoals Hülkenberg en Magnussen, hebben deze limiet al overschreden, terwijl anderen dicht bij een straf zijn. De meerderheid heeft nog één of twee vervangingen over voordat ze een straf riskeren.
Met deze analyse in het achterhoofd, kijken teams en coureurs vooruit naar de resterende races van het seizoen, waar strategisch management van motor en versnellingsbak cruciaal zal zijn om optimale prestaties te leveren en straffen te vermijden.
Totaaloverzicht
Coureur | ICE | Turbo | MGU-H | MGU-K | Energy Store | Control Electronics | Exhaust System | Buitenkant versnellingsbak | Binnenkant versnellingsbak |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maximale aantal voor gridstraf | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 8 | 4 | 4 |
Max Verstappen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 5 |
Sergio Pérez | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 6 | 4 | 4 |
Charles Leclerc | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 6 | 4 | 4 |
Carlos Sainz | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Lewis Hamilton | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 3 | 3 |
George Russell | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 |
Fernando Alonso | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 |
Lance Stroll | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
Lando Norris | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 6 | 4 | 4 |
Oscar Piastri | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Pierre Gasly | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | 4 | 4 |
Esteban Ocon | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 4 |
Alex Albon | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Logan Sargeant | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Kevin Magnussen | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 6 | 5 | 5 |
Nico Hülkenberg | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 7 | 5 | 5 |
Yuki Tsunoda | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Daniel Ricciardo | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | 4 | 4 |
Valtteri Bottas | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | 4 | 4 |
Zhou Guanyu | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 6 | 4 | 4 |