Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Formule 1 plant herziening sprintformaat voor 2024; Bandenwarmers blijven
F1 nieuws

Formule 1 plant herziening sprintformaat voor 2024; Bandenwarmers blijven

93
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

Veranderingen in het sprintformaat van Formule 1

De Formule 1-wereld staat aan de vooravond van spannende veranderingen. Teams zullen begin volgend jaar plannen gepresenteerd krijgen voor een herziening van het sprintformaat. Dit besluit volgde na een vergadering op donderdag, waarin werd geconcludeerd dat het huidige sprintformaat niet de verwachte entertainmentwaarde levert.

Nieuwe ideeën voor de sprintkwalificatie

Een van de voorgestelde ideeën is om de sprintkwalificatie op vrijdagmiddag te laten plaatsvinden, met de kwalificatie voor de hoofdrace op zaterdagochtend, gevolgd door de sprintwedstrijd in de middag. Er is echter enige bezorgdheid dat dit format het risico op crashes vergroot, wat een grote impact kan hebben op de rest van het weekend.

Overweging van een omgekeerde startgrid

Een ander idee dat wordt overwogen, vooral als de sprint geen wereldkampioenschapspunten meer oplevert, is het gebruik van een omgekeerde startgrid. Dit zou kunnen betekenen dat de top 10 posities of de gehele grid worden omgedraaid.

Bandenwarmers blijven in 2025

De F1-commissie heeft ook besloten om het verbod op bandenwarmers voor 2025 te schrappen. Dit besluit is genomen in een poging om de races te verbeteren, gezien de huidige banden niet ideaal zijn.

Verbetering van de banden

De FIA en F1 hebben aangegeven dat de ontwikkeling van toekomstige banden zich zal richten op het verminderen van oververhitting en het verbeteren van de race-eigenschappen van de banden. Daarom is besloten om bandenwarmers te behouden.

Koeling voor coureurs

Na de extreme omstandigheden waarmee coureurs in Qatar te maken hadden, is er een initiatief genomen om de omstandigheden in de cockpit te verbeteren. Vanaf 2024 zullen de reglementen worden aangepast om een luchtscoop toe te staan voor betere koeling van de coureur, met andere opties voor meer extreme omstandigheden.

Veiligheidsverbeteringen

Verdere aanpassingen aan de regels worden gemaakt om het risico te verminderen dat losgeraakte metalen onderdelen van de vloer schade toebrengen aan andere auto’s. Ook zal de FIA een extra test uitvoeren op wielafdekkingen om de zichtbaarheid in natte weersomstandigheden te verbeteren.

Ontwikkelingsverbod auto’s voor 2026

Hoewel de F1-teams al zijn begonnen met het voorbereiden van hun auto’s voor 2026, wanneer er een radicale herziening van de reglementen plaatsvindt, is besloten dat er op korte termijn geen werkzaamheden meer mogen worden uitgevoerd voor de ontwikkeling van een auto voor het seizoen 2026.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...