Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Formule 1 plant herziening sprintformaat voor 2024; Bandenwarmers blijven
F1 nieuws

Formule 1 plant herziening sprintformaat voor 2024; Bandenwarmers blijven

62
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

Veranderingen in het sprintformaat van Formule 1

De Formule 1-wereld staat aan de vooravond van spannende veranderingen. Teams zullen begin volgend jaar plannen gepresenteerd krijgen voor een herziening van het sprintformaat. Dit besluit volgde na een vergadering op donderdag, waarin werd geconcludeerd dat het huidige sprintformaat niet de verwachte entertainmentwaarde levert.

Nieuwe ideeën voor de sprintkwalificatie

Een van de voorgestelde ideeën is om de sprintkwalificatie op vrijdagmiddag te laten plaatsvinden, met de kwalificatie voor de hoofdrace op zaterdagochtend, gevolgd door de sprintwedstrijd in de middag. Er is echter enige bezorgdheid dat dit format het risico op crashes vergroot, wat een grote impact kan hebben op de rest van het weekend.

Overweging van een omgekeerde startgrid

Een ander idee dat wordt overwogen, vooral als de sprint geen wereldkampioenschapspunten meer oplevert, is het gebruik van een omgekeerde startgrid. Dit zou kunnen betekenen dat de top 10 posities of de gehele grid worden omgedraaid.

Bandenwarmers blijven in 2025

De F1-commissie heeft ook besloten om het verbod op bandenwarmers voor 2025 te schrappen. Dit besluit is genomen in een poging om de races te verbeteren, gezien de huidige banden niet ideaal zijn.

Verbetering van de banden

De FIA en F1 hebben aangegeven dat de ontwikkeling van toekomstige banden zich zal richten op het verminderen van oververhitting en het verbeteren van de race-eigenschappen van de banden. Daarom is besloten om bandenwarmers te behouden.

Koeling voor coureurs

Na de extreme omstandigheden waarmee coureurs in Qatar te maken hadden, is er een initiatief genomen om de omstandigheden in de cockpit te verbeteren. Vanaf 2024 zullen de reglementen worden aangepast om een luchtscoop toe te staan voor betere koeling van de coureur, met andere opties voor meer extreme omstandigheden.

Veiligheidsverbeteringen

Verdere aanpassingen aan de regels worden gemaakt om het risico te verminderen dat losgeraakte metalen onderdelen van de vloer schade toebrengen aan andere auto’s. Ook zal de FIA een extra test uitvoeren op wielafdekkingen om de zichtbaarheid in natte weersomstandigheden te verbeteren.

Ontwikkelingsverbod auto’s voor 2026

Hoewel de F1-teams al zijn begonnen met het voorbereiden van hun auto’s voor 2026, wanneer er een radicale herziening van de reglementen plaatsvindt, is besloten dat er op korte termijn geen werkzaamheden meer mogen worden uitgevoerd voor de ontwikkeling van een auto voor het seizoen 2026.

Gerelateerd nieuws

Wat staat Red Bull F1 te wachten na de vrijspraak van Horner?

De uitdagingen voor Christian Horner en Red Bull F1 De afgelopen weken...

George Russell uit zorgen over ‘stuiteren’ bij de Mercedes W15

Een nieuwe start met de W15 Aan de vooravond van het nieuwe...

Alpine sluit F1-test voor Mick Schumacher uit

Mick Schumacher heeft zich aangesloten bij Alpine om dit jaar in hun...

Mercedes onthult drie ‘eerste conclusies’ na eerste W15-ronden in Bahrein

Een nieuwe start met de W15 Terwijl Mercedes afwacht hoe ze zich...

Leven na Guenther Steiner: Ayao Komatsu en zijn plannen voor een revolutie bij Haas

Een nieuw hoofdstuk voor Haas Het jaar 2024 markeert het begin van...

Sauber: Audi’s F1 2026 plannen niet in gevaar ondanks managementwisselingen

De toekomst van Sauber en Audi in de Formule 1 In augustus...

F1 Wereldkampioenen die nooit voor Ferrari hebben gereden

De overstap van Hamilton naar Ferrari: een droom die uitkomt Lewis Hamilton...

“Gefrustreerde” Ford eist dringende oplossing voor onderzoek naar Red Bull’s Horner

Ford verhoogt de druk De stilte rondom het al weken durende onderzoek...