Formule 1 heeft een belangrijke mijlpaal bereikt op haar weg naar koolstofneutraliteit in 2030, door een emissiereductie van 13% aan te kondigen over de periode van 2018 tot 2022. Deze ambitieuze doelstelling werd in 2018 vastgesteld in lijn met de wetenschappelijke aanbevelingen van het Intergouvernementeel Panel over Klimaatverandering (IPCC), waarbij een minimale emissiereductie van 50% werd beoogd. Ondanks de uitbreiding van het aantal races van 21 in 2018 naar 23 in 2022, heeft de sport, in samenwerking met haar teams, racepromotors, logistieke dienstverleners en belangrijke leveranciers, aanzienlijke vooruitgang geboekt richting het bereiken van het doel voor 2030.
Strategieën voor duurzaamheid en de impact ervan
In een eerste impactrapport dat op dinsdag werd vrijgegeven, maakte Formule 1 haar koolstofvoetafdruk van 2018 bekend, die 256.551 tCO2e bedroeg, en meldde dat deze met 13% is verminderd tot 223.031 tCO2e in 2022. Dit betekent dat er nog 37% te gaan is om het doel van netto nul emissies tegen 2030 te halen. Stefano Domenicali, de president van Formule 1, benadrukte dat duurzaamheid een van de belangrijkste factoren is voor de sport en het bedrijf. Het gaat niet alleen meer om het leveren van spectaculaire races en actie op de baan; het is essentieel dat dit op een duurzame manier gebeurt om de toekomst van de sport te waarborgen. Formule 1 heeft zich meer dan 70 jaar gericht op innovatie en heeft een significante invloed op de maatschappij. Deze expertise en inzichten worden nu aangewend voor duurzaamheid.
Vooruitgang in duurzaamheid en diversiteit in de sport
De sport heeft alle kantoren overgeschakeld op hernieuwbare elektriciteit, reisbeleid geïmplementeerd om het reizen van personeel naar evenementen te verminderen en het vrachtvervoer wereldwijd verminderd door meer gebruik te maken van remote operaties. Met de reductie van 13% in 2022 is F1 ervan overtuigd dat de werkzaamheden tijdens het seizoen 2023 zullen zorgen voor voortdurende vooruitgang, ondanks een toename naar 24 races in 2024. Er wordt ook voortdurend geïnvesteerd in het gebruik van alternatieve brandstoffen in alle delen van de operatie, waaronder het gebruik van 100% duurzame brandstoffen voor F1-auto’s vanaf 2026. Daarnaast heeft een nieuwe vloot van DHL-biofuel-vrachtwagens de logistieke koolstofemissies tijdens het Europese seizoen met gemiddeld 83% verminderd.
Het streven naar een inclusievere sport
Naast de inspanningen voor duurzaamheid heeft Formule 1 ook grote vooruitgang geboekt in het diverser en inclusiever maken van de sport. Dit wordt aangetoond door de significante toename in vrouwelijke kartdeelname in het Verenigd Koninkrijk. Sinds de start van het allereerste seizoen in 2023 van de F1 Academy serie, een programma ontworpen om vrouwelijke deelname in de autosport te stimuleren, is het aantal vrouwelijke deelnemers van 11 tot 16 jaar dat zich kwalificeert voor de Britse Indoor Karting Championships met 265% gestegen. De genderloonkloof binnen het Formula One Management is sinds 2018 ook met meer dan 30% gedaald tot 20,7%. Dit benadrukt de toewijding van F1 om niet alleen haar operaties te verbeteren, maar ook om vooruitstrevende technologieën tentoon te stellen en een voorbeeld te stellen voor toekomstige generaties.