Het concept van de ‘wendbare auto’ voor 2026
De FIA heeft grote plannen voor de Formule 1-auto’s in 2026. Onder leiding van Nikolas Tombazis, de directeur van de eenzitters, wordt gewerkt aan het zogenaamde ‘wendbare auto’-concept. Dit houdt in dat de auto’s aanzienlijk lichter en kleiner zullen worden. De auto’s zullen naar verwachting 40 centimeter korter en 10 centimeter smaller zijn, met een uiteindelijke gewichtsvermindering van maximaal 50 kilogram. Tombazis benadrukt het belang van deze veranderingen, aangezien de auto’s de afgelopen jaren te groot en te zwaar zijn geworden. Deze aanpassingen zullen leiden tot een lagere downforce, wat betekent dat de belasting op onderdelen zoals de ophanging zal afnemen, waardoor teams het gewicht van hun auto’s kunnen verminderen.
Minder downforce, maar nog steeds competitief
Hoewel minder downforce over het algemeen langzamere rondetijden betekent, is Tombazis van mening dat het prestatieverlies beperkt zal blijven tot slechts een paar seconden. Hij benadrukt dat zelfs als de rondetijden met vijf seconden zouden vertragen, dit geen grote zorg zou moeten zijn. De FIA ziet meer waarde in het garanderen van sterke inhaalacties. Een belangrijk doel van de reglementswijzigingen in 2022 was het verminderen van de hoeveelheid ‘vuile lucht’ die door een voorliggende auto wordt geproduceerd, waardoor het gemakkelijker wordt om dichter op elkaar te rijden en meer inhaalacties mogelijk zijn. Tombazis bevestigt dat dit doel enigszins in het gedrang is gekomen door de ontwikkelingen in F1 2023, maar hij is ervan overtuigd dat de FIA de nodige lessen heeft geleerd om herhaling in 2026 te voorkomen.
Focus op sterke inhaalacties
De FIA legt de nadruk op het verbeteren van de inhaalmogelijkheden in de Formule 1. De reglementswijzigingen in 2022 waren bedoeld om het volgen van een andere auto te vergemakkelijken en daarmee meer inhaalacties te stimuleren. Echter, Tombazis geeft toe dat er in het seizoen 2023 een lichte verslechtering was in het vermogen van de auto’s om elkaar op de voet te volgen. De FIA is echter vastbesloten om deze uitdaging aan te gaan en een robuustere oplossing voor close racing te vinden voor de volgende ronde van regelwijzigingen.
De weg naar 2026
Er zijn nog twee F1-seizoenen te gaan voordat de nieuwe regelgeving van kracht wordt. Max Verstappen, die recent een recordbrekende dominantie heeft getoond, hoopt zijn succes voort te zetten met een vierde wereldkampioenschap in F1 2024. Met deze aankomende veranderingen belooft de toekomst van de Formule 1 spannend en innovatief te worden, met een focus op lichtere, wendbaardere auto’s en verbeterde inhaalmogelijkheden.