Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws FIA-baas onthult zijn F1-masterplan met betrekking tot de Verenigde Staten en China

FIA-baas onthult zijn F1-masterplan met betrekking tot de Verenigde Staten en China

300
FIA-baas onthult zijn F1-masterplan met betrekking tot de Verenigde Staten en China
Foto: International Transport Forum

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft grootse plannen voor de toekomst van F1. Hij wil twee nieuwe F1-teams introduceren, één uit de VS en één uit China. Hoewel de FIA en de commerciële vleugel van F1, FOM, tegenstrijdige meningen hebben over het verwelkomen van nieuwe teams, heeft de sportbestuursorganisatie al groen licht gegeven voor de aanvraag van Andretti. Ben Sulayem’s ambitie stopt echter niet bij het Amerikaanse team.

FIA-president wil nog meer F1-teams op de grid

In oktober gaf de FIA Andretti toestemming, maar drie maanden later is er weinig gehoord over de onderhandelingen van de Amerikaanse familie met FOM. Ben Sulayem heeft vooral aangedrongen op hun komst, met de huidige F1-regels die ruimte bieden voor 12 constructeurs. De 62-jarige Emirati heeft gezegd dat hij twee nieuwe teams wil zien, één uit de VS en één uit China. “Als je me vraagt wat mijn doel of droom is, zal ik zeggen: een volledig Amerikaans team met één coureur en een volledig Chinees team met één coureur,” vertelde hij aan Motorsport Magazin. Hij spreekt over een wereldwijde aanwezigheid en ziet dit als een teken dat zijn missie op de goede weg is.

Uitbreiding van F1 met nieuwe krachtbronleveranciers

Hoewel nieuwe teams nog niet zijn gerealiseerd, breidt F1 uit met zes krachtbronleveranciers die vanaf 2026 zullen deelnemen. Ben Sulayem gelooft dat dit de bestaande constructeurs een “betere keuze” zal bieden. Krachtbronfabrikanten zijn volgens hem erg belangrijk. “We zullen er zes hebben in 2026! Als je dat hebt, dan hebben de privéteams ook een betere keuze. Dan worden ze niet gemanipuleerd door één of twee fabrikanten als het gaat om de Formule 1-commissie,” zegt hij. Hij benadrukt ook dat fabrikanten technologie en innovatie brengen en spreekt over het belang van duurzame brandstoffen en betere aerodynamica.

De toekomst van F1: technologie en innovatie

Ben Sulayem erkent dat F1 niet volledig toegewijd is aan elektrificatie, voornamelijk omdat hun motor de meest efficiënte ter wereld is. De krachtbron gaat niet alleen over de motor, maar ook over andere aspecten, zoals duurzame brandstoffen. Ze zullen minder benzine gebruiken en streven naar een 80 procent verbetering, voornamelijk door betere aerodynamica. Dit alles wijst op een toekomst waarin F1 niet alleen sneller en competitiever wordt, maar ook duurzamer en meer in lijn met wereldwijde technologische vooruitgang.

In deze blog hebben we de visie van FIA-president Mohammed Ben Sulayem op de toekomst van F1 verkend, met een focus op uitbreiding naar de Verenigde Staten en China, de introductie van nieuwe krachtbronleveranciers en de voortdurende inzet voor technologische innovatie en duurzaamheid.

Gerelateerd nieuws

Kimi Antonelli en Max Verstappen

Uitslag van de GP van Barcelona 2026

Uitslag van de GP van Barcelona De uitslag van de race wordt...

Fernando Alonso Aston Martin

Aflopend contract opent deur voor Alpine-terugkeer van Fernando Alonso in 2027

Fernando Alonso staat mogelijk voor een van de opvallendste transfers van de...

Barcelona-Catalunya Circuit

GP van Barcelona 2026: programma, weerbericht en hoe je de race live bekijkt

Terwijl teams zich voorbereiden op 66 ronden vol strategische keuzes, draait de...

Oscar Piastri Mclaren

Uitslag kwalificatie GP Barcelona 2026

Uitslag van de kwalificatie Barcelona Positie Coureur Q1 Q2 Q3 1 George...