Ferrari heeft officieel bevestigd dat het geen verdere updates zal uitbrengen voor de SF-24. Dit besluit markeert een volledige focusverschuiving naar de ontwikkeling van de auto voor 2025.
Ondanks de nog lopende strijd in het constructeurskampioenschap met McLaren, kiest het team uit Maranello ervoor om het huidige seizoen af te maken met de bestaande aerodynamische configuratie.
Frédéric Vasseur bevestigde dit tijdens de Braziliaanse Grand Prix, waarbij hij met een kwinkslag aangaf dat er “veel nieuwe onderdelen” zouden komen, om vervolgens te verduidelijken dat alle inspanningen volledig gericht zijn op de 2025-wagen.
“We focussen ons nu helemaal op het project voor 2025,” aldus Frédéric Vasseur.
De keuze om de ontwikkeling voor dit seizoen stop te zetten kwam na een reeks gemengde resultaten, waarbij Ferrari vaak moeite had om consistentie te vinden in de prestaties van de SF-24.
Hoewel Ferrari de laatste drie races de meeste punten behaalde van alle teams, ziet het team meer potentieel in het grondig aanpassen van hun toekomstige concept dan het verder tweaken van de huidige auto.
De uitdaging van het bandenbeheer bij Ferrari’s SF-24
De SF-24 kende dit seizoen herhaaldelijk problemen met bandenslijtage en grip. Charles Leclerc onderstreepte deze moeilijkheden na de Grand Prix van Brazilië, waarbij hij stelde dat de bandenslijtage Ferrari parten zou kunnen spelen in de koelere omstandigheden van de Las Vegas Grand Prix.
De karakteristieken van het circuit zouden in het voordeel van Ferrari kunnen werken, maar het onvoorspelbare gedrag van de banden vormt een blijvend obstakel.
Ferrari worstelde in São Paulo met het vinden van het juiste temperatuurvenster voor de banden, waardoor grip op koude circuits problematisch bleef.
De problemen met bandenbeheer benadrukken dat er structurele aanpassingen nodig zijn aan het chassis en de ophanging, iets wat in de huidige SF-24 niet volledig kan worden doorgevoerd.
Probleem | Oplossing nodig in 2025 |
---|---|
Bandentemperatuur | Chassis- en ophangingsaanpassing |
Energiebehoud | Betere motorinstellingen |
Grip op koude circuits | Verbeterde aerodynamica |
Strategische keuzes en gemiste kansen in Brazilië
In de race op het circuit van Interlagos, bleek al snel dat Ferrari niet mee zou doen voor de overwinning. Max Verstappen domineerde, en ondanks een sterke kwalificatie, kon Charles Leclerc zijn tempo niet doorzetten tijdens de race, waar hij eindigde op de vijfde plaats.
Dit resultaat werd mede beïnvloed door Ferrari’s keuze om een vroege pitstop in te zetten in een poging om de concurrentie voor te blijven, wat echter niet het gewenste resultaat opleverde.
In de strijd met teams als Red Bull, McLaren en Alpine, heeft Ferrari geprobeerd de schade te beperken, maar liep tegen de beperkingen van de SF-24 aan.
Ondanks de beslissing om geen updates meer door te voeren, kijkt Ferrari positief naar de komende races in Las Vegas en Abu Dhabi. De verwachting is dat deze circuits beter zullen aansluiten bij de kracht van de SF-24.
Leclerc gaf aan dat het team nog steeds in staat is om sterke prestaties neer te zetten op circuits die passen bij hun huidige configuratie. Vooral Las Vegas, met zijn lange rechte stukken, kan Ferrari een strategisch voordeel bieden. Hierbij zal echter wel nauwlettend naar het bandenbeheer moeten worden gekeken.
“De 6,2 km lange Las Vegas Strip biedt ons kansen, maar bandenbeheer blijft een cruciale factor,” verklaarde Charles Leclerc.
McLaren blijft een stevige concurrent in de constructeursstrijd, waarbij Ferrari de komende races zal moeten vertrouwen op technische consistentie en precisie om de achterstand van 36 punten goed te maken.
Het stopzetten van de SF-24-ontwikkeling is een strategische zet van Ferrari om in 2025 sterker voor de dag te komen. Het team hoopt met deze keuze de technische beperkingen van de SF-24 achter zich te laten en een meer competitieve auto te ontwikkelen voor volgend seizoen.
Ferrari ziet het 2025-seizoen als een mogelijkheid om een nieuwe fase in te gaan, waarbij de lessen van de SF-24 in een vernieuwd ontwerp worden geïntegreerd.