Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Ferrari’s stille terugkeer: waarom ze meedoen in de titelstrijd

Ferrari’s stille terugkeer: waarom ze meedoen in de titelstrijd

154
Ferrari’s stille terugkeer: waarom ze meedoen in de titelstrijd
Foto: Ferrari Design Museum-41

Ferrari staat opnieuw in de schijnwerpers, en ditmaal niet voor korte tijd. Met opeenvolgende overwinningen in de Verenigde Staten en Mexico heeft Ferrari zijn achterstand in het constructeurskampioenschap weten terug te brengen van 75 naar slechts 29 punten.

Dit resultaat brengt hen boven Red Bull en maakt hen een serieuze kanshebber voor de titel, iets wat enkele weken geleden nog ondenkbaar leek. Cruciaal hierbij zijn niet alleen de interne verbeteringen van Ferrari, maar ook de problemen bij rivaliserende teams zoals Red Bull en McLaren.

“Ferrari wil graag een ‘dark horse’ blijven in deze strijd om de titel, te midden van de strijd tussen McLaren en Red Bull,” verklaarde teambaas Fred Vasseur.

Ferrari’s opmars naar de top wordt voornamelijk gedreven door recente upgrades, met name de introductie van een nieuw vloerpakket en een vernieuwde voorvleugel.

Deze veranderingen hebben geholpen om het purpoising-probleem dat het team eerder in het seizoen hinderde, drastisch te verminderen. Met een stabilere auto kan Ferrari zich nu beter aanpassen aan verschillende bochtsnelheden, wat hen in de races van Mexico en de VS een voorsprong gaf.

Daarnaast maakte Ferrari gebruik van een subtiele verandering in de flexibiliteit van de voorvleugel. Deze aanpassing, hoewel niet officieel gemeld aan de FIA, bleef binnen de vastgestelde regels en verbeterde de aerodynamische controle in langzame bochten aanzienlijk. Dit geeft Ferrari een voordeel op circuits met een mix van bochten.

Belangrijke upgrades en hun effecten

UpgradeEffect
Nieuw vloerpakketVerminderde purpoising, verhoogde stabiliteit
Flexibele voorvleugelBetere controle in langzame bochten

De impact van deze upgrades werd duidelijk zichtbaar in races zoals die van Austin, waar Ferrari dankzij de verbeterde grip in langzame bochten competitief was. Hierdoor bleef het team tijdens de kwalificaties misschien niet altijd dominant, maar toonde het zijn kracht in de races.

Lees ook:  Ferrari’s SF-25 blijft een raadsel na de testweken: 'onderdrukte snelheid of titelkandidaat'

De kracht van Ferrari’s coureursduo

Een andere belangrijke factor in Ferrari’s onverwachte titelrace is het sterke coureursduo van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Beide coureurs hebben consistent topprestaties geleverd, zelfs in races waar andere teams zoals McLaren en Red Bull minder sterk waren.

Zo wist Leclerc in Mexico vanaf pole position een derde plek te behalen, terwijl Sainz in de Verenigde Staten de pole pakte en vervolgens een sterke race reed.

“Het is voor mij belangrijk om mijn tijd bij Ferrari op een hoogtepunt af te sluiten,” aldus Sainz, die volgend seizoen vertrekt naar Williams.

De balans tussen Leclerc en Sainz geeft Ferrari een voorsprong op teams met minder consistente line-ups. Ter illustratie: terwijl McLaren’s Oscar Piastri worstelde in Austin en Mexico, bleven Leclerc en Sainz in beide races strijden om de topposities. Deze stabiliteit kan het verschil maken in de resterende vier Grand Prix en twee sprintraces van het seizoen.

Sterke punten van Ferrari’s coureurs

  • Consistentie in prestaties
  • Complementaire rijstijlen die elkaar versterken
  • Hoge betrouwbaarheid, vooral vergeleken met Red Bull’s tweede coureur, Sergio Pérez

Ferrari’s concurrentiepositie in de laatste races van het seizoen is dankzij deze mix van technische verbeteringen en sterke coureurs beter dan ooit.

Gerelateerd nieuws

Esteban Ocon Haas F1

Ocon verrast door matige snelheid van Haas: ‘dit hadden we niet verwacht’

Het seizoen is voor Haas begonnen met een teleurstellend resultaat in Australië....

Yuki Tsunoda Visa Cash App RB

VCARB02 shakedown: Racing Bulls test nieuwe F1-auto in Imola

Het Visa Cash App Racing Bulls F1-team heeft op woensdag 19 februari...

Kevin Magnussen Haas

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...