Red Bull staat momenteel onder zware kritiek vanwege de beslissing om Sergio Pérez te behouden als coureur voor 2025. Volgens het Spaanse nieuwsmedium Marca zou Pérez zijn plaats voornamelijk behouden vanwege sponsoring uit Mexico, mede gefinancierd door miljardair Carlos Slim.
Slim, die al sinds het begin van Pérez’ carrière aan zijn zijde staat, verzekert via verschillende Mexicaanse bedrijven sponsoring voor Red Bull, en vooral Pérez’ salaris, dat rond de 10 miljoen dollar per jaar ligt.
De connectie tussen de sponsors en Pérez creëert echter een complex beeld, waarbij prestaties minder bepalend lijken te zijn dan financiële steun.
In een sport waar teams afhankelijk zijn van prestatiegericht werken, doet dit opmerkelijke vraagtekens rijzen. Red Bull blijft een uitzonderlijk rijk team, en deze gang van zaken roept vragen op over hun prioriteiten.
“Het is moeilijk te bevatten dat een coureur in de top van de Formule 1 blijft door sponsoring, terwijl het team in een voortdurende titelstrijd verwikkeld is,” aldus een sportcommentator.
Ondertussen zou deze sponsoring ook extra druk leggen op de constructeurstitel, omdat Pérez’ prestaties ver onder het niveau liggen dat van een Red Bull-coureur verwacht wordt.
Het interne testen en de prestaties van Pérez
Red Bull voerde recentelijk interne testen uit met Liam Lawson, Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo op de simulator om te bepalen of een van hen de prestaties van Pérez kon evenaren.
Het bleek echter dat niemand van hen in staat was om Pérez’ tijden te evenaren in de RB20, een uiterst uitdagende auto om te besturen. Ondanks deze uitkomst zijn er twijfels over de werkelijke competitieve waarde van Pérez.
Zijn gemiddelde eindpositie in races ligt meestal rond P6 of P7, wat als teleurstellend wordt beschouwd gezien het potentieel van de Red Bull-auto.
Coureur | Gemiddelde finishpositie | Aantal podiumplekken | Aantal overwinningen |
---|---|---|---|
Sergio Pérez | P6-P7 | Meerdere | Enkele |
De interne testresultaten tonen echter wel aan hoe veeleisend de RB20 is en onderstrepen dat stabiliteit een factor blijft binnen de teamdynamiek.
Vooralsnog lijken de prestaties van Pérez eerder door externe omstandigheden verzekerd te blijven dan door eigen succes in de races.
De mismatch tussen Pérez en de RB20
De RB20 is ontworpen voor de specifieke rijstijl van Max Verstappen, die bekendstaat om zijn vermogen om de auto op een extreem agressieve manier te besturen. Verstappen vraagt een sterke vooras en accepteert een onstabiele achterkant, wat voor andere coureurs moeilijk te hanteren is.
Voor Pérez is dit ontwerp een probleem: hij kan niet dezelfde stabiliteit vinden als Verstappen, wat resulteert in tegenvallende prestaties.
Adrian Newey, de brein achter de RB20, creëerde deze auto met Verstappen in gedachten, en dat heeft gevolgen voor elke coureur die in deze auto moet presteren. Dit verschil in rijstijl verklaart deels waarom coureurs als Albon en Gasly eerder faalden bij Red Bull.
“Max Verstappen rijdt de auto rechtstreeks vanuit de windtunnel,” verklaarde een analist. “Hij heeft geen behoefte aan stabiliteit in de achterkant en wil gewoon een agressieve vooras.”
Voor Verstappen werkt de instabiele achterkant juist in zijn voordeel, maar dit vraagt een uniek rijvermogen dat Pérez niet bezit.
Problemen binnen de Red Bull Academy
De Red Bull Academy, ooit geprezen als een toonaangevend opleidingsprogramma voor jong talent, lijkt zijn waarde te verliezen. Hoewel de Academy tal van jonge coureurs in Formule 2, 3 en 4 heeft, wordt geen enkele van hen gezien als een waardige vervanger voor Pérez.
Dit heeft geleid tot frustratie, aangezien het doel van de Academy altijd was om nieuwe talenten door te laten stromen naar de hoofdteams. Mercedes en Ferrari hebben de afgelopen jaren meer coureurs uit hun opleidingsprogramma laten debuteren dan Red Bull, wat een opmerkelijk contrast vormt.
Het bestaan van de Academy lijkt daarmee steeds meer een formaliteit te worden, waarbij talenten niet langer het beoogde pad volgen naar promotie.
De lange aanstelling van Yuki Tsunoda bij RB roept bijvoorbeeld vragen op, omdat hij nog steeds geen promotie naar het hoofdteam heeft gekregen, ondanks vier jaar in het ontwikkelingsprogramma.
De positie van Verstappen binnen het team
Max Verstappen is een bepalende factor binnen het team, zowel op het gebied van prestaties als in de richting die het team uitgaat. Red Bull’s afhankelijkheid van Verstappen is duidelijk, maar de vraag blijft of deze afhankelijkheid de interne stabiliteit bevordert of juist onder druk zet.
Als Verstappen zou vertrekken, zou Red Bull met aanzienlijke uitdagingen geconfronteerd worden, gezien de unieke rijstijl die de auto vereist.
Hoewel Verstappen momenteel trouw lijkt aan het team, zou de aanhoudende chaos en de beperkte vooruitzichten binnen Red Bull ertoe kunnen leiden dat hij andere opties gaat overwegen.
Red Bull bevindt zich nu in een situatie waarin de prestaties van de tweede coureur niet op hetzelfde niveau staan als Verstappen, wat tot interne onrust leidt.