Ferrari heeft het stuurwiel en de bijbehorende software van Lewis Hamilton aangepast om zijn overstap van Mercedes te versoepelen.
Deze veranderingen zijn meer dan cosmetisch en hebben direct invloed op hoe comfortabel hij zich voelt in de SF-25. Ferrari heeft ingegrepen op detailniveau om Lewis Hamilton sneller te laten wennen aan zijn nieuwe auto.
Zijn stuurwiel bevat niet alleen een persoonlijke welkomstboodschap op het opstartscherm, maar ook diepgaande aanpassingen die gebaseerd zijn op zijn voorkeuren bij Mercedes.
Een belangrijk onderdeel is de weergave van de informatie op het display. Waar Leclerc kiest voor een relatief eenvoudige weergave, krijgt Hamilton aanvullende gegevens te zien.
Naast snelheid, versnelling, rondetijd en tijdsverschil bevat zijn scherm indicatoren voor de hybride-instellingen en motorafstellingen.
“Op het scherm linksboven ziet Hamilton de SOC-waarde (state of charge) van de batterij, variërend van 1 tot 12, en daarnaast de gebruikte motormapping aangeduid met ENG.”
Deze keuze is logisch vanuit zijn jarenlange ervaring bij Mercedes, waar de afstelling van de powerunit met één draaiknop onderaan het stuur werd geregeld.
Ferrari gebruikt traditioneel gescheiden knoppen voor motor en hybride. Hamilton vroeg expliciet om deze gegevens direct in beeld te krijgen.
Ergonomie en software aangepast aan zijn vertrouwde werkwijze
Naast softwarematige aanpassingen heeft Ferrari ook fysieke veranderingen doorgevoerd. Zo is de koppeling opnieuw ontworpen en is de pook voor de versnellingsbak aangepast voor betere ergonomie.
Dit soort modificaties zijn bedoeld om Hamiltons spiergeheugen niet in de weg te zitten. Hij heeft bovendien de positie van verschillende selectors laten wijzigen.
Zo zijn de instellingen voor het differentieel en het remsysteem bovenaan geplaatst, exact zoals hij dat bij Mercedes gewend was. De hybride-selector, die bij Leclerc bovenaan zit, is bij Hamilton naar beneden verplaatst.
Daarmee lijkt de layout op het stuur sterk op wat hij eerder gebruikte. Opvallend is ook het grotere aantal parameters dat zichtbaar is op Hamiltons stuur.
Zo ziet hij ook belangrijke temperaturen en secundaire instellingen, ondergebracht onder het label ‘Multi’, recht onder de motormapping. Dit blok werd op zijn verzoek toegevoegd.
De verschillen tussen Hamilton en Leclerc zijn niet alleen technisch, maar ook filosofisch. Leclerc prefereert minder data tijdens de ronde om zich volledig op het rijden te concentreren.
Hamilton kiest juist voor maximale transparantie om precies te weten wat zijn auto doet.
Waar Mercedes veel functies had ondergebracht in drie draaiknoppen, gebruikt Ferrari er dubbel zoveel. Mercedes-coureurs kozen instellingen met de ‘STRAT’-knop links onderin.
Het effect op snelheid is beperkt, maar gewenning is belangrijk
Bij Ferrari zit in het midden van het stuur een snelselector, waarmee een coureur met één handeling kan schakelen tussen bijvoorbeeld ‘RACE’, ‘BOX’, ‘FOR’ en ‘PSH’.
“Hamilton wil de configuratie van motor en hybride constant in beeld houden, zodat hij tijdens de race zelf keuzes kan maken, net als bij Mercedes.”
Ferrari is met die instelling meegegaan. Ze hebben niet alleen het stuur aangepast, maar ook de onderliggende softwarestructuur zodanig herschreven dat zijn voorkeuren mogelijk werden.
De aanpassingen veranderen niets aan de fundamentele prestaties van de auto, maar zorgen ervoor dat Hamilton zich sneller thuis voelt.
Hamilton zelf liet na zijn sprintzege in Shanghai al weten dat hij zich nog steeds aan het aanpassen is. De SF-25 volgt een andere ontwerpfilosofie dan de Mercedes-auto’s die hij jarenlang bestuurde.
Ferrari hoopt met deze maatregelen die overgang te verkorten. De keuze om zoveel mogelijk bekende elementen over te nemen uit zijn Mercedes-tijd toont aan dat het team niets aan het toeval overlaat.
Kleine ergonomische verschillen kunnen immers leiden tot verwarring op cruciale momenten. Door vertrouwde routines te herintroduceren, wil Ferrari voorkomen dat Hamilton tijd verliest in zijn leerproces.