Ferrari-coureurs Lewis Hamilton en Charles Leclerc kregen een flinke tik te verwerken na de dubbele diskwalificatie in China. Teamchef Frédéric Vasseur sluit niet uit dat dit vaker zal gebeuren.
De Scuderia beweegt zich dicht tegen de technische limieten aan, en dat heeft gevolgen voor hun prestaties én hun positie in het kampioenschap. Voor Hamilton en Leclerc betekent dit dat hun al kwetsbare start van het seizoen nu verder onder druk staat.
Vasseur gaf na afloop van het Grand Prix-weekend aan dat de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc geen eenmalig incident hoeven te zijn.
Volgens hem neemt Ferrari bewust risico’s door tot het uiterste te gaan in het zoeken naar prestatieverbetering. De auto’s van beide coureurs voldeden niet aan de reglementen doordat de slijtplaat onder de vloer te veel was afgesleten.
Dit is dezelfde overtreding die Hamilton eerder al fataal werd bij Mercedes in Austin 2023.
“Zeker zullen er nog veel meer diskwalificaties volgen.” — Frédéric Vasseur
Deze uitspraak maakt duidelijk dat Ferrari zich ervan bewust is dat hun benadering niet zonder gevolgen is. Toch beschouwt het team deze risico’s als noodzakelijk om te kunnen concurreren met sterkere teams als Red Bull en McLaren.
Vasseur benadrukte dat het verschil in vloerhoogte waar het om ging slechts 0,4 tot 0,5 millimeter betrof. Dat lijkt minimaal, maar is formeel buiten de toegestane marge, en dus reden voor uitsluiting.
De strategie om prestaties uit de auto te persen door letterlijk tot op de millimeter te gaan, legt ook bloot hoe weinig marge Ferrari zichzelf nog gunt.
In plaats van op basis van stabiliteit en controle snelheid te vinden, grijpt het team naar methoden die hun technische grenzen opzoeken — en soms overschrijden.
Timing van het risico roept vragen op over vertrouwen
Het feit dat Ferrari al in de tweede race van het seizoen bereid was zulke risico’s te nemen, zegt veel over het vertrouwen in de auto. Als het ging om een beslissende titelstrijd aan het eind van het jaar, zou het nemen van risico’s logischer zijn.
Maar nu lijkt het meer op een teken van paniek. Ondanks een overwinning in de sprintrace besloot Ferrari de auto’s agressief af te stellen, met als gevolg een volledige diskwalificatie van beide auto’s in de hoofdrace.
“Dit soort risico’s neem je niet als je auto van zichzelf al snel genoeg is.”
In de hoofdrace eindigden beide Ferrari’s uiteindelijk op de vijfde en zesde plaats, ruim achter de McLarens, die geen reglementaire fouten begingen.
De diskwalificatie maakte dat Ferrari na het weekend met lege handen achterbleef, net als Hamilton. De enige punten voor hem komen uit de sprintrace, wat zijn positie in het kampioenschap extra kwetsbaar maakt.
Het contrast met McLaren, dat dit seizoen nog geen enkele technische overtreding op zijn naam heeft staan, toont aan dat topprestaties ook mogelijk zijn zonder tot het uiterste te gaan in risicomanagement.
Ferrari lijkt daarentegen te balanceren op de grens van het toelaatbare — en dat al vroeg in het seizoen. Volgens Vasseur moeten fans onderscheid maken tussen risico’s nemen en vals spelen.
Hij stelt dat Ferrari de reglementen niet opzettelijk heeft overtreden, maar dat het zoeken naar de laatste honderdsten van een seconde onvermijdelijk gepaard gaat met fouten.
Toch is het moeilijk om dat standpunt te verdedigen wanneer beide auto’s in één weekend door exact hetzelfde probleem uit de uitslag worden gehaald.
“Het doel in de Formule 1 is om tot de limiet te gaan van alle parameters.” — Frédéric Vasseur
Zijn argument dat Ferrari slechts enkele tienden van een millimeter over de grens zat, klinkt technisch plausibel, maar het blijft een feit dat een dubbele diskwalificatie zelden voorkomt.
Zeker niet bij een team dat zichzelf als titelkandidaat beschouwt. De nadruk op millimeters en honderdsten verhult niet dat hier sprake is van een strategische inschattingsfout.
De nadruk op risico’s wijst ook op een andere realiteit: Ferrari weet dat het huidige pakket niet voldoende is om zonder risico’s vooraan mee te doen. Daarom zijn ze bereid grenzen op te zoeken.
Maar als dat leidt tot meerdere diskwalificaties per seizoen, dan ondermijnt het niet alleen het resultaat, maar ook het vertrouwen in het team.
Gevolgen voor Hamilton en Leclerc worden steeds groter
Voor Hamilton, die dit seizoen net begonnen is bij Ferrari, betekent de diskwalificatie een gevoelige klap. Zijn enige punten in het kampioenschap komen uit de sprintrace.
De reguliere Grand Prix leverde hem niets op, ondanks een solide prestatie op de baan. Ook Leclerc, die al seizoenen op zoek is naar consistentie, ziet opnieuw punten verloren gaan door fouten buiten zijn schuld.
“We waren te agressief. Deze terugslag laat zien dat we op zoek zijn naar perfectie, en soms gaan we dan te ver.” — Frédéric Vasseur
Voor beide coureurs komt deze situatie ongelegen. Hamilton wil zijn eerste seizoen bij Ferrari goed beginnen, terwijl Leclerc zijn status als kopman probeert te behouden.
In plaats daarvan bevinden ze zich in een vroeg stadium van het seizoen al in een achterstandssituatie.
De vergelijking met Williams, dat dit jaar al net zoveel punten heeft gescoord als Ferrari, onderstreept de ernst van de situatie. Een team dat zichzelf ziet als titeluitdager, maar in punten gelijkstaat aan een middenmotor, kan moeilijk verdedigen dat het ‘op schema’ ligt.