De schade aan Sainz’ Ferrari in Las Vegas
Carlos Sainz van Ferrari ondervond aanzienlijke schade aan zijn auto tijdens een oefensessie op het nieuwe Las Vegas Strip Circuit. Slechts enkele minuten na het begin van de sessie reed hij over een loszittend putdeksel, wat catastrofale schade aan de onderkant van zijn chassis veroorzaakte. Naast de schade aan het chassis en de vloer, was er ook schade aan zijn krachtbron, wat leidde tot de noodzaak van een nieuwe Energy Store. Ondanks dat de schade buiten zijn controle om ontstond, kreeg Sainz een gridstraf van 10 plaatsen voor het vervangen van een onderdeel, aangezien de stewards geen uitzondering voor overmacht konden toekennen.
Ferrari’s claim voor compensatie
Ferrari, geconfronteerd met hoge kosten door de schade – een bijzonder nadelige situatie in het tijdperk van strikte budgetplafonds – heeft bevestigd dat ze een claim hebben ingediend bij de verzekeringsmaatschappij van de Las Vegas Grand Prix. Teamhoofd Fred Vasseur gaf aan dat de discussie met de verzekering is heropend, maar benadrukte dat het een langdurig proces kan zijn. Hij merkte op dat het eerlijk zou zijn als de verzekering de kosten zou dekken.
Vergelijkbare gevallen en verzekeringsuitkeringen
In het verleden hebben teams soms kosten kunnen verhalen via verzekeringen in ongebruikelijke omstandigheden. Een voorbeeld hiervan is het geval van Romain Grosjean’s Haas, die in 2017 tijdens de Grand Prix van Maleisië werd vernietigd door een losse afvoerdekking. Het duurde een jaar voordat Haas een uitbetaling van ongeveer €650.000 ontving van de verzekeringsmaatschappij van het circuit, die verantwoordelijkheid nam voor het incident. Guenther Steiner, teambaas van Haas, gaf destijds aan dat de verzekeringsmaatschappij professioneel en verantwoordelijk handelde, ondanks de lange wachttijd voor een regeling.