Het Formule 1-seizoen 2023 was een recordjaar voor prijzengeld. De teams verdeelden samen zo’n 1,25 tot 1,3 miljard dollar. Red Bull Racing, dat maar liefst 19 van de 22 races won, nam naar schatting zo’n 140 miljoen dollar mee naar huis als constructeurskampioen.
Dit bedrag is gebaseerd op een prijzenpot van 1 miljard dollar, zonder eventuele bonussen. Mercedes, dat als tweede eindigde, verdiende ongeveer 131 miljoen dollar, terwijl Ferrari met de derde plek rond de 122 miljoen dollar ontving.
Hoeveel elk team precies krijgt, hangt af van hun eindpositie en historische prestaties, maar de exacte bedragen zijn nooit openbaar.
“Ruim voor het einde van het seizoen waren zowel de coureurs- als de constructeurskampioenschappen al beslist door Max Verstappen en Red Bull Racing,” aldus een analyse. “De strijd om de overige plekken was echter een stuk spannender.”
Hoe het prijzengeld wordt verdeeld
Het systeem voor het verdelen van prijzengeld is behoorlijk ingewikkeld. Volgens het Concorde Agreement, waarin de regels van het kampioenschap zijn vastgelegd, krijgen de teams een percentage van de totale commerciële opbrengsten van de Formule 1. In de praktijk is dit zo’n 45 procent van de totale inkomsten, hoewel dit per jaar kan verschillen.
In 2022 was de prijzenpot bijvoorbeeld 1,157 miljard dollar. Dit kwam neer op ongeveer 45 procent van de totale inkomsten. Hoe groter de totale opbrengst van de sport, hoe groter het deel dat naar de teams gaat.
Niet elk team wordt hetzelfde behandeld. Ferrari ontvangt bijvoorbeeld een extra bonus van ongeveer 5 procent, vanwege hun lange geschiedenis in de sport.
“De voorspelde inkomsten van F1 zullen naar verwachting met 10 procent stijgen, wat betekent dat de betalingen aan de teams in totaal rond de 1,25 tot 1,3 miljard dollar zullen liggen.”
Ferrari is namelijk het enige team dat sinds 1950 aan elk seizoen heeft deelgenomen. “Ferrari krijgt een extra bonus vanwege hun historische waarde,” zo wordt de positie van Ferrari vaak verklaard.
Teams kunnen ook extra bonussen krijgen voor eerdere kampioenschappen. Deze bonussen maken ongeveer 25 procent van de totale prijzenpot uit.
Geschatte verdeling per team in 2023
De topteams hebben flinke sommen binnengehaald, met Red Bull Racing aan kop. Na een bijna perfect seizoen, waarin Max Verstappen het voortouw nam, krijgt het Oostenrijkse team naar schatting maar liefst 140 miljoen dollar aan prijzengeld.
Mercedes, dat na een spannende strijd met Ferrari als tweede eindigde in het constructeurskampioenschap, krijgt een flinke beloning van 131 miljoen dollar. Dit is een flinke stap omhoog vergeleken met voorgaande jaren en laat zien hoe het team in de tweede helft van het seizoen sterk verbeterde.
Ferrari, ondanks hun teleurstellende derde plaats, ontvangt 122 miljoen dollar. Maar dat is niet alles: dankzij hun historische rol in de sport krijgen ze nog eens een bonus van ongeveer 50 miljoen dollar. Dat brengt hun totaal aan prijzengeld en bonussen boven de 170 miljoen dollar.
McLaren, dat halverwege het seizoen sterk terugkwam, eindigt als vierde en pakt daarmee 113 miljoen dollar. Dit bedrag is een beloning voor hun indrukwekkende prestaties, zoals negen podiumplekken en een sprintrace-overwinning van rookie Oscar Piastri in Qatar.
Aston Martin, dat de vijfde plaats bemachtigde, krijgt 104 miljoen dollar, het hoogste bedrag dat het team ooit heeft ontvangen sinds de naamswijziging van Racing Point in 2021.
Op basis van de beschikbare informatie kunnen we een overzicht geven van wat elk team ongeveer verdiende in 2023. Dit is gebaseerd op een prijzenpot van 1 miljard dollar, zonder de bonussen:
Team | In 2023 ontvangen (dollar) | In 2024 ontvangen (dollar) | Verschil |
---|---|---|---|
Ferrari | 200 miljoen | 208 miljoen | +8 miljoen |
Red Bull Racing | 169 miljoen | 184 miljoen | +15 miljoen |
Mercedes | 156 miljoen | 179 miljoen | +23 miljoen |
McLaren | 112 miljoen | 117 miljoen | +5 miljoen |
Alpine | 112 miljoen | 105 miljoen | -7 miljoen |
Aston Martin | 82 miljoen | 101 miljoen | +19 miljoen |
Williams | 80 miljoen | 97 miljoen | +17 miljoen |
Visa Cash App RB | 73 miljoen | 80 miljoen | +7 miljoen |
Stake F1 | 92 miljoen | 74 miljoen | -18 miljoen |
Haas | 78 miljoen | 70 miljoen | -8 miljoen |
Deze bedragen zijn geschat, en de werkelijke cijfers kunnen verschillen door de bonussen en andere factoren.
Hoe prestaties het prijzengeld beïnvloeden
Hoe beter een team presteert, hoe meer prijzengeld ze binnenhalen. Red Bull Racing was in 2023 dominant met 19 overwinningen in 22 races, wat ze het meeste prijzengeld opleverde.
Mercedes wist de tweede plek in het kampioenschap te behalen, na een spannend duel met Ferrari, wat ze een bonus van ongeveer 9 miljoen dollar opleverde.
McLaren had een indrukwekkende inhaalslag aan het einde van het seizoen, waardoor ze Aston Martin versloegen en de vierde plek pakten. Dit verschil leverde ze ook ongeveer 9 miljoen dollar extra op. Het laat zien hoe belangrijk het is om tot het einde van het seizoen te blijven strijden voor elke plek.
“Pas in Abu Dhabi werd veel van de strijd in het middenveld beslist,” aldus een analyse. “Mercedes eindigde als tweede na een lange strijd met Ferrari, terwijl McLaren Aston Martin voorbleef na een sterke eindsprint.”
Veranderingen in het prijzengeldsysteem
In de afgelopen jaren zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in hoe het prijzengeld wordt verdeeld. Vroeger kreeg de kampioen ongeveer 20 procent van het prijzengeld, maar tegenwoordig is dat nog maar zo’n 14 procent.
Deze wijziging zorgt ervoor dat er meer geld naar de teams in het middenveld gaat, wat de competitie spannender maakt.
Positie | Percentage prijzengeld (vroeger) | Percentage prijzengeld (nu) |
---|---|---|
1e plaats | 20% | 14% |
10e plaats | 6% | 6% |
Deze verandering geeft de teams in het middenveld meer reden om voor elke positie te vechten, omdat het verschil in prijzengeld tussen opeenvolgende plaatsen nu enkele miljoenen dollars kan zijn.
De financiële toekomst van de Formule 1 ziet er rooskleurig uit. Verwacht wordt dat de totale inkomsten met zo’n 10 procent zullen groeien, waardoor de prijzenpot rond de 1,25 tot 1,3 miljard dollar zal liggen. Deze groei wordt gedreven door een aantal factoren, zoals:
- De toenemende populariteit van de sport wereldwijd
- Meer races op de kalender
- Nieuwe sponsorcontracten en samenwerkingen
- Groeiende kijkcijfers op tv en streamingdiensten
Als deze trend doorzet, kunnen de teams in de toekomst rekenen op nog hogere prijzengelden. Dit betekent dat ze meer kunnen investeren in technologie en talent, wat de sport uiteindelijk ten goede komt.