De strijd om de topposities
Het Formule 1-seizoen van 2023 stond in het teken van de dominantie van Max Verstappen en Red Bull. Verstappen behaalde zijn derde wereldtitel bij de coureurs na het winnen van een recordaantal van 19 van de 22 grands prix. Red Bull won beide kampioenschappen met zes races te gaan, maar de strijd om de overige posities was tot het laatste moment spannend. Vooral tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi stond er veel op het spel, met miljoenen dollars die afhankelijk waren van de eindposities van de teams. Mercedes en Ferrari vochten fel om de tweede plaats, terwijl Aston Martin en McLaren streden om de vierde positie. Ondertussen vochten Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas om de onderste vier plekken.
De financiële impact van de F1
De exacte verdeling van het prijzengeld in de Formule 1 is geheim, maar op basis van publiekelijk beschikbare informatie kan een goede schatting worden gemaakt. Volgens de Concorde-overeenkomst, het contract dat de serie regelt, bestaat de teamprijzenpot uit 50% van de winst uit commerciële rechten van de F1. In 2022 bedroeg de prijzenpot bijvoorbeeld $1,157 miljard nadat F1 inkomsten van $2,57 miljard genereerde, wat neerkomt op ongeveer 45%. Deze betalingen worden echter niet gelijk verdeeld. Ferrari ontvangt een extra betaling voor zijn historische betekenis, aangezien het team sinds 1950 aan elke F1-seizoen heeft deelgenomen. Andere teams ontvangen meer geld voor eerdere successen, zoals het winnen van het kampioenschap. Naar schatting is ongeveer 25% van de betalingen bonusgeld, waarna de rest wordt verdeeld onder de 10 teams.
Schattingen van prijzengeld per team
Red Bull, als winnaar van het constructeurskampioenschap van 2023, zou naar schatting ongeveer $140 miljoen verdienen. Mercedes, die als tweede eindigde, zou ongeveer $131 miljoen ontvangen, terwijl Ferrari, op de derde plaats, naar schatting $122 miljoen zou krijgen. McLaren, die een opmerkelijke comeback maakte in 2023, zou $113 miljoen ontvangen voor hun vierde plaats. Aston Martin, die als vijfde eindigde, zou hun grootste prijzenpot ooit ontvangen met een geschatte $104 miljoen. Alpine, die comfortabel als zesde eindigde, zou naar schatting $95 miljoen ontvangen. Williams, die als zevende eindigde, zou $87 miljoen ontvangen, een aanzienlijke verbetering voor het team. AlphaTauri, op de achtste plaats, zou naar schatting $78 miljoen ontvangen. Alfa Romeo en Haas, die respectievelijk als negende en tiende eindigden, zouden ongeveer $69 miljoen en $60 miljoen ontvangen.
De impact van het prijzengeld op de teams
Het prijzengeld speelt een cruciale rol in de financiën van de Formule 1-teams. Voor teams zoals Williams, die geen grote fabrikant achter zich hebben, is het behalen van een hogere positie in het kampioenschap van groot belang voor hun financiële zekerheid. De verdeling van het prijzengeld heeft directe gevolgen voor de budgetten van de teams en hun mogelijkheden voor de toekomst. Elk team streeft ernaar hun positie te verbeteren, niet alleen voor de eer, maar ook voor de aanzienlijke financiële beloningen die daarmee gepaard gaan.
Positie | Team | Geschatte verdiensten (in $ miljoen) |
---|---|---|
1 | Red Bull | 140 |
2 | Mercedes | 131 |
3 | Ferrari | 122 |
4 | McLaren | 113 |
5 | Aston Martin | 104 |
6 | Alpine | 95 |
7 | Williams | 87 |
8 | AlphaTauri | 78 |
9 | Alfa Romeo | 69 |
10 | Haas | 60 |