Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws De impact op het prijzengeld voor F1-teams als Andretti zich bij het startveld voegt
F1 nieuws

De impact op het prijzengeld voor F1-teams als Andretti zich bij het startveld voegt

59
Mario Andretti
Foto: Zach Catanzareti Photo

De strijd rondom de uitbreiding van de F1 grid

De FIA zet zwaar in op uitbreiding van het aantal Formule 1-teams van 10 naar 11, met de komst van het Andretti-Cadillac team. Zij zien hier alleen maar voordelen in. Echter, de huidige teams zijn tegen deze uitbreiding. Zij geloven niet dat een 11e team enige tastbare voordelen zal brengen. Bovendien vrezen zij voor financiële onzekerheid door het delen van het prijzengeld met een extra team, vooral na de financiële problemen die vele teams drie jaar geleden ondervonden tijdens de COVID-pandemie.

FOM, de Formula One Management, bevindt zich ergens in het midden van dit debat. Zij zijn duidelijk in hun standpunt dat ze alleen een commerciële deal met Andretti zullen sluiten als uit hun analyse blijkt dat dit positief zou zijn voor de Formule 1 als geheel. Hoewel de huidige teams geen formele stem hebben in de uiteindelijke beslissing van FOM, zal hun weerstand waarschijnlijk een sleutelfactor zijn in het vormen van de uiteindelijke mening van F1 CEO Stefano Domenicali over deze kwestie.

Zorgen om financiële stabiliteit

Sommige teams zijn bezorgd dat de toevoeging van een 11e team hun eigen toekomst in gevaar zou kunnen brengen. James Vowles, teambaas van Williams, benadrukte recentelijk tijdens de Grand Prix van Qatar dat teams zoals het zijne financieel nog steeds op het randje balanceren. Een verlies van prijzengeld en waarde zou voor hen dus geen goede zaak zijn.

“Andretti’s komst en de daaropvolgende herschikking van de inkomsten uit commerciële rechten zou dat echt zoveel erger maken?” is een vraag die gesteld wordt. Hier kijken we naar de cijfers om een beter beeld te krijgen van wat er op het spel staat.

De financiële impact van een 11e team

De exacte verdeling van het prijzengeld in de Formule 1 is geheim, maar aan de hand van publiekelijk beschikbare informatie kunnen we een redelijk goede schatting maken. Het lijkt erop dat 50% van de totale commerciële rechtenwinst van de sport naar de teams gaat, hoewel dit percentage kan veranderen als bepaalde inkomstendrempels worden overschreden.

De betalingen worden niet gelijk verdeeld over alle teams. Er zijn extra betalingen voor teams die historische betekenis hebben, zoals Ferrari, en voor teams die recent succes hebben gehad in het constructeurskampioenschap. Na deze betalingen wordt het resterende geld verdeeld onder de teams op basis van een glijdende schaal.

Als Andretti zich bij de grid zou voegen, zou de impact alleen merkbaar zijn op het geld dat wordt verdeeld na de bonussen voor de topteams. Dit zou betekenen dat de teams die meer van de pot krijgen, het meest zouden verliezen. Het beroemde $200 miljoen dilutiefonds, opgenomen in de Concorde-overeenkomst van 2021-2025, is bedoeld om dergelijke verliezen in prijzengeld voor meerdere jaren te dekken.

Weerstand ondanks compensatie

Hoewel de jaarlijkse verliezen voor teams niet zo dramatisch lijken, houden ze geen rekening met het grootste zorgpunt: de impact van Andretti’s komst op de waarde van de teams. Met de huidige prijs van een F1-operatie rond de $1 miljard, kan de instap van Andretti voor slechts $200 miljoen potentieel de waarde van de huidige teams verlagen.

Dit is dan ook de reden waarom er gesproken wordt over het verhogen van de dilutievergoeding naar $600 miljoen of meer in 2026, wanneer het nieuwe Concorde Agreement van kracht wordt. Voor de huidige teams is het stabiliseren van de waarde van de betrokken partijen in de F1 nu van groter belang.

Het blijft echter de vraag of deze zorgen voldoende zijn om FOM ervan te overtuigen Andretti niet de deal te geven die zij willen.

Gerelateerd nieuws

“Dat is niet leuk”: Nico Rosberg reageert op sneer tijdens vergelijking met Charles Leclerc

Rosbergs ervaring met teamdynamiek en rivaliteit Nico Rosberg, de F1-wereldkampioen van 2016,...

Hamilton: Norris had beter kunnen toegeven in bocht 1

De strijd tussen Hamilton en Norris Tijdens het sprintevenement op zaterdag in...

Hoe het nieuwe sprint-formaat van F1 in 2024 werkt tijdens evenementen

Nieuwe draai aan Sprint-weekenden De Formule 1 introduceert in 2024 een belangrijke...

De opkomst van Andrea Kimi Antonelli als toekomstige F1-ster

Eerste ervaringen in een Formule 1-auto Andrea Kimi Antonelli, een jong talent...

Alonso: Stroll reageert gevoeliger op Aston F1 auto besturingsproblemen die ik omzeil

Het belang van verschillende rijstijlen binnen Aston Martin Fernando Alonso sprak tijdens...

Fernando Alonso negeert geruchten over Red Bull en Mercedes tijdens bevestiging bij Aston Martin

Fernando Alonso en zijn F1 toekomst Fernando Alonso, de bekende Formule 1-coureur,...

Geruchten over overstap van Adrian Newey naar Ferrari nemen toe na zijn verschijning in Italië

Onzekerheid binnen Red Bull leidt tot speculatie Adrian Newey, de gerenommeerde Formule...

Formule 1 op koers naar koolstofneutraal in 2030 na onthulling van 13% emissiereductie

Formule 1 heeft een belangrijke mijlpaal bereikt op haar weg naar koolstofneutraliteit...