De plannen om de Formule 1-kalender te herzien zorgen voor grote bezorgdheid en zelfs frustratie bij coureurs en fans. Stefano Domenicali, CEO van F1, heeft aangekondigd dat het aantal races voorlopig op 24 blijft, maar dat dit niet betekent dat er geen veranderingen komen.
Het voorstel om Europese circuits op een roterende basis te gebruiken, zet iconische races als Spa, Monza en zelfs Monaco op de tocht. Voor veel fans zijn deze legendarische circuits de ruggengraat van de sport, terwijl de vraag naar nieuwe, vaak stadsgebonden locaties toeneemt.
Volgens Domenicali speelt financiële winstgevendheid een centrale rol bij deze beslissingen, wat leidt tot verontwaardiging bij de hardcore Europese F1-fans.
“Onze keuze zal altijd in balans zijn tussen de juiste economische voordelen en het groeipotentieel dat we zien in opkomende markten,” zegt Domenicali.
De groei van F1 en de invloed van de Amerikaanse markt
Sinds de overname door Liberty Media in 2017 is de Formule 1 in populariteit enorm gegroeid, vooral in de Verenigde Staten. Met inmiddels drie races in de VS en plannen voor een mogelijke uitbreiding, toont deze ontwikkeling de invloed van de Amerikaanse markt op de sport.
Echter, dit gaat ten koste van traditionele Europese races, wat kan leiden tot verlies van de trouwe fanbase die de sport al sinds haar oprichting steunt.
De nadruk op economische voordelen en uitbreiding in nieuwe regio’s betekent dat circuits met een rijke historie het risico lopen te verdwijnen.
In Europa zijn er momenteel 10 races, waarbij Italië als enige land twee Grands Prix organiseert. Spanje staat echter onder druk, aangezien Madrid in 2026 op de kalender komt en het financieel moeilijk zou zijn voor Spanje om zowel Barcelona als Madrid te behouden.
Deze situatie laat de toenemende spanning zien tussen historische circuits en de nieuwe, financieel gedreven locaties.
Kritiek op het roteren van Europese circuits
Het roteren van races betekent dat sommige iconische circuits slechts eens per twee jaar op de kalender verschijnen. Spa en Zandvoort worden in deze context vaak genoemd, vooral vanwege hun geografische nabijheid en de mogelijkheid om ze afwisselend te laten plaatsvinden.
Het idee om circuits met een rijke geschiedenis te roteren roept bij coureurs en fans veel weerstand op. Een rotatiesysteem zou in hun ogen de ziel van de sport aantasten en Europa, de bakermat van de Formule 1, in de kou zetten.
Ook het circuit van Barcelona en Zandvoort staan onder druk. De populariteit van Zandvoort is voor een groot deel toe te schrijven aan Max Verstappen, de Nederlandse wereldkampioen die als nationale held geldt.
Zonder deze iconische coureur zou de populariteit van dit circuit kunnen afnemen, waardoor het kwetsbaar wordt in de onderhandelingen over contractverlengingen.
“De vraag naar nieuwe locaties is enorm en onze keuzes zullen altijd een afweging zijn tussen economische voordelen en groei,” aldus Domenicali.
Een overzicht van enkele circuits en hun contractstatus, met inbegrip van de kansen op behoud in de kalender:
Circuit | Contractstatus | Risico op rotatie |
---|---|---|
Spa | Tot 2025 | Hoog |
Monza | Tot 2025 | Hoog |
Zandvoort | Tot 2025 | Hoog |
Silverstone | Tot 2030 | Laag |
Hungaroring | Tot 2030 | Laag |
Red Bull Ring | Tot 2030 | Laag |
Deze gegevens geven inzicht in de kwetsbaarheid van Europese circuits ten opzichte van de langlopende contracten in andere regio’s.
Groei van races buiten Europa
In het Midden-Oosten vinden momenteel acht races plaats, en er is sprake van een tweede race in Saoedi-Arabië. Dit benadrukt de verschuiving van de sport richting regio’s met een hogere economische aantrekkingskracht en een toenemende vraag naar stadscircuits.
De wens om in steden te racen en de constructie van circuits zoals die in de Riyadh-regio dragen bij aan deze verschuiving. Dit patroon lijkt alleen maar toe te nemen met toekomstige races in landen als Rwanda, wat nog meer druk legt op Europese circuits die al worstelen met de concurrentie.
Met deze ontwikkelingen groeit het risico dat legendarische circuits uit het Europese landschap verdwijnen, wat voor veel trouwe fans in Europa voelt als een verlies van de historische kern van de sport.
Terwijl nieuwe circuits in de VS en de Golfregio uit de grond worden gestampt, roept dit bij Europese fans vragen op over de toekomst van hun favoriete circuits.