Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven
F1 nieuws

Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven

44

Een controversiële start

Tijdens de Formule 1 Grand Prix in Las Vegas vond er een opmerkelijk incident plaats tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Op het extreem gladde circuit ging Verstappen diep in bocht 1, waardoor hij Leclerc, die vanaf pole position startte, van de baan dwong. Verstappen kwam als eerste uit de bocht, voor de Ferrari-coureur. Dit incident werd al snel onderzocht door de FIA-stewards.

De beslissing van de FIA

In plaats van de positie terug te geven aan Leclerc, koos Red Bull ervoor om een vijf seconden penalty te accepteren. Verstappen probeerde vervolgens een gat te slaan om de penalty te compenseren tijdens zijn eerste pitstop. Hoewel dit plan mislukte omdat Leclerc de leiding terugwon dankzij een betere benutting van de medium banden door Ferrari, bracht het incident de focus terug op de praktijk van het annuleren van straffen voor illegale inhaalacties door het winnen van baanpositie.

Leclerc’s visie op het incident

Leclerc vond het terecht dat Verstappen gestraft werd, maar betoogde dat het eerlijker zou zijn geweest als hij gedwongen was de positie terug te geven. “Het was op de limiet, over de limiet, en ik denk dat de vijf seconden penalty verdiend is. Het was krap,” zei Leclerc. Hij benadrukte dat het in dergelijke situaties beter zou zijn voor de FIA om te vragen de plaats terug te geven, omdat er volgens hem een aanzienlijk voordeel is om banden te sparen wanneer je vrije lucht hebt.

Verstappen’s reactie en Red Bull’s standpunt

Verstappen was het aanvankelijk niet eens met zijn straf en vertelde zijn team sarcastisch om de stewards zijn groeten te doen, maar gaf later toe dat de straf gerechtvaardigd was. Christian Horner, teambaas van Red Bull, vond de straf “marginaal” omdat stewards vaak een mildere aanpak hanteren bij incidenten in de eerste ronde. Hij beweerde dat dit ook de reden was waarom Red Bull Verstappen niet vroeg om de posities om te draaien.

Gerelateerd nieuws

Onthullingen in de F1: cruciale keuzes en de toekomst van topcoureurs

Formule 1 Silly Season: beslissende bewegingen in het coureurskamp De ‘Silly Season’...

McLaren F1-team bereidt zich voor op “schadebeperking” tijdens Chinese GP

Uitdagingen voor McLaren in Shanghai McLaren heeft een sterke start gemaakt in...

Max Verstappen stelt vragen bij ‘niet de slimste’ beslissing voor Chinese Grand Prix

Max Verstappen waarschuwde dat het “niet de slimste” beslissing was om een...

De mogelijke vervangers van Lewis Hamilton bij Mercedes

Verandering aan de top: Hamilton verlaat Mercedes voor Ferrari Als je nog...

Lewis Hamilton verliest geloof in Mercedes, volgens Ralf Schumacher

Ralf Schumacher, zes keer winnaar van Formule 1-races, ziet het totale verlies...

Andretti’s cruciale hoofdstuk nadert: een nieuwe stap richting Formule 1

De uitdaging van Andretti Global en Cadillac om het F1-veld te betreden...

Red Bulls Formule 1-voordeel kan verdwijnen door upgrades van Ferrari, zegt Sainz

Uitdagingen en kansen voor Ferrari Ferrari heeft zich dit seizoen opgeworpen als...

Ocon erkent dat Alpine een stap terug heeft gedaan sinds het begin van het F1-seizoen

Ocon en Gasly getroffen door tegenslagen Esteban Ocon en zijn teamgenoot bij...