Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven
F1 nieuws

Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven

136
Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven

Een controversiële start

Tijdens de Formule 1 Grand Prix in Las Vegas vond er een opmerkelijk incident plaats tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Op het extreem gladde circuit ging Verstappen diep in bocht 1, waardoor hij Leclerc, die vanaf pole position startte, van de baan dwong. Verstappen kwam als eerste uit de bocht, voor de Ferrari-coureur. Dit incident werd al snel onderzocht door de FIA-stewards.

De beslissing van de FIA

In plaats van de positie terug te geven aan Leclerc, koos Red Bull ervoor om een vijf seconden penalty te accepteren. Verstappen probeerde vervolgens een gat te slaan om de penalty te compenseren tijdens zijn eerste pitstop. Hoewel dit plan mislukte omdat Leclerc de leiding terugwon dankzij een betere benutting van de medium banden door Ferrari, bracht het incident de focus terug op de praktijk van het annuleren van straffen voor illegale inhaalacties door het winnen van baanpositie.

Leclerc’s visie op het incident

Leclerc vond het terecht dat Verstappen gestraft werd, maar betoogde dat het eerlijker zou zijn geweest als hij gedwongen was de positie terug te geven. “Het was op de limiet, over de limiet, en ik denk dat de vijf seconden penalty verdiend is. Het was krap,” zei Leclerc. Hij benadrukte dat het in dergelijke situaties beter zou zijn voor de FIA om te vragen de plaats terug te geven, omdat er volgens hem een aanzienlijk voordeel is om banden te sparen wanneer je vrije lucht hebt.

Verstappen’s reactie en Red Bull’s standpunt

Verstappen was het aanvankelijk niet eens met zijn straf en vertelde zijn team sarcastisch om de stewards zijn groeten te doen, maar gaf later toe dat de straf gerechtvaardigd was. Christian Horner, teambaas van Red Bull, vond de straf “marginaal” omdat stewards vaak een mildere aanpak hanteren bij incidenten in de eerste ronde. Hij beweerde dat dit ook de reden was waarom Red Bull Verstappen niet vroeg om de posities om te draaien.

Gerelateerd nieuws

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...

Red Bull bereidt zich voor op het ergste: interne onrust en technische onzekerheid

Red Bull heeft openlijk toegegeven dat er interne problemen en technische onzekerheden...

De meest belangrijke Formule 1-regelwijzigingen voor 2025

De Formule 1-seizoenen van 2024 en 2025 staan in het teken van...

Hamilton crash bij Ferrari veroorzaakt door onverwachte powerunit-reactie?

Lewis Hamilton ondervindt grote uitdagingen bij zijn overstap naar Ferrari in 2025,...

FIA dreigt teamradio’s te verbieden en zet Liberty Media onder druk

De FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een controversieel standpunt ingenomen over de...