Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven
F1 nieuws

Charles Leclerc: Verstappen had gevraagd moeten worden om de leiding terug te geven

58

Een controversiële start

Tijdens de Formule 1 Grand Prix in Las Vegas vond er een opmerkelijk incident plaats tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Op het extreem gladde circuit ging Verstappen diep in bocht 1, waardoor hij Leclerc, die vanaf pole position startte, van de baan dwong. Verstappen kwam als eerste uit de bocht, voor de Ferrari-coureur. Dit incident werd al snel onderzocht door de FIA-stewards.

De beslissing van de FIA

In plaats van de positie terug te geven aan Leclerc, koos Red Bull ervoor om een vijf seconden penalty te accepteren. Verstappen probeerde vervolgens een gat te slaan om de penalty te compenseren tijdens zijn eerste pitstop. Hoewel dit plan mislukte omdat Leclerc de leiding terugwon dankzij een betere benutting van de medium banden door Ferrari, bracht het incident de focus terug op de praktijk van het annuleren van straffen voor illegale inhaalacties door het winnen van baanpositie.

Leclerc’s visie op het incident

Leclerc vond het terecht dat Verstappen gestraft werd, maar betoogde dat het eerlijker zou zijn geweest als hij gedwongen was de positie terug te geven. “Het was op de limiet, over de limiet, en ik denk dat de vijf seconden penalty verdiend is. Het was krap,” zei Leclerc. Hij benadrukte dat het in dergelijke situaties beter zou zijn voor de FIA om te vragen de plaats terug te geven, omdat er volgens hem een aanzienlijk voordeel is om banden te sparen wanneer je vrije lucht hebt.

Verstappen’s reactie en Red Bull’s standpunt

Verstappen was het aanvankelijk niet eens met zijn straf en vertelde zijn team sarcastisch om de stewards zijn groeten te doen, maar gaf later toe dat de straf gerechtvaardigd was. Christian Horner, teambaas van Red Bull, vond de straf “marginaal” omdat stewards vaak een mildere aanpak hanteren bij incidenten in de eerste ronde. Hij beweerde dat dit ook de reden was waarom Red Bull Verstappen niet vroeg om de posities om te draaien.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...