Jenson Button stelt dat de coureurs in de Formule 1 zich moeten “uitspreken” als ze veranderingen willen om herhaling van problemen met hitte-uitputting, zoals gezien tijdens de Grand Prix van Qatar, in de toekomst te voorkomen.
FIA’s reactie
De FIA heeft beloofd de manieren te evalueren waarop extreme temperatuur en vochtigheid betekenden dat coureurs zichzelf tot het uiterste moesten drijven in Qatar.
De extreme hitte en de aard van de race op Losail, die beperkt was door de bandentint, zorgden ervoor dat coureurs te maken kregen met een van de grootste uitdagingen in hun carrières, die sommigen omschreven als “hel” en “marteling”.
Logan Sargeant moest zich met een zonnesteek terugtrekken, Esteban Ocon was misselijk in zijn helm en Lance Stroll zei dat hij meerdere keren flauwviel.
De FIA verklaarde: “Hoewel het elite-atleten zijn, mag niet van hen worden verwacht dat ze concurreren onder omstandigheden die hun gezondheid of veiligheid in gevaar kunnen brengen.”
Button’s mening
Button was niet persoonlijk in Qatar maar gelooft dat de hoge G-krachten van het circuit ook een rol speelden in de problemen waarmee de coureurs te maken hadden.
“Ik heb niet gevoeld hoe heet het was, maar een van de grotere problemen met Qatar is dat deze gasten de hele tijd met hoge G-krachten te maken hebben,” zei hij. “De hitte… ik bedoel, we hebben in het verleden veel hete races gehad.
“Maar ik denk dat het grootste probleem voor hen is dat hun lichamen zo lang onder zulke hoge laterale G-krachten stonden, dat je niet kunt ademen. Ze zijn niet in staat om zuurstof in het bloed te krijgen, dus dat is het grootste probleem.”
Hitte in de cockpit
Toen hem tijdens het Petit Le Mans sportscar event werd gevraagd wat er vanuit het oogpunt van de auto gedaan kon worden om de temperatuur van de coureurs in de cockpit te reguleren, antwoordde Button: “Je kunt niets doen, behalve airconditioning, en daar heb je nog nooit van gehoord in een open-cockpit auto.
“IndyCar heeft een soort gesloten cockpit, en het is duidelijk heet in die auto’s, en ik weet dat ze geen stuurbekrachtiging hebben, dus ik weet dat het ook pijn doet. Maar ze ervaren niet dezelfde G-krachten als een F1-auto [op een wegparcours].
“Toen ik NASCAR reed in Austin, stopte ik bijna in de race. Ik zei tegen het team: ‘Ik kan dit niet meer’ – ik was gewoon zo heet. Dus verschillende auto’s hebben verschillende problemen met hitte.
“Totdat coureurs zich uitspreken, zullen ze het niet veranderen.
“Ik herinner me dat ik F1 reed in Maleisië, toen mijn waterfles kapot ging, had ik grote problemen in de race. Je begint te rillen en dan verlies je je zicht.
“Dan wordt het gevaarlijk, dus ik heb gevoeld hoe erg het kan zijn.”