Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen
F1 nieuws

Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen

80
Suzuka International Racing Course
Foto: Tokumeigakarinoaoshima

Creatie van voorvleugel-uitstroom

De regelgeving omtrent het ontwerp van voorvleugels is in 2022 aanzienlijk aangescherpt om de mogelijkheid van teams om uitstroom te creëren te verminderen. Desondanks vonden de teams snel manieren om binnen deze beperkingen te opereren en prestaties te optimaliseren. Mercedes, bijvoorbeeld, introduceerde een agressieve ontwerpoplossing door het onderste achterste deel van de eindplaat en de flapverbinding uit te snijden, wat leidde tot een semi-losstaande flapconfiguratie. In 2023 combineerde het Duitse team dit met een cluster van cascadevleugeltjes op de binnenkant van de eindplaat, een kenmerk dat ook door Red Bull, Haas en later Ferrari werd overgenomen.

Doorontwikkeling van neerwaartse stroming

Een ander gebied waar we veel variatie zagen onder de nieuwe regelgeving was het ontwerp van de sidepods. Teams kwamen met hun eigen ontwerpconcepten, maar al snel zagen we een convergentie naar de oplossing met een neerwaartse helling. Verschillende teams, waaronder Aston Martin, kozen ook voor een centrale goot. Ferrari en Mercedes probeerden aanvankelijk vast te houden aan hun respectievelijke badkuipstijl en zeropod-oplossingen, maar schakelden gedurende het seizoen over. Red Bull, dat vanaf het begin de neerwaartse helling had, verfijnde de interne koelkenmerken van zijn auto, wat leidde tot een ontwerp met een veel ondiepere inlaat.

Spelen met de vleugeltipwerveling

In 2023 zagen we twee nieuwe oplossingen voor de achtervleugeltip. Deze leken op het eerste gezicht vergelijkbaar, maar hadden subtiele verschillen die ook resulteerden in een prestatieverschil. Deze oplossingen, geïntroduceerd door Alpine en Aston Martin tijdens de Grand Prix van Monaco, werden later ook door andere teams overgenomen. Ze richten zich op de nieuwere eindplaat- en flaparrangementen, die bedoeld waren om de controle van ontwerpers over de vleugeltipwerveling te verminderen.

Veiligheidseisen beïnvloeden ontwerpideeën

Wat betreft regelwijzigingen die interesse kunnen wekken bij de autolanceringen, zijn er niet veel veranderingen te verwachten, aangezien het regelboek vrijwel identiek is. Echter, een verandering die de prestaties in 2024 zou kunnen beïnvloeden, betreft het ontwerp van de rand van de vloer. De FIA heeft teams geïnstrueerd dat ze geen metalen componenten of inzetstukken meer mogen gebruiken in de buitenste omtrek van de vloer, inclusief de hekken en randvleugel, afgezien van eventuele beugels en slijtagebescherming die al zijn toegestaan. Deze wijziging is doorgevoerd om veiligheidsredenen, vanwege zorgen over het potentieel gevaar van losrakende metalen onderdelen bij een impact. Ontwerpers zullen mogelijk hun denkwijze over sommige van de complexere geometrieën die ze tot nu toe hebben gebruikt, moeten heroverwegen, wat een impact kan hebben op de prestaties, aangezien dit een cruciaal gebied is voor het genereren van neerwaartse kracht.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris over zijn mentale aanpak in verhitte titelstrijd 2024

Lando Norris heeft zich uitgesproken over zijn mentale benadering in de spannende...

Lawson imponeert tijdens Pirelli-test: Sneller dan Ferrari-duo Leclerc en Sainz

Liam Lawson heeft tijdens de recente Pirelli-bandentest op het circuit van Mugello...

Leclerc ziet McLaren als grootste bedreiging in titelstrijd: ‘Consistentie is cruciaal’

Charles Leclerc heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan over de huidige titelstrijd in...

Newey uit zorgen over 2026-regels: ‘Kan ten koste gaan van spectakel’

Adrian Newey maakt zich zorgen over de nieuwe reglementen voor 2026. Hij...

Red Bull’s RB20-ontwikkeling onder de loep: Perez in het nauw gedreven

De ontwikkeling van de Red Bull RB20 Formule 1-auto heeft een onverwachte...

Verstappen’s toekomst onzeker: Alonso als mogelijke vervanger bij Red Bull

Max Verstappen’s toekomst bij Red Bull Racing wordt steeds meer ter discussie...

Barrichello’s advies aan Colapinto: ‘Perfect scenario voor jong talent’

Rubens Barrichello, voormalig Formule 1-coureur, heeft zijn visie gedeeld over de ideale...

Mercedes betreurt Antonelli’s debuut in Monza: ‘erg onderschat’

Mercedes heeft toegegeven dat het een inschattingsfout heeft gemaakt door Andrea Kimi...