Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen
F1 nieuws

Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen

20
Suzuka International Racing Course
Foto: Tokumeigakarinoaoshima

Creatie van voorvleugel-uitstroom

De regelgeving omtrent het ontwerp van voorvleugels is in 2022 aanzienlijk aangescherpt om de mogelijkheid van teams om uitstroom te creëren te verminderen. Desondanks vonden de teams snel manieren om binnen deze beperkingen te opereren en prestaties te optimaliseren. Mercedes, bijvoorbeeld, introduceerde een agressieve ontwerpoplossing door het onderste achterste deel van de eindplaat en de flapverbinding uit te snijden, wat leidde tot een semi-losstaande flapconfiguratie. In 2023 combineerde het Duitse team dit met een cluster van cascadevleugeltjes op de binnenkant van de eindplaat, een kenmerk dat ook door Red Bull, Haas en later Ferrari werd overgenomen.

Doorontwikkeling van neerwaartse stroming

Een ander gebied waar we veel variatie zagen onder de nieuwe regelgeving was het ontwerp van de sidepods. Teams kwamen met hun eigen ontwerpconcepten, maar al snel zagen we een convergentie naar de oplossing met een neerwaartse helling. Verschillende teams, waaronder Aston Martin, kozen ook voor een centrale goot. Ferrari en Mercedes probeerden aanvankelijk vast te houden aan hun respectievelijke badkuipstijl en zeropod-oplossingen, maar schakelden gedurende het seizoen over. Red Bull, dat vanaf het begin de neerwaartse helling had, verfijnde de interne koelkenmerken van zijn auto, wat leidde tot een ontwerp met een veel ondiepere inlaat.

Spelen met de vleugeltipwerveling

In 2023 zagen we twee nieuwe oplossingen voor de achtervleugeltip. Deze leken op het eerste gezicht vergelijkbaar, maar hadden subtiele verschillen die ook resulteerden in een prestatieverschil. Deze oplossingen, geïntroduceerd door Alpine en Aston Martin tijdens de Grand Prix van Monaco, werden later ook door andere teams overgenomen. Ze richten zich op de nieuwere eindplaat- en flaparrangementen, die bedoeld waren om de controle van ontwerpers over de vleugeltipwerveling te verminderen.

Veiligheidseisen beïnvloeden ontwerpideeën

Wat betreft regelwijzigingen die interesse kunnen wekken bij de autolanceringen, zijn er niet veel veranderingen te verwachten, aangezien het regelboek vrijwel identiek is. Echter, een verandering die de prestaties in 2024 zou kunnen beïnvloeden, betreft het ontwerp van de rand van de vloer. De FIA heeft teams geïnstrueerd dat ze geen metalen componenten of inzetstukken meer mogen gebruiken in de buitenste omtrek van de vloer, inclusief de hekken en randvleugel, afgezien van eventuele beugels en slijtagebescherming die al zijn toegestaan. Deze wijziging is doorgevoerd om veiligheidsredenen, vanwege zorgen over het potentieel gevaar van losrakende metalen onderdelen bij een impact. Ontwerpers zullen mogelijk hun denkwijze over sommige van de complexere geometrieën die ze tot nu toe hebben gebruikt, moeten heroverwegen, wat een impact kan hebben op de prestaties, aangezien dit een cruciaal gebied is voor het genereren van neerwaartse kracht.

Gerelateerd nieuws

Windsor wijst op afwijkende strategie bij Verstappen: “Red Bull laat nu al zien dat het veelzijdiger is”

Peter Windsor, een gerespecteerde figuur in de Formule 1-wereld, heeft zijn bewondering...

Start van het Formule 1-seizoen 2024: de Grand Prix van Bahrein

Na een lange winterstop is het eindelijk weer zover: het nieuwe Formule...

Motorvermogen verhult ware snelheid van Red Bull tijdens F1-training in Bahrein

De onverwachte uitkomst van de tweede vrije training Tijdens de tweede vrije...

Wolff steunt het idee van een “reset” voor Formule 1-regels over teamallianties

De roep om verandering in de regels In de wereld van Formule...

Max Verstappen laat motorstand hint vallen na verrassende oefensessie in Bahrein

Verstappen en de strijd om de titel Max Verstappen, de coureur van...

Las Vegas GP draagt bij aan de winst van F1 in 2023 tot $392 miljoen

De impact van de Las Vegas Grand Prix De Formule 1-seizoenen van...

Vijf sleutelfactoren die Aston Martin een te duchten kracht kunnen maken

Aston Martin heeft de afgelopen seizoenen meerdere uitstekende beslissingen genomen, van fabriek...

Wat staat Red Bull F1 te wachten na de vrijspraak van Horner?

De uitdagingen voor Christian Horner en Red Bull F1 De afgelopen weken...