Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen
F1 nieuws

Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen

41
Suzuka International Racing Course
Foto: Tokumeigakarinoaoshima

Creatie van voorvleugel-uitstroom

De regelgeving omtrent het ontwerp van voorvleugels is in 2022 aanzienlijk aangescherpt om de mogelijkheid van teams om uitstroom te creëren te verminderen. Desondanks vonden de teams snel manieren om binnen deze beperkingen te opereren en prestaties te optimaliseren. Mercedes, bijvoorbeeld, introduceerde een agressieve ontwerpoplossing door het onderste achterste deel van de eindplaat en de flapverbinding uit te snijden, wat leidde tot een semi-losstaande flapconfiguratie. In 2023 combineerde het Duitse team dit met een cluster van cascadevleugeltjes op de binnenkant van de eindplaat, een kenmerk dat ook door Red Bull, Haas en later Ferrari werd overgenomen.

Doorontwikkeling van neerwaartse stroming

Een ander gebied waar we veel variatie zagen onder de nieuwe regelgeving was het ontwerp van de sidepods. Teams kwamen met hun eigen ontwerpconcepten, maar al snel zagen we een convergentie naar de oplossing met een neerwaartse helling. Verschillende teams, waaronder Aston Martin, kozen ook voor een centrale goot. Ferrari en Mercedes probeerden aanvankelijk vast te houden aan hun respectievelijke badkuipstijl en zeropod-oplossingen, maar schakelden gedurende het seizoen over. Red Bull, dat vanaf het begin de neerwaartse helling had, verfijnde de interne koelkenmerken van zijn auto, wat leidde tot een ontwerp met een veel ondiepere inlaat.

Spelen met de vleugeltipwerveling

In 2023 zagen we twee nieuwe oplossingen voor de achtervleugeltip. Deze leken op het eerste gezicht vergelijkbaar, maar hadden subtiele verschillen die ook resulteerden in een prestatieverschil. Deze oplossingen, geïntroduceerd door Alpine en Aston Martin tijdens de Grand Prix van Monaco, werden later ook door andere teams overgenomen. Ze richten zich op de nieuwere eindplaat- en flaparrangementen, die bedoeld waren om de controle van ontwerpers over de vleugeltipwerveling te verminderen.

Veiligheidseisen beïnvloeden ontwerpideeën

Wat betreft regelwijzigingen die interesse kunnen wekken bij de autolanceringen, zijn er niet veel veranderingen te verwachten, aangezien het regelboek vrijwel identiek is. Echter, een verandering die de prestaties in 2024 zou kunnen beïnvloeden, betreft het ontwerp van de rand van de vloer. De FIA heeft teams geïnstrueerd dat ze geen metalen componenten of inzetstukken meer mogen gebruiken in de buitenste omtrek van de vloer, inclusief de hekken en randvleugel, afgezien van eventuele beugels en slijtagebescherming die al zijn toegestaan. Deze wijziging is doorgevoerd om veiligheidsredenen, vanwege zorgen over het potentieel gevaar van losrakende metalen onderdelen bij een impact. Ontwerpers zullen mogelijk hun denkwijze over sommige van de complexere geometrieën die ze tot nu toe hebben gebruikt, moeten heroverwegen, wat een impact kan hebben op de prestaties, aangezien dit een cruciaal gebied is voor het genereren van neerwaartse kracht.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...