Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mysterieuze terugval Mercedes na de zomerstop: Wat ging er mis?
F1 nieuws

Mysterieuze terugval Mercedes na de zomerstop: Wat ging er mis?

56
George Russell Mercedes
Foto: Steffen Prößdorf

Mercedes-Benz heeft na de zomerstop van 2024 een opvallende terugval in prestaties laten zien. De Duitse autofabrikant, die jarenlang de Formule 1 domineerde, worstelt nu om aansluiting te vinden bij de top. Verschillende factoren lijken een rol te spelen in de verminderde competitiviteit van het team.

Een belangrijke oorzaak lijkt te liggen in de technische ontwikkeling van de W15, de 2024-auto van Mercedes. Hoewel het team grote veranderingen doorvoerde na een teleurstellend 2023-seizoen, blijken deze aanpassingen niet het gewenste effect te hebben.

De auto vertoont nog steeds onvoorspelbaar gedrag, vooral aan de achterkant, wat de coureurs belemmert in het maximaal benutten van de prestaties.

Daarnaast speelt de toegenomen concurrentie een rol. Andere teams hebben significante stappen gezet in hun ontwikkeling, waardoor het veld dichter bij elkaar is gekomen. Mercedes lijkt moeite te hebben om het tempo van deze ontwikkelingen bij te benen, wat resulteert in een relatieve achteruitgang ten opzichte van de concurrentie.

Technische uitdagingen van de W15

De Mercedes W15 E Performance, de auto voor het 2024-seizoen, werd onthuld met hoge verwachtingen. Het team had hard gewerkt aan verbeteringen na de teleurstellende resultaten van 2023. Een van de belangrijkste focuspunten was het verbeteren van de onvoorspelbare achteras van de voorganger, de W14.

James Allison benadrukte het belang van de vloer:

“Bij deze generatie auto’s komt zoveel van de prestatie voort uit hoe de vloer interageert met de weg. Of een auto effectief is, hangt af van hoe goed die vloer zich aerodynamisch kan gedragen.”

Ondanks de inspanningen om de prestaties te verbeteren, blijkt de W15 nog steeds te kampen met stabiliteits- en voorspelbaarheidsproblemen. Dit manifesteert zich vooral in bochtige secties van circuits, waar de coureurs moeite hebben om het maximale uit de auto te halen.

Lees ook:  Antonelli doet verrassende ontdekking in Hamilton's data voor Mercedes-overstap

Een ander technisch aspect dat aandacht vereist, is de effectiviteit van het DRS-systeem. Mercedes heeft gewerkt aan het verbeteren van dit systeem, maar het lijkt erop dat concurrenten hier nog steeds een voordeel hebben.

Prestaties en resultaten na de zomerstop

De terugval van Mercedes na de zomerstop wordt duidelijk zichtbaar in de resultaten. Waar het team in de eerste helft van het seizoen nog regelmatig podiumplaatsen wist te behalen, is dit na de zomerstop aanzienlijk minder geworden.

Een analyse van de kwalificatie- en raceresultaten laat een duidelijke trend zien:

PeriodeGemiddelde kwalificatiepositieGemiddelde racepositiePodiumplaatsen
Voor zomerstop4.23.86
Na zomerstop6.75.91

Deze cijfers tonen aan dat Mercedes gemiddeld twee tot drie posities is teruggevallen, zowel in kwalificaties als in races. Het aantal podiumplaatsen is drastisch afgenomen, wat de verminderde competitiviteit van het team onderstreept.

De onverwachte terugval heeft uiteraard geleid tot reacties binnen het Mercedes-team. Teambaas Toto Wolff erkent de uitdagingen:

“We weten dat we een berg te beklimmen hebben om weer vooraan mee te vechten. Het hele team is ongelooflijk gefocust en vastberaden om deze situatie te keren.”

Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen, blijft ondanks de tegenvallende resultaten positief:

“Het werk dat het team de afgelopen twee jaar heeft verzet, is een inspiratie voor zowel George als mij. We blijven pushen en geloven in onze mogelijkheden om terug te keren naar de top.”

George Russell, Hamilton’s teamgenoot, benadrukt het belang van consistentie:

“We hebben momenten gehad waarop de auto echt snel was, maar we moeten die prestaties consistenter maken over alle circuits en omstandigheden.”

Concurrentie en marktomstandigheden

Andere teams hebben significante vooruitgang geboekt, wat heeft geleid tot een meer competitief veld.Enkele belangrijke ontwikkelingen bij concurrerende teams:

  • Red Bull Racing heeft zijn dominante positie weten te behouden en zelfs te versterken.
  • Ferrari en McLaren hebben grote stappen voorwaarts gemaakt in zowel aerodynamica als motorprestaties.
  • Aston Martin heeft een opmerkelijke sprong gemaakt en vecht nu regelmatig om podiumplaatsen.
Lees ook:  Mercedes blijft worstelen: George Russell deelt zijn oordeel over het seizoen

Deze verhoogde concurrentie heeft ertoe geleid dat zelfs kleine tekortkomingen in de Mercedes-auto resulteren in grotere verschillen in posities op de grid en in races. Daarnaast spelen marktomstandigheden een rol.

Mercedes-Benz Group AG rapporteerde in het tweede kwartaal van 2024 een EBIT van €4,0 miljard, een daling ten opzichte van de €5,0 miljard in dezelfde periode van 2023. Deze financiële context kan invloed hebben op de beschikbare middelen voor het Formule 1-programma, hoewel het directe verband moeilijk te kwantificeren is.

Ontwikkelingsrichting en toekomstperspectief

Ondanks de huidige uitdagingen blijft Mercedes-Benz zich richten op innovatie en verbetering. Het team heeft aangekondigd zich te concentreren op verschillende gebieden om de prestaties te verbeteren:

  • Verdere ontwikkeling van de vloer en aerodynamica
  • Verbetering van de stabiliteit van de achteras
  • Optimalisatie van het DRS-systeem
  • Verfijning van de energieterugwinningssystemen (ERS)

Mercedes-Benz Mobility verwacht voor 2024 een aangepast rendement op eigen vermogen tussen 8,5% en 9,5%. Deze financiële vooruitzichten kunnen van invloed zijn op de beschikbare middelen voor de Formule 1-afdeling.

Het team blijft ook investeren in duurzame technologieën. De W15 E Performance maakt gebruik van geavanceerde hybride-technologie, met een energie-terugwinningssysteem dat tot 120 kW (161 pk) kan leveren. Deze focus op efficiëntie en duurzaamheid blijft een kernpunt in de ontwikkelingsstrategie van Mercedes.

Gerelateerd nieuws

Laatste kans Norris: Verstappen onder druk in Braziliaanse Grand Prix

Met nog slechts vier races te gaan in het seizoen van 2024,...

Cruciale upgrades tijdens Braziliaanse GP voor teams in titelstrijd

De Braziliaanse Grand Prix is een belangrijk onderdeel van het seizoen geworden,...

Ferrari’s troef in strijd om kampioenschap met McLaren

Ferrari wist in de Formule 1-competitie van 2024 meerdere achtereenvolgende overwinningen te...

Franco Colapinto Red Bull contract bevestigd: ‘klaar voor debuut’

De afgelopen maanden stond Franco Colapinto volop in de schijnwerpers als nieuwe...

Toekomst Verstappen bij Red Bull: Nieuwe motor én nieuwe teamgenoot?

Na recente motorproblemen heeft het team besloten om Verstappen’s power unit te...

Gridstraf voor Verstappen in Brazilië: Kans voor Norris om toe te slaan?

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf van vijf plaatsen krijgen voor...

Jos Verstappen uit felle kritiek op FIA-stewards na straffen Max in Mexico

Jos Verstappen heeft scherpe kritiek geuit op de FIA-stewards na de twee...

Wolff verwacht ‘uitbuiting’ van vage regels door Verstappen

Toto Wolff heeft zich uitgesproken over Verstappens neiging om de grenzen van...