Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De motor die Red Bull Racing in 2026 krijgt
Overig

De motor die Red Bull Racing in 2026 krijgt

308
De motor die Red Bull Racing in 2026 krijgt
Foto: The Race

Red Bull Racing zal vanaf 2026 haar eigen motoren gaan leveren in de Formule 1. Het team werkt hiervoor samen met Ford onder de naam Red Bull Ford Powertrains. Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal voor Red Bull, dat tot nu toe altijd afhankelijk was van externe motorleveranciers.

De nieuwe motor wordt ontwikkeld in overeenstemming met de nieuwe F1-reglementen die in 2026 ingaan, waarbij de nadruk ligt op meer elektrisch vermogen en duurzaamheid. Helmut Marko heeft benadrukt dat de ontwikkeling van de motor volgens schema verloopt, ondanks geruchten over mogelijke vertragingen.

AspectDetails
LocatieMilton Keynes, Groot-Brittannië
PersoneelBijna 500 medewerkers
Focus2026 F1-motor
PartnerFord

Christian Horner heeft aangegeven dat de samenwerking met Ford zeer productief is en dat het team profiteert van de uitgebreide middelen en expertise van de Amerikaanse autofabrikant.

“We liggen precies op schema,” aldus Helmut Marko in een interview met oe24.

De technische details van Red Bull’s 2026 motor

Red Bull’s nieuwe motor voor 2026 wordt ontwikkeld met het oog op de veranderende reglementen. Deze reglementen leggen de nadruk op een verhoogd elektrisch vermogen en het gebruik van duurzame brandstoffen. De motor zal worden ontworpen en gebouwd in de geavanceerde faciliteiten van Red Bull Powertrains in Milton Keynes, Groot-Brittannië.

Het team heeft flink geïnvesteerd in deze faciliteiten, waar momenteel bijna 500 mensen werken aan de ontwikkeling van de 2026-motor. Deze investering onderstreept Red Bull’s toewijding aan het project en hun ambitie om concurrerend te blijven.

Sergio Perez Red Bull Racing
Foto: Steffen Prößdorf

Een van de grootste uitdagingen voor Red Bull is het feit dat ze vanaf nul beginnen met de motorontwikkeling, terwijl ze moeten concurreren met gevestigde namen als Mercedes, Ferrari, en Renault.

Lees ook:  Red Bull brengt verkeerde achtervleugel naar Las Vegas GP

Desondanks is het team optimistisch over hun kansen.Christian Horner heeft benadrukt dat de samenwerking met Ford cruciaal is voor het succes van het project. Ford brengt niet alleen financiële middelen in, maar ook waardevolle technische expertise en faciliteiten.

Samenwerking tussen Red Bull en Ford

De samenwerking tussen Red Bull en Ford is een belangrijk aspect van het motorproject voor 2026. Ford’s betrokkenheid gaat verder dan alleen financiële steun; het Amerikaanse bedrijf biedt ook technische ondersteuning en toegang tot geavanceerde faciliteiten.

Christian Horner heeft de aard van deze samenwerking als volgt omschreven:

“Ze hebben ons niets opgedrongen of opgelegd. Ze hebben gezegd: hier is onze snoepwinkel, onze faciliteiten en middelen. Waar kunnen we jullie mee helpen? Dat is enorm nuttig geweest, vooral omdat we onze eigen faciliteiten en middelen aan het verbeteren waren.”

Deze aanpak van Ford stelt Red Bull in staat om de expertise van een gevestigde autofabrikant te benutten, terwijl ze toch de leiding behouden over het project. Dit is vooral waardevol gezien Red Bull’s relatieve onervarenheid op het gebied van motorontwikkeling.

De samenwerking omvat verschillende aspecten van de motorontwikkeling, waaronder:

  • Ontwerp en engineering
  • Testfaciliteiten
  • Productietechnologieën
  • Expertise op het gebied van hybride aandrijflijnen

Door deze samenwerking hoopt Red Bull de achterstand op de gevestigde motorleveranciers snel in te lopen en mogelijk zelfs een voorsprong te nemen in bepaalde aspecten van de motorontwikkeling.

Uitdagingen en verwachtingen

Het ontwikkelen van een compleet nieuwe Formule 1-motor is geen sinecure, zelfs niet voor een team met de middelen en expertise van Red Bull. Er zijn verschillende uitdagingen die het team moet overwinnen:

  1. Tijdsdruk: Met de introductie van de nieuwe reglementen in 2026 heeft Red Bull relatief weinig tijd om een competitieve motor te ontwikkelen.
  2. Concurrentie: Red Bull moet opboksen tegen gevestigde motorleveranciers met jarenlange ervaring.
  3. Technische complexiteit: De nieuwe reglementen stellen hoge eisen aan de efficiëntie en duurzaamheid van de motoren.
Lees ook:  Verstappen geeft update over Horner-relatie en toekomst bij Red Bull
Perez Red Bull Racing
Foto: Steffen Prößdorf

Ondanks deze uitdagingen blijft Red Bull optimistisch. Helmut Marko heeft zelfs gesuggereerd dat het team voorloopt op schema:

“Betreffende de paardenkracht zullen we er zeker bij zijn.”

Deze uitspraak weerspiegelt het vertrouwen binnen het team dat ze in staat zullen zijn om een competitieve motor te leveren in 2026.

Christian Horner erkent echter ook de risico’s die gepaard gaan met dit ambitieuze project:

“We gaan van niks naar het opnemen tegen Mercedes, Ferrari, Honda, Renault en Audi. We kijken er naar uit, maar het is een gewaagde zet. We denken echter wel dat het er één is die zich op termijn zal uitbetalen.”

Deze realistische benadering, gecombineerd met het optimisme van het team, schetst een beeld van een project dat zowel uitdagend als veelbelovend is.

Red Bull’s competitiviteit

De overstap naar een eigen motor in 2026 kan verstrekkende gevolgen hebben voor Red Bull’s positie in de Formule 1. Hier zijn enkele mogelijke scenario’s:

ScenarioMogelijke impact
SuccesVolledige controle over motorontwikkeling, potentieel voor technisch voordeel
UitdagingenInitiële prestatieproblemen, leerperiode nodig
Lange termijnVerbeterde integratie tussen chassis en motor, kostenefficiëntie

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...