Jos Verstappen heeft scherpe kritiek geuit op de FIA-stewards na de twee 10-seconden tijdstraffen die zijn zoon Max Verstappen kreeg opgelegd tijdens de Grand Prix van Mexico.
De vader van de drievoudig wereldkampioen stelt dat er mogelijk sprake is van belangenverstrengeling bij de stewards en roept de FIA op om kritisch te kijken naar de samenstelling van het panel. Verstappen senior vindt dat de straffen onterecht waren en dat Max zijn rijstijl niet hoeft aan te passen, ondanks de incidenten met Lando Norris.
Hij benadrukt dat de Red Bull-auto momenteel niet goed genoeg is en dat Max alles doet om de titel veilig te stellen.
“De FIA zou goed moeten kijken naar de samenstelling van de stewards, wie ze daar neerzetten en of er geen schijn van belangenverstrengeling is. Van voormalige coureurs bijvoorbeeld, die meer sympathie hebben voor bepaalde coureurs of teams,” aldus Jos Verstappen in gesprek met De Telegraaf.
De kritiek van Jos Verstappen richt zich met name op de mogelijke vooringenomenheid van sommige stewards. Hij suggereert dat er stewards aanwezig waren die Max “toch al niet goed gezind zijn” en pleit voor een objectievere beoordeling van race-incidenten.
De twee tijdstraffen die Max Verstappen ontving tijdens de Mexicaanse Grand Prix waren het resultaat van afzonderlijke incidenten met Lando Norris in ronde 10 van de race. Het eerste incident vond plaats bij bocht 4, waar Verstappen Norris van de baan duwde toen de McLaren-coureur buitenom probeerde in te halen.
Slechts enkele bochten later, bij de snelle bocht 7, lanceerde Verstappen een agressieve inhaalactie aan de binnenkant van Norris, waarbij beide coureurs de uitloopstrook op moesten en Verstappen voor Norris terugkeerde op de baan.
De stewards oordeelden dat Verstappen in beide gevallen de regels had overtreden en legden hem twee afzonderlijke tijdstraffen van 10 seconden op. Dit resulteerde in de ongebruikelijke situatie dat Verstappen tijdens zijn geplande pitstop 20 seconden stil moest staan voordat de monteurs aan zijn auto mochten werken.
“Als je naar de acties van zondag kijkt, was Max’ tweede moment misschien iets te veel. Maar hij laat dit over zich heen komen. Je kunt er heel lang over praten, maar het maakt toch geen verschil. Max moet rijden zoals hij wil,” verklaarde Jos Verstappen.
Het effect van de straffen op de race-uitslag was aanzienlijk. Verstappen eindigde uiteindelijk als zesde, zijn slechtste geklasseerde resultaat van het seizoen 2024 tot nu toe. Norris profiteerde door als tweede te finishen, waardoor hij zijn achterstand in het wereldkampioenschap verkleinde tot 47 punten met nog vier races te gaan.
De samenstelling van het stewardpanel
Jos Verstappen’s opmerkingen over mogelijke belangenverstrengeling bij de stewards hebben de aandacht gevestigd op de samenstelling van het panel tijdens de Mexicaanse Grand Prix. Het viertal stewards bestond uit:
- Johnny Herbert: voormalig coureur en huidige Sky F1-commentator
- Tim Mayer: ervaren motorsportfunctionaris en zoon van voormalig McLaren-teambaas Teddy Mayer
- Loïc Bacquelaine: advocaat
- Alfonso Oros Trigueros: ervaren Mexicaanse official
Verstappen senior lijkt met name te doelen op de aanwezigheid van Herbert en Mayer in het panel. Hij suggereert dat voormalige coureurs of personen met banden met bepaalde teams mogelijk niet volledig objectief kunnen zijn in hun beoordeling.
Steward | Achtergrond | Mogelijke belangenverstrengeling volgens Jos Verstappen |
---|---|---|
Johnny Herbert | Ex-F1 coureur, Sky F1 commentator | Mogelijk meer sympathie voor bepaalde coureurs |
Tim Mayer | Zoon van ex-McLaren teambaas | Mogelijke banden met McLaren |
Loïc Bacquelaine | Advocaat | Geen specifieke zorgen geuit |
Alfonso Oros Trigueros | Mexicaanse official | Geen specifieke zorgen geuit |
De dubbele tijdstraf in Mexico heeft gevolgen gehad voor Max Verstappen’s voorsprong in het wereldkampioenschap. Hoewel hij nog steeds een comfortabele marge heeft, is zijn voorsprong geslonken tot 47 punten met nog vier races te gaan. Dit heeft de spanning in de titelstrijd enigszins doen toenemen.
De belangrijkste gevolgen van de straffen zijn:
- Verstappen’s zesde plaats in Mexico, zijn slechtste resultaat van het seizoen
- Norris’ tweede plaats, waardoor hij punten inliep op Verstappen
- Een verkleining van Verstappen’s voorsprong van 57 naar 47 punten
- Toegenomen druk op Red Bull om de prestaties van de auto te verbeteren
“Wat Max betreft is het belangrijkste dat de basis, de auto, niet goed is. Dat kon je zien aan de prestatie van zijn teamgenoot. Zelfs Haas was in de race sneller dan Red Bull,” merkte Jos Verstappen op.
De controverse rond rijstijl en regelinterpretatie
De incidenten in Mexico hebben opnieuw de discussie aangewakkerd over de interpretatie van de raceregels en de consistentie van de bestraffingen in de Formule 1. Verstappen staat bekend om zijn agressieve rijstijl, die hem vaak in het voordeel brengt maar soms ook tot controverses leidt.
Jos Verstappen verdedigt de aanpak van zijn zoon en stelt dat Max niet van plan is zijn rijstijl aan te passen:
- Hij benadrukt dat Max moet rijden zoals hij zelf wil
- Hij stelt dat de auto momenteel niet goed genoeg is, waardoor Max alles moet doen om de titel veilig te stellen
- Hij suggereert dat andere coureurs nu mogelijk nog voorzichtiger zullen zijn in gevechten met Max
Deze standvastige houding roept vragen op over hoe de FIA en andere teams hierop zullen reageren in de resterende races van het seizoen.
De kritiek van Jos Verstappen past in een breder patroon van discussies over de consistentie en transparantie van FIA-beslissingen. In recente jaren zijn er vaker vragen gerezen over de uniformiteit van straffen en de interpretatie van de regels.Enkele punten van zorg die regelmatig terugkomen:
- Inconsistentie in het toekennen van straffen voor vergelijkbare incidenten
- Onduidelijkheid over de precieze criteria die worden gehanteerd bij het beoordelen van race-incidenten
- De rol en achtergrond van de stewards die de beslissingen nemen
- De snelheid waarmee beslissingen worden genomen tijdens races
De FIA heeft aangekondigd dat er tijdens de komende Grand Prix in Qatar een herziene versie van de racerichtlijnen aan de coureurs zal worden gepresenteerd. Dit zou kunnen leiden tot een meer gestandaardiseerde aanpak van race-incidenten en bestraffingen.