Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Pirelli: Terugkeer van de F1 Chinese GP roept grote onzekerheden op na vijf jaar afwezigheid
F1 nieuws

Pirelli: Terugkeer van de F1 Chinese GP roept grote onzekerheden op na vijf jaar afwezigheid

32
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een langverwachte terugkeer

Na een onderbreking van vijf jaar keert de Formule 1 terug naar het Shanghai-circuit, een evenement dat zowel voor Pirelli als voor de teams een grote uitdaging vormt. De laatste race op dit circuit vond plaats in 2019, voordat de COVID-19-pandemie een langdurige afwezigheid in het land veroorzaakte. Sindsdien zijn de technische reglementen van de F1 aanzienlijk veranderd, waaronder de overstap naar 18-inch banden. Het is onvermijdelijk dat ook het oppervlak van het circuit in de tussenliggende jaren is veranderd, maar opvallend genoeg heeft Pirelli geen ingenieurs kunnen sturen om het van tevoren te beoordelen, wat normaal gesproken wel het geval zou zijn bij gloednieuwe locaties of circuits die een tijdje niet zijn gebruikt.

De onvoorspelbaarheid van het Shanghai-circuit

Gezien het feit dat het circuit is gebouwd op moerasland, bestaat ook de mogelijkheid dat er hobbels zijn ontstaan die niet met het blote oog zichtbaar zijn, maar die ontdekt zullen worden door de ground effect F1-auto’s zodra ze rijden. Een extra complicatie voor coureurs en teams bij het opnieuw leren van het circuit is dat Shanghai ook het eerste sprintweekend van 2024 is, met FP1 op vrijdag gevolgd door de kwalificatie voor het sprintevenement op zaterdag. “Het is eerlijk gezegd als een nieuw circuit,” zei Berra toen hem door Motorsport.com werd gevraagd naar de terugkeer naar China. “Omdat we nieuwe auto’s hebben, nieuwe banden, de 18-inch [velgen].”

De strategie van Pirelli ondanks onzekerheden

Ondanks dat er geen ingenieurs vooraf zijn gestuurd om het circuit te bestuderen, blijft Berra vertrouwen hebben in de bandenkeuzes die Pirelli heeft gemaakt. “Helaas heb ik niemand beschikbaar om dat te doen,” zei hij over het gebrek aan een vroege inspectie. “Dus we zullen dat direct op woensdag doen. Hoe dan ook, het verandert niet veel, omdat de selectie al is gemaakt. We hebben een middenbereik selectie gemaakt, dus C2, C3, C4, wat ons dekt voor elke mogelijkheid. C5 was echt te zacht, en C1 waarschijnlijk te conservatief, gezien het circuit.”

De uitdagingen en verwachtingen voor de teams

Gevraagd of graining een probleem zou kunnen zijn, voegde hij eraan toe: “In het verleden hadden we geen ernstige graining, maar we hadden lichte graining. Dus ja, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik verwacht wat graining, vooral op C3 en C4, voor de C2 verwacht ik meer veerkracht in vergelijking met de C3 en C4, dus we zouden gedekt moeten zijn. Laten we zeggen dat in dat geval een hoge slijtagesnelheid in geval van graining.”

De terugkeer van de Formule 1 naar het Shanghai-circuit na een lange pauze brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor zowel Pirelli als de deelnemende teams. Met nieuwe technische regelgevingen, onvoorspelbare circuitomstandigheden, en de introductie van een sprintweekend, staat iedereen voor een grote uitdaging. Ondanks deze onzekerheden blijft Pirelli vertrouwen hebben in hun bandenkeuze, terwijl teams zich moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden met beperkte data en voorbereidingstijd.

Gerelateerd nieuws

Vasseur: Ferrari moet upgrades versnellen nu F1-grid korter op elkaar komt

Ferrari’s strijd om de voorsprong Charles Leclerc behaalde een populaire podiumplaats in...

Toto Wolff legt uit waarom George Russell achter Lewis Hamilton eindigde bij de Grand Prix van Imola

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft uitgelegd waarom George Russell een tweede keer de...

Leclerc: Ferrari’s powerstrategie kostte een betere F1 Imola GP-resultaat

Ferrari’s prestaties tijdens de kwalificatie Het Italiaanse team maakte indruk tijdens de...

Resultaten GP Imola 2024: Max Verstappen verslaat Lando Norris

Verstappen’s overwinning in een spannende race Max Verstappen van Red Bull heeft...

Lando Norris weerlegt de ‘beetje domme’ theorie over Max Verstappen in Imola

Max Verstappen en Red Bull zijn niet afgeschreven Lando Norris vindt dat...

Verstappen prijst ‘slipstream-maatje’ Hulkenberg na pole in Imola

Samenwerking tussen Verstappen en Hulkenberg Max Verstappen en Red Bull leken dit...

Oscar Piastri ontvangt gridstraf van 3 plaatsen bij F1 Imola GP voor het hinderen van Magnussen

Incident tijdens Q1 sessie Tijdens de eerste kwalificatiesessie (Q1) hinderde Oscar Piastri,...

Sainz: Ferrari F1 upgrade verwachtingen “volledig buiten de realiteit”

De nieuwe upgrades van Ferrari Ferrari bracht een uitgebreide set upgrades naar...