Ferrari’s strijd om de voorsprong
Charles Leclerc behaalde een populaire podiumplaats in Imola, met Carlos Sainz op de vijfde plaats, terwijl Ferrari werd verslagen door McLaren als de dichtste uitdager van Red Bull’s Max Verstappen. Met bijna onmogelijke inhaalmanoeuvres op vergelijkbare bandenstrategieën, voelt Ferrari dat het de strijd om de Emilia Romagna Grand Prix effectief heeft verloren in de kwalificatie. Vasseur verklaarde: “Ik denk dat als we 1-2 doen in de kwalificatie, we 1-2 doen in de race.” Leclerc en Sainz kwalificeerden zich respectievelijk als vierde en vijfde, waarbij ze een plek opschoven door de gridstraf van Oscar Piastri.
Leclerc betreurde een onvolmaakte vermogensafgifte-instelling die de rode auto’s tijd kostte op de rechte stukken in vergelijking met zowel de Red Bulls als de McLarens. Het feit dat ze slechts twee tienden achterstand hadden in de vierde plaats suggereert dat de F1 nu echt een strijd tussen drie teams in handen heeft. Verstappen’s pole-tijd werd verbeterd door een tow van Haas’ Nico Hulkenberg, wat mogelijk een volledig McLaren-frontrow voorkwam en het verschil tussen de drie teams tot slechts een tiende verminderde.
Versnellen van ontwikkelingsplannen
Volgens Vasseur betekent deze marginaal kleine kloof dat teams nu hun ontwikkelingsplannen nog verder moeten versnellen. Het kleinste upgrade kan het verschil maken, aangezien de ontwikkelingssnelheid onder de huidige regelgeving vertraagt. “We zitten nu op het punt dat we de ontwikkeling moeten versnellen,” zei Vasseur. “Stel je voor dat iemand een upgrade een race eerder kan brengen wanneer je drie teams in een tiende hebt, je kunt van P5 naar P1 springen.”
Dit betekent dat het cruciaal zal zijn om de tijd tot marktintroductie te versnellen, maar ook om ervoor te zorgen dat de meegebrachte upgrades werken. Dit zal de sleutel zijn voor de komende evenementen. De focus verschuift naar de kleinste details, waardoor verschillende afdelingen, of het nu de coureurs, fabriekssteunteams of strategen zijn, allemaal het verschil kunnen maken.
Concurrentie en set-up cruciaal
Vasseur benadrukt dat wanneer er drie teams in één tiende zitten, elk klein detail het verschil kan maken. “Ik denk dat de concurrentie overal zal zijn. De set-up van de auto zal cruciaal zijn volgende week in Monaco, de prestaties van de coureur zullen cruciaal zijn,” voegde hij toe. “Het is goed nieuws voor de F1, goed nieuws voor het kampioenschap. Je hebt drie teams binnen zeven seconden na zeventig ronden. Het is minder dan een tiende per ronde.”
Vasseur waarschuwde dat Ferrari meer raceweekenden nodig zal hebben om goed te kunnen beoordelen hoe goed de uitgebreide upgrades in Imola hebben gepresteerd. Er was echter een hint van frustratie dat wat Ferrari ook heeft weten te brengen naar de SF-24, al is geëvenaard door McLaren sinds hun doorbraak in Miami.
Gemengde gevoelens bij Ferrari
Vasseur uitte zijn gemengde gevoelens door te zeggen: “Over het algemeen heb ik gemengde gevoelens omdat alles wat we een stap vooruit hebben gezet, McLaren waarschijnlijk hetzelfde heeft gedaan als wij.” Hoewel Ferrari deels het verschil met Red Bull heeft gecompenseerd, zijn ze nog steeds niet ver weg. Het is duidelijk dat de komende raceweekenden cruciaal zullen zijn voor Ferrari om hun positie te versterken en een echte uitdaging voor Red Bull en McLaren te vormen.