Opnieuw tweede plek voor Hamilton achter Verstappen
Voor de tweede race op rij heeft Lewis Hamilton een tweede plaats behaald, achter Max Verstappen. Hoewel hij later gediskwalificeerd werd van de Grand Prix van de Verenigde Staten vanwege een te versleten plank, klom hij afgelopen weekend in Mexico-Stad op van de zesde plaats op de grid om de Red Bull-winnaar op 14 seconden te volgen. Ondertussen steeg teamgenoot George Russell twee plaatsen om als zesde te eindigen. Terwijl de kopresultaten en de sterke raceprestaties volgen op een geüpgradede vloer die in Texas debuteerde, denkt Wolff toch dat de prestaties in Mexico ook te danken zijn aan een motorreparatie. Hij denkt dat de site van High Performance Powertrains in Brixworth een slepend turbocharger-probleem heeft aangepakt, waarbij het moeilijk was om te ademen en oververhit raakte in de ijle lucht op grote hoogte, zoals in Mexico-Stad.
Focus op motorprestaties
Wolff zei: “HPP heeft de afgelopen jaren fantastisch werk verricht – dat was altijd onze achilleshiel hier, dat de turbo niet goed genoeg ademde. Dat is opgelost en het is een sterk weekend. Onze krachtbron was zoals alle andere. Ik kan niet trotser zijn op wat HPP heeft bereikt met de krachtbron.” Wolff voegde toe dat de motortemperaturen stabiel waren en dat de inspanning van Hamilton om uit de slipstream van de auto’s voor hem te komen, bedoeld was om koelere lucht te vinden om de remklauwen te beheren. In de race noteerden Hamilton en Russell respectievelijk de 14e en 15e tijd in de snelheidsmetingen van afgelopen weekend. Dat is een verbetering ten opzichte van 2022, toen ze 16e en 18e stonden.
Evaluatie van de nieuwe vloer
Wolff denkt ook dat het Mexicaanse weekend, dat verliep met de gebruikelijke drie oefensessies in plaats van het sprintformaat dat in de VS werd gebruikt, de winst van de nieuwe vloer heeft bevestigd. Hij merkte echter op dat de W14 enkele fundamentele fouten had die niet konden worden opgelost met ontwikkelingen tijdens het seizoen. De Oostenrijker vervolgde: “We hebben gezien dat het meer downforce en meer bestuurbaarheid biedt. De auto is iets minder lastig. Toch zijn de genen er nog steeds. Lewis zei tegen me: ‘Ze is nog steeds zo moeilijk te besturen, hoewel ze sneller is’. Het was belangrijk of we richting het volgende jaar in de goede richting gingen en dat leek het geval te zijn.”
Hoewel er nog werk aan de winkel is en de W14 zijn uitdagingen heeft, zijn er duidelijke tekenen van verbetering bij Mercedes. Het team zal deze vooruitgang willen voortzetten en verder willen bouwen op de positieve resultaten om sterker terug te komen in het volgende seizoen.