Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt
F1 nieuws

Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt

55
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een hectisch jaar

Het jaar 2023 was een hectisch jaar voor bandenleverancier Pirelli in de Formule 1. Niet alleen moesten ze zich staande houden tegenover sterke concurrentie om het contract voor 2025-2027 binnen te halen, maar ze stonden ook voor tal van andere uitdagingen. Er was een poging om slicks zonder dekens te creëren voor 2024, die uiteindelijk niet doorging, en de succesvolle introductie van een volledig natte band die zonder dekens werkte. Een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse GP om de toenemende downforce aan te kunnen, en aan het einde van het seizoen werd Pirelli door de F1 Commissie gevraagd om het probleem van oververhitting aan te pakken.

Innovaties en aanpassingen

Pirelli heeft ook gewerkt aan het verbeteren van de duurzaamheidsreferenties van F1 met de alternatieve bandentoewijzing – uiteindelijk afgewezen door de teams – en de eerste poging om ongebruikte natte banden opnieuw te monteren en een tweede leven te geven. Bovendien was er de succesvolle navigatie van wat een veel grotere crisis in Qatar had kunnen zijn nadat er tekenen van schade door kerbs op sommige banden werden gezien. Dit alles resulteerde in een druk jaar voor Pirelli en zijn ingenieurs terwijl het bedrijf de uitdagingen die zich voordeden navigeerde.

De toekomst en duurzaamheid

De focus op het aanpakken van oververhitting zoals gevraagd door de F1 Commissie heeft Pirelli een nieuwe uitdaging gegeven voor zijn testprogramma in 2024. Hoewel het testen zonder dekens, voornamelijk geïnspireerd door de voortdurende bewegingen van de sport naar duurzaamheid, uiteindelijk een doodlopende weg bleek te zijn, is het R&D-werk en testen van Pirelli niet helemaal voor niets geweest. Pirelli blijft werken aan het verbeteren van de extreme natte producten en het verfijnen van een no-blanket intermediate voor mogelijke introductie tijdens het seizoen 2024. Het bedrijf heeft ook zijn toewijding aan F1 getoond door het contract voor 2025-2027 te winnen, wat de sport continuïteit geeft in de volgende set technische regelgeving zonder de extra onbekenden die een verandering van leverancier zou hebben toegevoegd aan de mix.

Gerelateerd nieuws

Marko waarschuwt Red Bull: ‘Zelfs Verstappen kan niet het hele jaar zo rijden’

Max Verstappen moet sinds de Grand Prix van Miami veel harder werken...

Hoe Aston Martin hun 2024 upgradepakket wil verbeteren

Uitdagingen voor Alonso in het 2024-seizoen Vandaag heeft Fernando Alonso, de Spaanse...

Carlos Sainz verwacht competitievere Ferrari F1-auto tijdens Oostenrijkse GP

Carlos Sainz, de Spaanse Formule 1-coureur, heeft aangekondigd dat hij een aanzienlijke...

Leclerc weet wat Ferrari moet oplossen om competitief te zijn

Problemen bij hoge snelheid Na zijn overwinning tijdens zijn thuis Grand Prix...

Verstappen over of hij zich bedreigt voelt door Hamilton’s prestaties

Verwachtingen van Mercedes in 2024 Momenteel zijn alle ogen gericht op McLaren,...

Aston Martin waarschuwt Alonso: Geen snelle oplossing voor technische problemen

Alonso moet geduld hebben Aston Martin heeft Fernando Alonso laten weten dat...

RB overweegt upgrades te schrappen? Daniel Ricciardo onthult mogelijke switch-tijdlijn

Ricciardo roept op tot kalmte na tegenvallende prestaties Daniel Ricciardo heeft benadrukt...

McLaren: Norris kon niets meer doen om de F1 Spaanse GP te winnen

Frustratie na verlies Lando Norris baalde enorm na het verliezen van de...