Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt
F1 nieuws

Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt

60
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een hectisch jaar

Het jaar 2023 was een hectisch jaar voor bandenleverancier Pirelli in de Formule 1. Niet alleen moesten ze zich staande houden tegenover sterke concurrentie om het contract voor 2025-2027 binnen te halen, maar ze stonden ook voor tal van andere uitdagingen. Er was een poging om slicks zonder dekens te creëren voor 2024, die uiteindelijk niet doorging, en de succesvolle introductie van een volledig natte band die zonder dekens werkte. Een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse GP om de toenemende downforce aan te kunnen, en aan het einde van het seizoen werd Pirelli door de F1 Commissie gevraagd om het probleem van oververhitting aan te pakken.

Innovaties en aanpassingen

Pirelli heeft ook gewerkt aan het verbeteren van de duurzaamheidsreferenties van F1 met de alternatieve bandentoewijzing – uiteindelijk afgewezen door de teams – en de eerste poging om ongebruikte natte banden opnieuw te monteren en een tweede leven te geven. Bovendien was er de succesvolle navigatie van wat een veel grotere crisis in Qatar had kunnen zijn nadat er tekenen van schade door kerbs op sommige banden werden gezien. Dit alles resulteerde in een druk jaar voor Pirelli en zijn ingenieurs terwijl het bedrijf de uitdagingen die zich voordeden navigeerde.

De toekomst en duurzaamheid

De focus op het aanpakken van oververhitting zoals gevraagd door de F1 Commissie heeft Pirelli een nieuwe uitdaging gegeven voor zijn testprogramma in 2024. Hoewel het testen zonder dekens, voornamelijk geïnspireerd door de voortdurende bewegingen van de sport naar duurzaamheid, uiteindelijk een doodlopende weg bleek te zijn, is het R&D-werk en testen van Pirelli niet helemaal voor niets geweest. Pirelli blijft werken aan het verbeteren van de extreme natte producten en het verfijnen van een no-blanket intermediate voor mogelijke introductie tijdens het seizoen 2024. Het bedrijf heeft ook zijn toewijding aan F1 getoond door het contract voor 2025-2027 te winnen, wat de sport continuïteit geeft in de volgende set technische regelgeving zonder de extra onbekenden die een verandering van leverancier zou hebben toegevoegd aan de mix.

Gerelateerd nieuws

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...

Fernando Alonso’s woede tegen FIA en Aston Martin barst los

Fernando Alonso uitte zijn frustratie over de FIA en Aston Martin tijdens...

Mercedes’ geheime W15-test in Hongarije onthult nieuwe ontwikkelingen

Mercedes heeft tijdens de openingssessies van de Hongaarse Grand Prix in het...

Ferrari’s technische vernieuwingen voor Spa en Vasseur’s aangekondigde structurele hervormingen

Ferrari bevestigt een geüpdate vloer voor de Grand Prix van België op...