Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt
F1 nieuws

Waarom het werk voor Pirelli in de F1 nooit stopt

32
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een hectisch jaar

Het jaar 2023 was een hectisch jaar voor bandenleverancier Pirelli in de Formule 1. Niet alleen moesten ze zich staande houden tegenover sterke concurrentie om het contract voor 2025-2027 binnen te halen, maar ze stonden ook voor tal van andere uitdagingen. Er was een poging om slicks zonder dekens te creëren voor 2024, die uiteindelijk niet doorging, en de succesvolle introductie van een volledig natte band die zonder dekens werkte. Een nieuwe constructie werd geïntroduceerd tijdens de Britse GP om de toenemende downforce aan te kunnen, en aan het einde van het seizoen werd Pirelli door de F1 Commissie gevraagd om het probleem van oververhitting aan te pakken.

Innovaties en aanpassingen

Pirelli heeft ook gewerkt aan het verbeteren van de duurzaamheidsreferenties van F1 met de alternatieve bandentoewijzing – uiteindelijk afgewezen door de teams – en de eerste poging om ongebruikte natte banden opnieuw te monteren en een tweede leven te geven. Bovendien was er de succesvolle navigatie van wat een veel grotere crisis in Qatar had kunnen zijn nadat er tekenen van schade door kerbs op sommige banden werden gezien. Dit alles resulteerde in een druk jaar voor Pirelli en zijn ingenieurs terwijl het bedrijf de uitdagingen die zich voordeden navigeerde.

De toekomst en duurzaamheid

De focus op het aanpakken van oververhitting zoals gevraagd door de F1 Commissie heeft Pirelli een nieuwe uitdaging gegeven voor zijn testprogramma in 2024. Hoewel het testen zonder dekens, voornamelijk geïnspireerd door de voortdurende bewegingen van de sport naar duurzaamheid, uiteindelijk een doodlopende weg bleek te zijn, is het R&D-werk en testen van Pirelli niet helemaal voor niets geweest. Pirelli blijft werken aan het verbeteren van de extreme natte producten en het verfijnen van een no-blanket intermediate voor mogelijke introductie tijdens het seizoen 2024. Het bedrijf heeft ook zijn toewijding aan F1 getoond door het contract voor 2025-2027 te winnen, wat de sport continuïteit geeft in de volgende set technische regelgeving zonder de extra onbekenden die een verandering van leverancier zou hebben toegevoegd aan de mix.

Gerelateerd nieuws

Hamilton: Mercedes F1-team nu in “opbouwproces”

Lewis Hamilton heeft aangegeven dat zijn Mercedes Formule 1-team zich momenteel in...

Norris: Bahrain F1 tempo “een goed teken” terwijl McLaren zwakte blijft bestaan

Norris en McLaren in de mix tijdens de Grand Prix van Bahrein...

Teamgenotenstrijd: RB en Ferrari openen het vuur in een seizoen vol verhalen

Verstappen domineert terwijl de strijd om teamgenoten ontbrandt Max Verstappen heeft de...

Mercedes F1-motorproblemen kosten 0,5 seconde per ronde in Bahrein

De uitdagingen van Mercedes in Bahrein Tijdens de openingsrace van het seizoen...

Verstappen heerst in Bahrein: een veelbelovend begin van het seizoen

Verstappen’s dominante start Max Verstappen heeft bij de eerste race van het...

‘Verstandige’ Daniel Ricciardo reageert op de cooldown-ronde fratsen van Yuki Tsunoda

Teamorders en spanning bij VCARB Tijdens de seizoensopener van de Grand Prix...

Shovlin vat GP Bahrein samen: ‘Teleurstellend en ondermaats gespresteerd’

Een teleurstellende seizoensopener voor Mercedes Andrew Shovlin, de trackside engineering director van...

Russell: ‘Als je Max en Red Bull niet meetelt, was de Formule 1 nooit spannender’

George Russell deelt zijn enthousiasme over de huidige staat van de Formule...