Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Vowles over dubbele puntenfinish Williams: ‘perfect uitgevoerd dankzij teamwork’

Vowles over dubbele puntenfinish Williams: ‘perfect uitgevoerd dankzij teamwork’

246
Vowles over dubbele puntenfinish Williams: ‘perfect uitgevoerd dankzij teamwork’

Een dubbele puntenfinish, een perfect uitgevoerde DRS-strategie en een plek in de top vijf van het constructeurskampioenschap.

Williams had in Saudi-Arabië misschien geen razendsnelle auto, maar liet wel iets zien wat minstens zo belangrijk is: samenwerking. Teambaas James Vowles vatte het treffend samen.

“We lieten de wereld zien dat we één team zijn met één doel.”

Het weekend draaide om meer dan snelheid. Het ging om communicatie, strategie en vertrouwen tussen coureurs en engineers. En precies daar blonk Williams uit.

Een van de meest opvallende elementen was de manier waarop Carlos en Alex hun DRS gebruikten om elkaar te beschermen tegen snellere tegenstanders. De strategie werd ’s ochtends tijdens de briefing besproken en vereiste perfecte afstemming.

“Het vergt harmonie tussen de coureurs om elkaar binnen enkele tienden te houden op het snelste stratencircuit ter wereld,” zei Vowles.

Carlos liet bewust ruimte zodat Alex zijn remmen kon koelen en op het juiste moment weer kon aansluiten.

Dat zorgde ervoor dat beide auto’s toegang hielden tot DRS, waardoor ze moeilijker in te halen waren. Een riskante aanpak, maar perfect uitgevoerd.

Pitstops blijven aandachtspunt

Niet alles liep vlekkeloos. Beide pitstops waren trager dan normaal. Bij Carlos ging het mis door een fout met de wielmoer, terwijl bij Alex het ritme van het team niet goed samenviel. Toch was het geen reden tot paniek.

“Het was niet ons beste moment. Maar we hebben dit jaar grote stappen gezet en er komt nog nieuwe technologie aan,” aldus Vowles.

Het team werkt aan systemen om minder afhankelijk te zijn van handmatige timing, zodat fouten in drukke racesituaties beperkt blijven. De analyse is duidelijk: niet schrappen, maar verfijnen.

Lees ook:  Sainz riskeert straf van FIA na scherpe uithaal: 'ik weet dat ik hiervoor beboet ga worden'

Een belangrijk moment in de race was de dreiging van Hajar, die op nieuwe mediums door het veld stormde. Williams moest kiezen: tempo maken of banden sparen. De oplossing? Slim positioneren.

“Carlos wist dat Hajar zijn banden zou oververhitten als hij te dicht op Alex zat,” zei Vowles.

Door Alex voor Carlos te plaatsen, ontstond een soort beschermende buffer. Hajar verloor grip in de vuile lucht achter Alex, waardoor hij nooit een aanval kon inzetten. Zo werkte het team niet alleen vóór, maar ook mét elkaar.

De beste seizoensstart in negen jaar

Williams staat nu vijfde in het kampioenschap. Volgens Formule 1 zelf is dit het beste seizoensbegin in negen jaar voor het team. Vowles benadrukte dat dit geen toeval is.

“Iedereen in het team duwt tegen elke grens aan om beter te worden. Dit resultaat weerspiegelt dat.”

De opmars begon niet in Jeddah, maar al bij de seizoensvoorbereiding. De auto scoorde punten in vier van de vijf openingsraces, en zelfs in Bahrein — waar het misging in de kwalificatie — was de race pace overtuigend.

In de aanloop naar de Grand Prix van Miami is het vertrouwen bij Williams groter dan ooit. Niet omdat ze verwachten te winnen, maar omdat het team weet waar het staat, wat er werkt, en wat nog beter kan.

Dat komt niet door een magische auto, maar door samenwerking.

“We zijn één team met één doel,” benadrukte Vowles nogmaals.

Miami wordt opnieuw een sprintweekend, dus voorbereidingstijd is schaars.

Maar als de synergie tussen coureurs en team opnieuw zo naadloos is als in Saudi-Arabië, dan is de kans groot dat Williams weer in de punten rijdt. En dat, zo blijkt, begint niet met snelheid — maar met vertrouwen.

Gerelateerd nieuws

Christian Horner

Red Bull niet blij met FIA-besluit over 2026-regels: ‘de sport lijdt hieronder’

De FIA heeft bevestigd dat de nieuwe motorreglementen voor het Formule 1-seizoen...

Ferrari

Ferrari test in het geheim met SF23 op Mugello om aerodynamisch lek aan te pakken

Ferrari heeft zonder enige publiciteit een test uitgevoerd op het eigen circuit...

Cadillac - General Motors

FIA erkend General Motors als motorleverancier: ‘Amerikaanse powerunit vanaf 2029’

General Motors is officieel goedgekeurd als Formule 1-motorleverancier. Vanaf het seizoen 2029...

Fred Vasseur Ferrari

Hamilton werkt achter de schermen aan doorbraak in Maranello: ‘vol focus op wat ik moet veranderen

Lewis Hamilton is deze week opnieuw gesignaleerd bij de Ferrari-fabriek in Maranello....