Ferrari heeft zonder enige publiciteit een test uitgevoerd op het eigen circuit van Mugello.
Daarbij werd de SF23 ingezet met Antonio Giovinazzi achter het stuur, met als doel om aerodynamische tekortkomingen van de SF25 beter te begrijpen en de correlatie tussen simulaties en praktijkdata te verbeteren.
De test vond plaats onder opvallend veel geheimhouding. Bezoekers werden verzocht het circuit te verlaten en er werd niets officieel aangekondigd door het team.
Toch lekte informatie uit over de sessie, die volgens aanwezigen specifiek gericht was op het verzamelen van data rond de downforce-problemen waarmee de SF25 momenteel kampt.
De keuze om terug te grijpen op de SF23, de auto van vorig seizoen, lag in lijn met het officiële TPC-reglement (Testing Previous Car). De wagen werd uitgerust met meetapparatuur en verschillende afstellingen werden getest.
De geselecteerde coureur was Antonio Giovinazzi, die sinds begin 2025 weer actiever betrokken is bij ontwikkelwerk vanuit de simulator.
Tijdens de test lag de nadruk op:
- Het verbeteren van de correlatie tussen CFD, windtunnel en circuitdata.
- Het beoordelen van de impact van verschillende rijhoogtes op de aerodynamische prestaties.
- Het analyseren van skid block-slijtage bij lagere rijhoogtes.
- Het testen van verschillende vloerconfiguraties ter voorbereiding op toekomstige updates.
Ferrari koos Mugello als locatie vanwege de hoge snelheidscurves, waar de SF25 het grootste gebrek aan grip ervaart. De technische staf hoopt met deze gegevens het ontwerpproces te kunnen bijsturen.
Problemen met de SF25: wat speelt er?
De SF25 lijdt onder een structureel gebrek aan downforce. Charles Leclerc benoemde dit recent nog door te zeggen dat het verschil met McLaren en Red Bull te groot blijft om mee te strijden om zeges.
Vooral in snelle bochten is duidelijk dat de auto niet de gewenste snelheid haalt. Ferrari slaagt er ook niet in om de geplande rijhoogtes aan te houden zonder dat de skid blocks te hard slijten. Dat bleek onder meer tijdens het raceweekend in China.
Terwijl andere teams daar onder vergelijkbare omstandigheden wel in slaagden, moest Ferrari de auto hoger afstellen, wat nadelig is voor de aerodynamische werking.
De test op Mugello richtte zich dan ook op het vinden van oplossingen voor deze beperking, en het valideren van de eerder gesimuleerde updates die in de loop van het seizoen op de auto moeten verschijnen.
Door de streng gereguleerde testmogelijkheden in de Formule 1, wordt het belang van kloppende simulaties groter dan ooit.
Ferrari’s recente problemen wijzen erop dat de huidige simulatiemodellen niet voldoende overeenkomen met de werkelijkheid. Dat maakt het moeilijker om updates efficiënt door te voeren.
De test met de SF23 moet nieuwe input leveren voor de virtuele modellen, zodat toekomstige updates wél direct werken.
Juist omdat er voor de Grand Prix van Emilia-Romagna een aanzienlijk aerodynamisch pakket gepland staat, was deze test cruciaal om met zekerheid te kunnen zeggen dat de simulaties betrouwbaar zijn.
De engineers kozen Mugello bewust uit, omdat het circuit elementen bevat waar de auto nu tekortkomt: snelle bochten met hoge laterale belasting. Precies daar mist de SF25 grip.
Het doel is dus niet direct prestaties verbeteren met de SF23, maar om toekomstige updates op de SF25 correct te onderbouwen.
Stand van zaken na Jeddah en richting Imola
De Grand Prix van Saudi-Arabië bood Ferrari iets van ademruimte met een podium voor Charles Leclerc. Zijn lange eerste stint op mediums gaf aan dat de banden iets beter onder controle zijn dan voorheen.
Toch blijft het verschil in kwalificatie zorgwekkend, met een gat van 0.376 seconden op Verstappen in Jeddah. Met de upgrade in Bahrein en Saudi-Arabië werd nog geen echte stap gezet.
Leclerc finishte achtste in Australië, vierde in zowel Japan als Bahrein, en werd vijfde in de sprint in China. De diskwalificatie in de Grand Prix van China gooide roet in het eten, maar Jeddah gaf een sprankje hoop.
Ferrari staat op dit moment op 11 punten van Red Bull, maar moet ook naar achteren kijken: Mercedes en McLaren hebben inmiddels respectievelijk 33 en 110 punten voorsprong.
Voor de Grand Prix van Emilia-Romagna staat een groot updatepakket op het programma, dat volgens de technische leiding meer downforce moet genereren in het middensnelheids- en hogesnelheidsbereik.
De test op Mugello moet garanderen dat deze upgrade wérkt zodra die op de auto zit. De update wordt cruciaal om opnieuw aansluiting te vinden bij McLaren en Red Bull, zeker gezien het momentum dat Ferrari in Jeddah wist te pakken.
Zonder betrouwbare data uit de simulaties zou die ontwikkeling opnieuw kunnen stranden in teleurstelling. Vandaar de inzet van de SF23 op eigen terrein, zonder camera’s, zonder aankondiging, maar met één doel: zekerheid creëren vóór Imola.