Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht
F1 nieuws

Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht

107
Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht
Foto: MK TV

De uitdaging van vuile lucht in de Formule 1

De huidige aerodynamische pakketten, geïntroduceerd in 2022, hadden als doel het volgen van en daarmee het inhalen van tegenstanders gemakkelijker te maken dan onder de voorgaande regelgevingen. Dit leek aanvankelijk succesvol, maar in het derde jaar van de ontwikkeling van de auto’s melden coureurs dat vuile lucht steeds meer een probleem wordt en het volgen weer moeilijker wordt. James Allison, technisch directeur bij Mercedes, heeft de focus op het beheersen van wervelingen in de huidige regels in twijfel getrokken en noemde het een “gevecht tegen windmolens”-type uitdaging. Het bevorderen van inhaalacties zal opnieuw worden aangepakt in de regels voor 2026, die nog steeds worden besproken.

De visie van James Vowles

James Vowles, teambaas van Williams, gelooft niet dat de regelgeving heeft gefaald. Hij vindt het oneerlijk om dat te beweren, gezien de competitie vrij strak is in het middenveld en er wel degelijk inhaalacties plaatsvinden. Volgens de data die nu beschikbaar is, is het zelfs nog steeds beter dan de generaties auto’s van 2021 en 2020. Maar vooral de leidende teams hebben de auto op een buitengewone manier ontwikkeld waardoor, naarmate je meer downforce ontwikkelt, het moeilijker wordt om te volgen. Toch denkt Vowles dat je op basis van alle metrieken en data nu dichter bij elkaar kunt komen dan voorheen, wat een intentie achter de regelgeving was.

Toekomstige regelgeving en de visie van Mike Krack

Mike Krack, teambaas van Aston Martin, ondersteunt de visie van Vowles op de huidige aerodynamische regelgevingen. Hij is het ermee eens dat de regelgeving niet gefaald heeft. Het heeft vanaf het begin verschillende ontwerpen mogelijk gemaakt, en hoewel er uiteindelijk een dominantie is die niemand wil, is dat een feit. Krack benadrukt ook het belang voor de teams om zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de regelgeving voor 2026, zelfs als ze pas op 1 januari 2025 kunnen beginnen met aerodynamisch werk. Het doel is om de eerste set regels tegen eind juni te hebben. Hoewel deze waarschijnlijk niet compleet zullen zijn, is het belangrijk om vroeg regelgeving te hebben vanwege de grote veranderingen die iedereen te wachten staan.

Lees ook:  Carlos Sainz krijgt niet de volledige vrijheid bij Williams – en dit is waarom

Deze blog biedt een diepgaande blik op de huidige staat van de Formule 1-regelgeving en de uitdagingen met betrekking tot vuile lucht en het volgen van auto’s. Ondanks de problemen geloven experts binnen de sport niet dat de regelgeving heeft gefaald. In plaats daarvan kijken ze uit naar toekomstige aanpassingen die het racen kunnen verbeteren en de competitie kunnen versterken.

Gerelateerd nieuws

Vasseur wilde Zhou Guanyu laten racen in 2025, maar dit belangrijk probleem stond in de weg

Zhou Guanyu blijft in 2025 actief in de Formule 1 als reservecoureur...

Verstappen loopt groot risico op schorsing: nieuwe FIA-aanpak kan cruciaal worden

Max Verstappen heeft momenteel acht strafpunten op zijn licentie staan, evenveel als...

Red Bull weigert 2025-titel op te geven voor voorsprong in 2026

Red Bull heeft bevestigd dat het team geen concessies zal doen in...

Ferrari heeft een unieke oplossing gevonden om hun topsnelheid te verbeteren

Ferrari heeft ingrijpende veranderingen doorgevoerd in hun 2025-auto, de SF-25. Simulaties tonen...

McLaren’s plan voor 2025 kan Verstappen in de kaart spelen: ’team boven individuele ambities’

McLaren blijft in 2025 vasthouden aan een strategie waarin de belangen van...

Verstappen krijgt steun voor zijn titelkansen in 2025: ‘schrijf hem nooit af’

Max Verstappen heeft in de eerste vijf races van 2024 laten zien...

Mclaren heeft een voordelen ten opzichte van onstabiele concurrentie: “vult rol perfect in’

McLaren heeft de afgelopen jaren een duidelijke koerswijziging ondergaan op technisch vlak,...

Waarom de samenwerking tussen Red Bull en Honda niet te redden was: ‘werd steeds ingewikkelder’

Red Bull en Honda hebben samen een succesvolle periode in de Formule...