Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht

Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht

143
Vowles: Huidige F1-regelgeving geen mislukking ondanks probleem met vuile lucht
Foto: MK TV

De uitdaging van vuile lucht in de Formule 1

De huidige aerodynamische pakketten, geïntroduceerd in 2022, hadden als doel het volgen van en daarmee het inhalen van tegenstanders gemakkelijker te maken dan onder de voorgaande regelgevingen. Dit leek aanvankelijk succesvol, maar in het derde jaar van de ontwikkeling van de auto’s melden coureurs dat vuile lucht steeds meer een probleem wordt en het volgen weer moeilijker wordt. James Allison, technisch directeur bij Mercedes, heeft de focus op het beheersen van wervelingen in de huidige regels in twijfel getrokken en noemde het een “gevecht tegen windmolens”-type uitdaging. Het bevorderen van inhaalacties zal opnieuw worden aangepakt in de regels voor 2026, die nog steeds worden besproken.

De visie van James Vowles

James Vowles, teambaas van Williams, gelooft niet dat de regelgeving heeft gefaald. Hij vindt het oneerlijk om dat te beweren, gezien de competitie vrij strak is in het middenveld en er wel degelijk inhaalacties plaatsvinden. Volgens de data die nu beschikbaar is, is het zelfs nog steeds beter dan de generaties auto’s van 2021 en 2020. Maar vooral de leidende teams hebben de auto op een buitengewone manier ontwikkeld waardoor, naarmate je meer downforce ontwikkelt, het moeilijker wordt om te volgen. Toch denkt Vowles dat je op basis van alle metrieken en data nu dichter bij elkaar kunt komen dan voorheen, wat een intentie achter de regelgeving was.

Toekomstige regelgeving en de visie van Mike Krack

Mike Krack, teambaas van Aston Martin, ondersteunt de visie van Vowles op de huidige aerodynamische regelgevingen. Hij is het ermee eens dat de regelgeving niet gefaald heeft. Het heeft vanaf het begin verschillende ontwerpen mogelijk gemaakt, en hoewel er uiteindelijk een dominantie is die niemand wil, is dat een feit. Krack benadrukt ook het belang voor de teams om zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de regelgeving voor 2026, zelfs als ze pas op 1 januari 2025 kunnen beginnen met aerodynamisch werk. Het doel is om de eerste set regels tegen eind juni te hebben. Hoewel deze waarschijnlijk niet compleet zullen zijn, is het belangrijk om vroeg regelgeving te hebben vanwege de grote veranderingen die iedereen te wachten staan.

Lees ook:  Williams toont groei dit seizoen: 'we scoren bijna overal, behalve waar het écht telde'

Deze blog biedt een diepgaande blik op de huidige staat van de Formule 1-regelgeving en de uitdagingen met betrekking tot vuile lucht en het volgen van auto’s. Ondanks de problemen geloven experts binnen de sport niet dat de regelgeving heeft gefaald. In plaats daarvan kijken ze uit naar toekomstige aanpassingen die het racen kunnen verbeteren en de competitie kunnen versterken.

Gerelateerd nieuws

Damon Hill

Hill eist FIA-ingrijpen na Verstappen-uitbarsting: ‘té gevaarlijk voor kwalificatie’

Tijdens de vrije training in Monaco liep de spanning hoog op –...

Monaco Grand Prix

Monaco levert drama voor Bearman op: FIA deelt zeldzame 10-plaats penalty uit

De 20-jarige Oliver Bearman kreeg een mokerslag van de FIA op vrijdag...

Martin Brundle

Brundle waarschuwt voor misbruik nieuwe Monaco-regel: ‘waarom geen limiet voor de eerste helft?’

Brundle staat achter het initiatief van de FIA om meer pitstops af...

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ziet ‘waardevolle doorbraak’ in RB21-upgrade: ‘dit was zó belangrijk voor ons’

Max Verstappen won in Imola, maar bleef opvallend kalm na afloop. De...