Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Uitleg van motoronderdelen: ERS, MGU-H en MGU-K
Overig

Uitleg van motoronderdelen: ERS, MGU-H en MGU-K

301
Uitleg van motoronderdelen: ERS, MGU-H en MGU-K
Foto: F1Unchained

Het Energy Recovery System (ERS) in Formule 1-auto’s is een geavanceerd systeem dat energie terugwint en hergebruikt om de prestaties te verbeteren. Het ERS bestaat uit twee hoofdcomponenten: de MGU-H (Motor Generator Unit-Heat) en de MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic).

De MGU-H zet hitte van uitlaatgassen om in elektriciteit, terwijl de MGU-K kinetische energie van het remmen opvangt. Deze opgeslagen energie wordt later gebruikt voor extra vermogen, wat resulteert in snellere rondetijden en verbeterde efficiëntie.

ComponentMaximaal vermogenGewichtMax. omwentelingen/min
MGU-K120 kW (160 pk)7 kg50.000
MGU-HVariabel4 kg125.000

Het ERS levert een significant vermogen van 120 kW, wat coureurs helpt bij inhaalacties en het verdedigen van posities. Dit systeem is cruciaal geworden in moderne F1-races, waar energiebeheer een sleutelrol speelt in het behalen van successen op het circuit.

“Het ERS-systeem is van onschatbare waarde voor de prestaties van onze auto’s. Zonder deze extra energie zou een coureur flink wat pk’s tekort komen ten opzichte van de concurrentie,” aldus een F1-teammanager.

De werking van het Energy Recovery System

Het Energy Recovery System is een technologisch hoogstandje dat de efficiëntie en prestaties van de auto’s aanzienlijk verbetert. Dit systeem vangt energie op die anders verloren zou gaan en zet deze om in bruikbare elektriciteit.

De twee belangrijkste componenten van het ERS zijn de MGU-H en de MGU-K, die elk een unieke rol spelen in het energieterugwinningsproces. De MGU-H, wat staat voor Motor Generator Unit-Heat, is verantwoordelijk voor het omzetten van de hitte van uitlaatgassen in elektriciteit.

Red Bull Racing
Foto: Steffen Prößdorf

Dit gebeurt door gebruik te maken van de energie die vrijkomt bij de werking van de turbo. De MGU-H kan deze energie niet alleen omzetten in elektriciteit, maar gebruikt deze ook om de turbo op snelheid te houden wanneer de coureur niet accelereert, wat de zogenaamde ’turbolag’ vermindert.

  • ERS kan maximaal 33 seconden per ronde op vol vermogen werken
  • MGU-K gebruik is verboden onder 100 km/u
  • MGU-K heeft een maximaal koppel van 200 Nm
  • ERS kan tot twee keer de opgewekte energie opslaan voor later gebruik

Aan de andere kant focust de MGU-K, of Motor Generator Unit-Kinetic, zich op het terugwinnen van kinetische energie tijdens het remmen. Wanneer een coureur remt, vangt de MGU-K de vrijkomende energie op en zet deze om in elektriciteit.

“Het ERS-systeem is een game-changer. Het stelt ons in staat om energie die anders verloren zou gaan, te benutten voor betere prestaties op de baan,” verklaart een vooraanstaande engineer.

Deze elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen in de Energy Store, een geavanceerde accu die deel uitmaakt van het ERS. Het opgeslagen vermogen in de Energy Store kan later worden ingezet voor extra acceleratie.

Dit geeft coureurs een significante boost in prestaties, vooral tijdens cruciale momenten in de race zoals bij inhaalacties of het verdedigen van een positie. Het ERS kan tot 120 kW aan extra vermogen leveren, wat overeenkomt met ongeveer 160 pk.

De cruciale rol van de MGU-H

De MGU-H, of Motor Generator Unit-Heat, speelt een cruciale rol binnen het Energy Recovery System van Formule 1-auto’s. Dit innovatieve onderdeel is specifiek ontworpen om de enorme hoeveelheid warmte die vrijkomt bij de werking van de motor om te zetten in bruikbare elektrische energie.

De MGU-H is direct verbonden met de turbocompressor van de motor, waardoor het in staat is om efficiënt energie te onttrekken aan de hete uitlaatgassen.

Sergio Perez
Foto: Steffen Prößdorf

Een van de meest indrukwekkende aspecten van de MGU-H is zijn vermogen om de turbo te ondersteunen. Wanneer een coureur het gaspedaal loslaat, gebruikt de MGU-H opgeslagen elektrische energie om de turbo op snelheid te houden. Dit vermindert de zogenaamde ’turbolag’, wat resulteert in een snellere respons van de motor wanneer de coureur weer gas geeft.

Deze functionaliteit is vooral waardevol in bochtige circuits waar coureurs vaak moeten remmen en accelereren.De MGU-H draagt ook bij aan de algehele efficiëntie van de motor. Door energie terug te winnen uit de uitlaatgassen, die anders verloren zou gaan als warmte, helpt het de totale energiebenutting van de auto te verbeteren.

“De MGU-H is een technologisch wonder. Het stelt ons in staat om energie te benutten die voorheen als afvalwarmte werd beschouwd, en deze om te zetten in pure prestatie,” aldus een leidende F1-motorontwikkelaar.

Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar ook tot een lager brandstofverbruik, wat cruciaal is in een sport waar elke gram brandstof telt. Bovendien speelt de MGU-H een belangrijke rol bij het beheer van de druk in het uitlaatsysteem.

Door de snelheid van de turbo te controleren, kan het de druk in het uitlaatsysteem optimaliseren voor verschillende rijomstandigheden. Dit draagt bij aan een consistentere motorprestatie over het hele toerenbereik.

De kracht van de MGU-K tijdens het remmen

De MGU-K, oftewel Motor Generator Unit-Kinetic, is een essentieel onderdeel van het Energy Recovery System in Formule 1-auto’s. Dit ingenieuze apparaat is ontworpen om kinetische energie, die normaal gesproken verloren zou gaan tijdens het remmen, om te zetten in waardevolle elektrische energie.

De werking van de MGU-K is een schoolvoorbeeld van hoe moderne F1-technologie streeft naar maximale efficiëntie en prestatieverbetering. Wanneer een coureur remt, vangt de MGU-K de vrijkomende energie op.

In plaats van deze energie te laten verdwijnen als warmte, zet de MGU-K deze om in elektriciteit. Deze elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen in de Energy Store, een geavanceerde accu die deel uitmaakt van het ERS. Dit proces vindt plaats bij elke remactie, waardoor er continu energie wordt teruggewonnen tijdens een race.

De opgeslagen energie kan later worden gebruikt om de auto een extra boost in vermogen te geven. Dit extra vermogen, dat kan oplopen tot 120 kW (ongeveer 160 pk), is vooral nuttig bij het uitaccelereren uit bochten of tijdens inhaalacties.

“De MGU-K transformeert wat ooit verspilde energie was in een competitief voordeel. Het is fascinerend om te zien hoe coureurs deze technologie gebruiken om hun prestaties te optimaliseren”

Het stelt coureurs in staat om korte, maar krachtige bursts van extra snelheid te genereren. Het gebruik van de MGU-K heeft een significant effect op de rijstrategie.

Coureurs en hun teams moeten zorgvuldig plannen wanneer ze de opgeslagen energie willen inzetten voor maximaal voordeel. Dit voegt een extra strategische laag toe aan de race, waarbij het effectief beheren van de beschikbare energie net zo belangrijk kan zijn als pure snelheid.

Synergie tussen ERS, MGU-H en MGU-K

De samenwerking tussen het Energy Recovery System (ERS), de MGU-H en de MGU-K vormt het hart van de moderne Formule 1-krachtbron. Deze geavanceerde componenten werken in perfecte harmonie om de prestaties en efficiëntie van de auto te maximaliseren.

Hun synergie is een voorbeeld van hoe complexe technologieën kunnen samenkomen om een revolutionair systeem te creëren. Het ERS fungeert als de overkoepelende structuur die de energie-terugwinning en -herverdeling coördineert.

Het systeem ontvangt input van zowel de MGU-H als de MGU-K en bepaalt hoe de teruggewonnen energie het meest effectief kan worden ingezet. Deze beslissingen worden in realtime genomen, rekening houdend met factoren zoals de huidige racesituatie, de staat van de batterij, en de strategie van het team.

Max Verstappen
Foto: Alberto Naska ENG

De MGU-H en MGU-K vullen elkaar aan in hun energieterugwinning. Terwijl de MGU-H zich richt op het benutten van thermische energie uit de uitlaatgassen, concentreert de MGU-K zich op het opvangen van kinetische energie tijdens het remmen.

Deze tweeledige aanpak zorgt ervoor dat energie wordt teruggewonnen in verschillende fasen van de rijcyclus, wat resulteert in een meer constante en betrouwbare energietoevoer.

De opgeslagen energie in de Energy Store kan vervolgens worden gebruikt om ofwel de MGU-K aan te drijven voor extra acceleratie, ofwel de MGU-H te ondersteunen bij het op snelheid houden van de turbo.

Deze flexibiliteit in energieverdeling stelt teams in staat om de prestaties van de auto te optimaliseren voor verschillende circuitomstandigheden en racesituaties.

ComponentPrimaire FunctieEnergiebronMax. Vermogen
MGU-HWarmte-energie omzettenUitlaatgassenVariabel
MGU-KKinetische energie omzettenRemmen120 kW
ERSEnergiebeheer en -distributieMGU-H en MGU-K120 kW totaal

Het samenspel tussen deze componenten resulteert in een aanzienlijke verbetering van de algehele efficiëntie van de auto. Door energie te hergebruiken die anders verloren zou gaan, kunnen F1-auto’s meer vermogen genereren uit dezelfde hoeveelheid brandstof.

Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar draagt ook bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de sport.

“De integratie van ERS, MGU-H en MGU-K is een technisch meesterwerk. Het stelt ons in staat om energie op innovatieve wijze te benutten en hergebruiken, wat resulteert in ongekende niveaus van efficiëntie en prestaties,” verklaart een vooraanstaande F1-technisch directeur.

Management van energie

Energiebeheer is een van de meest cruciale aspecten van moderne races. Het effectief managen van de energie die wordt teruggewonnen en opgeslagen door het ERS-systeem kan het verschil maken tussen winst en verlies. Teams besteden dan ook enorme hoeveelheden tijd en middelen aan het optimaliseren van hun energiebeheer-strategieën.

Een belangrijk aspect van energiebeheer is het bepalen wanneer en hoe de opgeslagen energie moet worden ingezet. Coureurs moeten zorgvuldig afwegen of ze de extra boost willen gebruiken voor een snelle inhaalactie, om een positie te verdedigen, of om tijd te winnen in specifieke sectoren van het circuit.

Deze beslissingen worden vaak in realtime genomen, gebaseerd op de racesituatie en input van het team. De complexiteit van energiebeheer wordt verder vergroot door de regelgeving van de sport.

mercedes w15
Foto: F1Unchained

F1-regels beperken de hoeveelheid energie die per ronde mag worden gebruikt, wat teams dwingt om creatief en strategisch te zijn in hun aanpak. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van geavanceerde software en algoritmen die coureurs helpen bij het optimaal benutten van de beschikbare energie

Het belang van energiebeheer varieert ook per circuit. Op circuits met lange rechte stukken en weinig bochten is het cruciaal om voldoende energie op te slaan voor krachtige acceleraties. Daarentegen vereisen bochtige circuits een meer gebalanceerde aanpak, waarbij energie gelijkmatiger wordt verdeeld over de hele ronde.

  • Optimalisatie van energieterugwinning tijdens remmen
  • Strategische inzet van opgeslagen energie voor inhaalacties
  • Balanceren van energiegebruik over de hele race
  • Aanpassing van energiestrategie aan verschillende circuitlayouts
  • Realtime besluitvorming gebaseerd op racesituatie en teamstrategie

Het vermogen om energie effectief te beheren heeft ook invloed op de algehele racestrategie. Teams moeten nu rekening houden met energieniveaus bij beslissingen over pitstops, bandenkeuze en racetempo.

Een coureur die efficiënt met zijn energie omgaat, kan mogelijk een extra ronde rijden voordat hij moet stoppen, wat een strategisch voordeel kan opleveren.

“Energiebeheer is niet langer een bijzaak, maar een kerncompetentie in de Formule 1. Het vermogen om elke joule energie optimaal te benutten kan het verschil maken tussen een podiumplaats en buiten de punten eindigen,” benadrukt een vooraanstaande strateeg.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...