Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig F1-auto haalt 160 pk extra uit remenergie: uitleg over ERS, MGU-H en MGU-K

F1-auto haalt 160 pk extra uit remenergie: uitleg over ERS, MGU-H en MGU-K

936
F1-auto haalt 160 pk extra uit remenergie: uitleg over ERS, MGU-H en MGU-K
Foto: Formula News Today

Een Formule 1-auto kan tot 160 pk extra genereren, enkel door te remmen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is mogelijk dankzij het Energy Recovery System (ERS), dat samenwerkt met onderdelen als de MGU-H en MGU-K. Deze technologie is cruciaal voor snelheid én duurzaamheid in de moderne F1.

De zoekterm uitleg van motoronderdelen: ERS, MGU-H en MGU-K draait om precies dit systeem. Wat doen deze onderdelen? Hoe leveren ze vermogen op? En waarom verdwijnt de MGU-H in 2026? In dit artikel leggen we het allemaal helder en stap voor stap uit.

Het Energy Recovery System (ERS) is het hybride hart van een Formule 1-motor. Het systeem vangt energie op die anders verloren zou gaan — bij het remmen en via de hete uitlaatgassen. Die energie wordt omgezet in elektriciteit, opgeslagen in een batterij en later gebruikt voor extra vermogen.

“Het ERS vangt energie op van remmen en hete uitlaatgassen. Deze energie wordt omgezet in elektriciteit. De auto’s gebruiken deze elektriciteit voor extra vermogen tijdens het racen.”

Het ERS bestaat uit twee hoofdcomponenten:

  • MGU-K: haalt energie uit remmen
  • MGU-H: haalt energie uit uitlaatgassen

Deze elektriciteit kan direct naar de elektromotoren of naar de batterij (de Energy Store). Strategisch gebruik hiervan maakt het verschil tussen winnen en verliezen — en verlaagt ook nog eens het brandstofverbruik.

De MGU-K: bewegingsenergie wordt pure snelheid

De MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) werkt met bewegingsenergie. Bij het remmen komt er veel kinetische energie vrij — normaal gesproken verdwijnt die als warmte, maar in F1 wordt ze omgezet in stroom.

Lees ook:  Hamilton woest: 'FIA hanteert dubbele standaarden' – Brundle verdedigt straf met omstreden oordeel

Die stroom wordt opgeslagen in de batterij en is later beschikbaar voor een extra boost tijdens het accelereren.

EigenschapWaarde
Maximaal vermogen120 kW (ongeveer 160 pk)
GewichtCirca 7 kg
Maximaal toerental50.000 rpm
Maximaal koppel200 Nm
BeperkingenNiet gebruiken onder 100 km/u bij start

De MGU-K wordt gebruikt om het vermogen van de auto te verhogen tijdens het accelereren en het remmen.

Red Bull Racing Max Verstappen
Foto: Steffen Prößdorf

Tijdens het remmen wordt de kinetische energie van de auto omgezet in elektriciteit en opgeslagen in de batterij, die later gebruikt kan worden om extra vermogen te leveren bij het accelereren. Door deze slimme techniek is de auto dus deels elektrisch, zonder dat hij volledig afhankelijk is van een stekker of laadtijd.

De MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) maakt gebruik van de hitte van de turbo. Uitlaatgassen kunnen oplopen tot duizelingwekkende temperaturen, en deze energie wordt normaal gesproken verspild. Niet in de Formule 1.

De MGU-H zet die warmte om in elektriciteit en kan die op drie manieren gebruiken:

  1. Directe boost naar de MGU-K
  2. Opslag in de batterij
  3. Regeling van de turbosnelheid

Door die laatste functie blijft de turbo op toeren als de coureur het gas loslaat, waardoor het zogenaamde turbo lag verdwijnt.

EigenschapWaarde
Maximaal toerental125.000 rpm
GewichtCirca 4 kg (lichter dan MGU-K)

“De MGU-H verandert de hitte van de uitlaatgassen in elektriciteit. Dit gebeurt met slimme techniek die de hitte goed gebruikt.”

Dit maakt de vermogensafgifte soepeler en de motor responsiever. Toch is het systeem duur en complex — en dat leidt tot veranderingen.

Lees ook:  FIA bevestigt noodplan voor 2026: achterblijvende motorfabrikanten krijgen extra ontwikkeltijd

Wat er verandert vanaf 2026

In 2026 verdwijnt de MGU-H uit de Formule 1-motoren. De FIA wil de techniek eenvoudiger en goedkoper maken, zodat meer motorfabrikanten kunnen instappen. De nadruk komt dan volledig te liggen op de MGU-K.

De MGU-K wordt krachtiger en het Energy Recovery System zelf wordt uitgebreider om het verlies van de MGU-H te compenseren. Dat betekent dat F1-auto’s hun hybride karakter behouden, maar dan met minder technische complexiteit.

“Vanaf 2026 verdwijnt de MGU-H uit de Formule 1 om kosten te drukken, de technologie te vereenvoudigen en nieuwe motorleveranciers aan te trekken.”

Ook de strategische inzet verandert. Teams mogen per ronde een beperkt aantal seconden (maximaal 33) het volledige elektrische vermogen gebruiken. Slim energiebeheer wordt daarmee nóg belangrijker. MGU-K vs. MGU-H: de verschillen:

OnderdeelFunctieEnergiebronMax. vermogenToepassing na 2026
MGU-KZet bewegingsenergie om in stroomRemmen120 kW (160 pk)Blijft, wordt krachtiger
MGU-HZet warmte van turbo om in stroomUitlaatgassenWordt afgeschaft

De MGU-H wordt als motor gebruikt om de turbo draaiende te houden op het moment dat het gaspedaal niet wordt ingedrukt. Hierdoor wordt de turbovertraging verminderd en verloopt de afgifte van het vermogen soepeler.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...