Een Formule 1-auto kan tot 160 pk extra genereren, enkel door te remmen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is mogelijk dankzij het Energy Recovery System (ERS), dat samenwerkt met onderdelen als de MGU-H en MGU-K. Deze technologie is cruciaal voor snelheid én duurzaamheid in de moderne F1.
De zoekterm uitleg van motoronderdelen: ERS, MGU-H en MGU-K draait om precies dit systeem. Wat doen deze onderdelen? Hoe leveren ze vermogen op? En waarom verdwijnt de MGU-H in 2026? In dit artikel leggen we het allemaal helder en stap voor stap uit.
Het Energy Recovery System (ERS) is het hybride hart van een Formule 1-motor. Het systeem vangt energie op die anders verloren zou gaan — bij het remmen en via de hete uitlaatgassen. Die energie wordt omgezet in elektriciteit, opgeslagen in een batterij en later gebruikt voor extra vermogen.
“Het ERS vangt energie op van remmen en hete uitlaatgassen. Deze energie wordt omgezet in elektriciteit. De auto’s gebruiken deze elektriciteit voor extra vermogen tijdens het racen.”
Het ERS bestaat uit twee hoofdcomponenten:
- MGU-K: haalt energie uit remmen
- MGU-H: haalt energie uit uitlaatgassen
Deze elektriciteit kan direct naar de elektromotoren of naar de batterij (de Energy Store). Strategisch gebruik hiervan maakt het verschil tussen winnen en verliezen — en verlaagt ook nog eens het brandstofverbruik.
De MGU-K: bewegingsenergie wordt pure snelheid
De MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) werkt met bewegingsenergie. Bij het remmen komt er veel kinetische energie vrij — normaal gesproken verdwijnt die als warmte, maar in F1 wordt ze omgezet in stroom.
Die stroom wordt opgeslagen in de batterij en is later beschikbaar voor een extra boost tijdens het accelereren.
| Eigenschap | Waarde |
|---|---|
| Maximaal vermogen | 120 kW (ongeveer 160 pk) |
| Gewicht | Circa 7 kg |
| Maximaal toerental | 50.000 rpm |
| Maximaal koppel | 200 Nm |
| Beperkingen | Niet gebruiken onder 100 km/u bij start |
De MGU-K wordt gebruikt om het vermogen van de auto te verhogen tijdens het accelereren en het remmen.

Tijdens het remmen wordt de kinetische energie van de auto omgezet in elektriciteit en opgeslagen in de batterij, die later gebruikt kan worden om extra vermogen te leveren bij het accelereren. Door deze slimme techniek is de auto dus deels elektrisch, zonder dat hij volledig afhankelijk is van een stekker of laadtijd.
De MGU-H (Motor Generator Unit – Heat) maakt gebruik van de hitte van de turbo. Uitlaatgassen kunnen oplopen tot duizelingwekkende temperaturen, en deze energie wordt normaal gesproken verspild. Niet in de Formule 1.
De MGU-H zet die warmte om in elektriciteit en kan die op drie manieren gebruiken:
- Directe boost naar de MGU-K
- Opslag in de batterij
- Regeling van de turbosnelheid
Door die laatste functie blijft de turbo op toeren als de coureur het gas loslaat, waardoor het zogenaamde turbo lag verdwijnt.
| Eigenschap | Waarde |
|---|---|
| Maximaal toerental | 125.000 rpm |
| Gewicht | Circa 4 kg (lichter dan MGU-K) |
“De MGU-H verandert de hitte van de uitlaatgassen in elektriciteit. Dit gebeurt met slimme techniek die de hitte goed gebruikt.”
Dit maakt de vermogensafgifte soepeler en de motor responsiever. Toch is het systeem duur en complex — en dat leidt tot veranderingen.
Wat er verandert vanaf 2026
In 2026 verdwijnt de MGU-H uit de Formule 1-motoren. De FIA wil de techniek eenvoudiger en goedkoper maken, zodat meer motorfabrikanten kunnen instappen. De nadruk komt dan volledig te liggen op de MGU-K.
De MGU-K wordt krachtiger en het Energy Recovery System zelf wordt uitgebreider om het verlies van de MGU-H te compenseren. Dat betekent dat F1-auto’s hun hybride karakter behouden, maar dan met minder technische complexiteit.
“Vanaf 2026 verdwijnt de MGU-H uit de Formule 1 om kosten te drukken, de technologie te vereenvoudigen en nieuwe motorleveranciers aan te trekken.”
Ook de strategische inzet verandert. Teams mogen per ronde een beperkt aantal seconden (maximaal 33) het volledige elektrische vermogen gebruiken. Slim energiebeheer wordt daarmee nóg belangrijker. MGU-K vs. MGU-H: de verschillen:
| Onderdeel | Functie | Energiebron | Max. vermogen | Toepassing na 2026 |
|---|---|---|---|---|
| MGU-K | Zet bewegingsenergie om in stroom | Remmen | 120 kW (160 pk) | Blijft, wordt krachtiger |
| MGU-H | Zet warmte van turbo om in stroom | Uitlaatgassen | – | Wordt afgeschaft |
De MGU-H wordt als motor gebruikt om de turbo draaiende te houden op het moment dat het gaspedaal niet wordt ingedrukt. Hierdoor wordt de turbovertraging verminderd en verloopt de afgifte van het vermogen soepeler.