Lewis Hamilton heeft vaak zijn frustraties geuit over de set-up keuzes dit seizoen. Mercedes’ Andrew Shovlin heeft toegegeven dat Lewis Hamilton “zichzelf een slachtoffer heeft gemaakt” dit seizoen door degene te zijn die met de gedurfde set-up experimenten voor de W15 gaat. Er is een opmerkelijk verschil in prestaties tussen de twee Silver Arrows-coureurs dit jaar en trackside engineering director Shovlin heeft gesuggereerd dat de oorzaak hiervan Hamilton’s bereidheid is om “grote set-up veranderingen” door te voeren.
Lewis Hamilton set-up problemen onthuld door Mercedes chef
Sinds het seizoen van 2022 heeft Hamilton een gefrustreerde indruk achtergelaten terwijl hij probeert om grip te krijgen op de Mercedes-auto, en dit probleem bestaat drie seizoenen later nog steeds. Waarom Hamilton meer lijkt te worstelen dan George Russell, heeft volgens Shovlin te maken met het feit dat de zevenvoudig wereldkampioen “zichzelf een paar keer een slachtoffer heeft gemaakt”. “Het gaat vooral om meer leren over de auto,” vertelde Shovlin aan Auto Motor und Sport. “Lewis is dit jaar bijzonder open voor grote set-up veranderingen.
Hij wil meer leren over waar hij het meeste uit de auto kan halen. Hij heeft zichzelf een paar keer een slachtoffer gemaakt. Maar als je niets verandert, leer je niets. Het zou verkeerd zijn om te zeggen: Zo zijn de dingen nu eenmaal, laten we er het beste van maken.
Evenwicht van het voertuig verbeteren
“Uiteindelijk moeten we erin slagen om een betere voertuigbalans te bereiken, zodat we niet met zoveel compromissen hoeven te leven. Het gebeurt keer op keer dat we één probleem oplossen en er een nieuw probleem voor terugkrijgen. Het doel moet zijn om een sterke vooras te hebben zonder stabiliteit aan de achterkant op te offeren en een auto die goed stuurt in langzame bochten zonder te overstuurt in snelle bochten.”
In Shanghai eindigde Hamilton als tweede in de sprint, maar kwalificeerde hij zich als achttiende en Shovlin zei dat de reden hiervoor was dat het team de problemen niet op tijd kon oplossen. “We waren niet meer in staat om de wijzigingen die we tussen de sprint en de kwalificatie hebben aangebracht in de simulator te valideren,” legde de Mercedes-chef uit. “Er was niet genoeg tijd voor. En wat hij in het voertuig had veranderd, veroorzaakte te veel onderstuur. Hij probeerde één probleem op te lossen en creëerde een ander.
Lessen geleerd tijdens sprintweekenden
“Tijdens de sprint hadden beide coureurs het gevoel dat veel aan de auto’s kon worden verbeterd, vooral in de langzame bochten. Beiden dachten dat er grote veranderingen nodig waren. Beide namen toen verschillende wegen om meer te weten te komen over het set-up gedrag van deze auto. Het probleem waar je tegenaan loopt, is dat de coureur met zo’n set-up verandering nauwelijks de tijd heeft om te wennen aan de effecten. Er waren praktisch alleen twee rondes in Q1. Daarom remde Lewis aan het einde van het rechte stuk. Hij verwachtte een ander gedrag. Het had minder te maken met de set-up en meer met een andere reactie als gevolg van deze afstemverandering.
“Wat hebben we hiervan geleerd? Tijdens sprintweekends, waar je van sprint naar kwalificatie gaat, is het geen goed idee om te grote veranderingen aan te brengen, zelfs als de coureur het gevoel heeft dat er nog iets verbeterd kan worden. Het is beter om hem een auto te geven die hij kent en begrijpt.”